Kritika

Kapunyitási pánikom van, és anyámnál a kulcs – James White

jameswhiteA James White huszonéves főszereplője tinédzser létállapotában még magáról sem tud gondoskodni, váratlanul viszont hatalmas felelősség hull a nyakába. A film azt mutatja be, hogyan birkózik meg a kettős teherrel.

Körbenézve kiderül, hogy rengeteg James White-ot ismerünk: olyan fiatalokat, akiket kapunyitási pánik gyötör. Ők azok a huszonévesek, akik megijednek a hirtelen jött felnőttségtől, megakadnak az új elvárások akadályai között, nem mernek elköteleződni és határozottan kilépni az életbe. Ha el is indulnak valamerre, akkor is bizonytalanok, hogy jól döntöttek-e, hiszen a felnőttkor előnyeiről szőtt álmaik már szertefoszlottak, a realitás viszont nem elég motiváló.

Első ránézésre felelőtlen főhősünk, a tökéletesen tucatember James White is beleillik ebbe a kategóriába, és időről időre vissza is csúszik bele. Az élet mégis kirobbantja a kényelmes létállapotból: váratlan terheket kénytelen cipelni, akarata ellenére hatalmas felelősséget kell vállalnia. Nem elég ugyanis, hogy (a film legelején) meghal James apja, az anyja is rákos lesz, állapota pedig egyre romlik.

james_whiteJames ekkor átugrik egy életszakaszt: eddig gyerekként viselkedett, az anyjával élt, bulizott, verekedett. Most viszont szülőszerepbe kényszerül, hiszen neki kell ellátnia leépülő anyját. A „normális” felnőtt élet kellékei, tehát a fix állás, biztos párkapcsolat eddig is hiányoztak, az új helyzetben pedig még kevesebb rá az esély, hogy a tétova, tehetetlen férfi még ezeket is megszerezze – bár tesz néhány kísérletet. James igazi tragédiája, hogy éppen akkor láncolja magához az anyja (akaratlanul is), amikor megpróbált elszakadni tőle – a lelkileg, szellemileg és fizikailag is terhes, mégsem visszautasítható anyaápolás váratlan gátként vágja el James-t a nem is annyira vágyott, a társadalom szemében mégis szükségszerű fiatal felnőtt szereptől.

Nehéz eldönteni, hogy a főhős elkényeztetett gyerekként a körülmények áldozata, vagy egyszerűen csak önző és reménytelen alak. Így a James White súlyosbodó konfliktusai, a férfi küzdelmei attól függően érintenek meg, hogy át tudjuk-e érezni James helyzetét. Josh Mond félig önéletrajzi, első egészestés filmje (az operatőr egyébként Erdély Mátyás) a kapunyitási pánikkal aktuális társadalmi témát érint, de ezt egy családi drámába keveri bele, a két törekvés pedig mintha kioltaná egymást. A hipszter korképhez nem elég részletgazdag James és környezete bemutatása, a drámához pedig nem elég szimpatikusak vagy aprólékosan kidolgozottak a karakterek. Így két hiteles pillanat között kissé bizonytalanul lavíroz a film, amit a kevésbé empatikus nézők úgy is értékelhetnek, hogy a James White unalmas.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya