Kritika

Kendőzetlen hétköznapok – Szex felsőfokon

Szoftpornó és társadalomkritika. Malgorzata Szumowska drámájának főszereplői látszólag teljes és boldog életet élő nők. Pontosabban három nő, akik egyszerre játszanak szerepet a külvilágnak és maguknak.

Anne (Juliette Binoche) a népszerű ELLE Magazin egyik szerkesztője. Legújabb cikkének témája a diákprostitúció. A feladat kapcsán ismerkedik meg a huszonéves Alicjával (Joanna Kulig) és Charlotte-tal (Anais Demoustier), akik ha nehezen is, de belemennek, hogy riportot készítsen velük. A két csinos, látszólag teljesen a hétköznapi egyetemisták életét élő lány szexuális szolgáltatásokból tartja fenn magát. A beszélgetések során mindketten őszintén vallanak életükről és a körülményekről, melyek következtében erre az útra léptek, mint ahogy arról is, hogy hogyan érinti mindez a magánéletüket, és mit gondolnak a hozzájuk forduló kliensekről. Az elhangzottak akaratlanul is felkavarják Anne érzelemvilágát, akinek mindennapjait az interjúk közötti periódusokból ismerjük meg. A film az újságírónő példáján keresztül kissé talán didaktikus módon mutatja be egy negyven év fölötti sikeresnek mondható modern nő életét. Anne-nek mindene megvan, ami a társadalomban keringő általános vágytoplista tetején szerepel. Sármos férj, gyerekek, karrier, ízlésesen berendezett lakás, ráadásul főszereplőnk még jól is néz ki. Látszólag minden tökéletes, aminek érdekében Anne láthatóan mindent meg is tesz. A lányokkal folytatott beszélgetések azonban tükröt állítanak életének sterilitásával és érzelemmentességével szemben.

Reálisan megközelítve a család és a karrier összeegyeztetése legtöbbször csak folyamatos rohanás eredményeképpen valósítható meg. A nagy rohanásban pedig valahol elvész az ember. Anne boldog akar lenni, jól akarja csinálni az életét, és ezért hajlandó rengeteg munkát befektetni. Az univerzális válaszok a lába előtt hevernek, ő pedig teszi, amit ezek diktálnak. A vágy, a folyamatos megfelelési kényszer és a megszokott rutin keverékétől hajtva takarít, főz, partyt szervez férje barátainak, tornázik, hogy fitt legyen, rendezi a gyerekeket, akik közül egyik ráadásul nagyszájú tinédzser, a másik pedig még egészen kicsi, mindeközben újságíróként dolgozik egy olyan magazinnál, ami pont ezt az életformát népszerűsíti olvasói körében. Anne rohan, hogy minden tételt kipipálhasson az aznapi listán, közben riporter létére elfelejti magának feltenni a kérdést, hogy mit is érez mindezzel kapcsolatban. A lányokkal folytatott beszélgetések hatására, azonban erre is sor kerül. A válasz zavarba ejtő, és kérdések egész sorát vonja maga után.

Malgorzata Szumowska filmje érzékeny témát érint, ami a pár évvel korábban megjelent Mes chéres études (Az én drága tanulmányaim) című életrajzi írás által kavart botrány kapcsán kiemelt társadalompolitikai kérdéssé vált Franciaországban. A könyvben egy 19 éves diáklány írta le, hogy hogyan vált önként prostituálttá, hogy fizetni tudja a tanulmányaival járó költségeket. A szakemberek döbbenetesen magas számokról beszéltek, ha hasonló helyzetű diákok kerültek szóba – nem titkolva azt sem, hogy az egyébként is sokkoló statisztikák valószínűleg tovább romlanak. A lengyel származású rendezőnő filmjének egyik nyilvánvaló célja, hogy még többek figyelmét hívja fel a jelenségre. Juliette Binoche ismét kiváló alakítása mellett film talán a legnagyobb érdeme, hogy nehéz és kényelmetlen kérdéseket tesz fel elsősorban a nők helyzetével kapcsolatban, melyekre lehetetlen előre gyártott frázisokkal reagálni. Nehéz azonban szabadulni attól az érzéstől, hogy túl sok mindenről akar ez a film szólni, és a kevesebb talán több lett volna. Különösen, hogy  hiányérzettel távozhatunk a moziból, mert a kimerítő részletezés mellett is kimaradt a lányok történetéből pár nagyon is lényeges láncszem. Nem tudjuk meg például, hogy milyen módon, ki által és hogyan szűrik kuncsaftjaikat, akikkel szemben a találkozások alkalmával gyakorlatilag teljesen kiszolgáltatottak. Ez pedig csak egy dolog a sok közül, amit a teljesebb kép érdekében joggal hiányolhatunk. Ez is jól mutatja, hogy a rendezőnő túl nagy célt tűzött ki, amit a Szex felsőfokon sajnos nem tud beteljesíteni. Ennek eredménye egy bonyolult társadalmi kérdéseket érintő, valóban elgondolkodtató, de kiegyensúlyozatlan és kissé zavaros film.

Szex felsőfokon (Elles)
színes, feliratos, francia-lengyel-német filmdráma, 2011

rendező: Malgorzata Szumowska
forgatókönyvíró: Malgorzata Szumowska, Tine Byrckel
zeneszerző: Pawel Mykietyn
operatőr: Michal Englert
producer: Marianne Slot
vágó: Jacek Drosio, Françoise Tourmen

szereplők:
Juliette Binoche (Anne)
Anais Demoustier (Charlotte)
Joanna Kulig (Alicja)
Louis-Do de Lencquesaing (Patrick)
Krystyna Janda (Mother)
Ali Marhyar (Said)
François Civil (Florent)

IMDb

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com