Kritika

Amikor a pasi tényleg azért nem hív, mert kómában van – Kétségbeesettek

Nők ezrei menekültek már abba az általuk is irracionálisnak bélyegzett szcenárió nyújtotta biztonságba, hogy a jól induló kapcsolatból hirtelen lelépő férfi biztos balesetet szenvedett, ezért a nulla kommunikáció. De mi történik akkor, ha tényleg ez a felállás? A Netflix legújabb könnyed romkomja, a Kétségbeesettek (Desperados) ezzel a frappáns felütéssel indul.

A Netflixnek sokan felróják, hogy a mennyiség mellett kevesebb hangsúlyt fordít a minőségre. Noha – főleg az elmúlt években – érkeznek díjnyertes alkotások is (lásd Roma, Házassági történet), minden ígéretes és kiemelkedő munka mellé jön másik öt, ami nem üti meg az elvárt szintet. Romantikus vígjátékok terén azonban mintha kicsit jobb lenne a helyzet. A műfajban teljes szívvel vállalható filmek, mint A fiúknak, akiket valaha szerettem, A szerelem asszisztensei, a Szerelemben, bűntényben vagy a Keresem a testem mellett most itt van

az egynyári Kétségbeesettek, amely felemás eredménnyel dolgoz fel egy egyébként eredeti ötletet.

Wesley (Nasim Pedrad) pasi, pénz és munka nélkül élete legrosszabb passzában vakrandizik Seannal (Lamorne Morris), akivel gyakorlatilag két perc után bontják is az estét, mert a férfinak mégsem jön be a nő. Aztán a nagy elviharzást követően Wesley belebotlik álmai férfiába. Azonban hogy meg is tartsa őt, teljesen kivetkőzi önmagát és egy szótlan, mindent elnéző és magát teljesen lazának tettető nővé válik, akinek hírből sincs köze a nagyszájú, szókimondó, hirtelen haragú és tipikusan ami a szívén az a száján típusú lányhoz. A nagy szerelem egy hónap után meg is akad, de azért, mert a férfi öt napra eltűnik a föld színéről.

Wesley két legjobb barátnőjével jó pár üveg alkoholt követően hihetetlenül bunkó, hisztis és igazságtalan emailben panaszolja ki magát, hogy aztán a legrosszabb pillanatban – az email elküldésekor – rájöjjön, a férfit komoly baleset érte, és az elmúlt időszakban mesterséges komában tartották Mexikóban. Mit tesz ilyenkor egy nyugodt, higgadt, őszinte és úgy általában normális nő? Hát persze hogy azonnal Mexikóba utazik, hogy betörjön a férfi hotelszobájába és kitörölje az emailt.

A Kétségbeesettek esetében ha valamit, akkor a történet felütésének eredetiségét nem lehet kétségbe vonni.

Noha teljesen elrugaszkodott a hirtelen ötlettől vezérelt mini vakáció, a film eleinte üdítően nyers humora miatt nem zavaró ez a kezdet. Mexikóban persze Wesley összetalálkozik Seannal, míg két legjobb barátnője is komoly választás elé áll: egyikük hűtlen férjének, másikuk meddőségének rideg tényével kell szembenéznie.

A film első fele még úgy-ahogy működik is. Az agyonhajszolt klisé kifordítása, miszerint valaki azért nem hív, mert biztos valami baj történt, ötletes és önmagában is humoros. A cselekmény üteme is korrekt – jó hangsúlyváltásokkal, megmosolyogtató viccekkel, jól eltalált játékidővel és helyenként meglepően szórakoztató dialógusokkal. Mindezt a szereplők közti jól működő dinamika és kémia erősíti tovább, valamint az érezhetően stand-up comedys háttérrel rendelkező Nasim Pedrad energiája, öniróniája és ritkán látott karaktere.

A gördülékeny és bizonyos szintig fordulatos alkotás második része azonban elhajlik a túlságosan is ismert közhelyek felé,

és nem jó egyensúlyban keveri a drámát és a humort. És ha a Koszorúslányok trágárságáig nem is süllyed le, jó pár jelenet vagy egész filmen át futó szál maradhatott volna ki, hogy jobb legyen a végeredmény. Egy dolog, hogy Wesley-t gyakorlatilag félig-meddig megerőszakolja egy delfin, hogy láthatunk sugárban arcon hányást és viagrával küzdő férfiegyedet is, de a pedofília elhumorizálása már teljesen tónus-idegennek hat.

Nem is beszélve arról, mennyire helytelen, hogy állandó poénforrásnak szánják a készítők, hogy Wesley molesztál egy tinédzser fiút. Persze hogy a körülmények játszanak mindig össze, ugyanakkor kizártnak tartanám, hogy a nemek megcserélésével ez a felállás valaha is képernyőre kerülhetett volna.

A Kétségbeesettek nem lesz örök sláger, amit minden nyáron előveszünk majd.

Sőt, sokaknak az átlagos szintet sem fogja megütni, mert vagy zavaróan sok a már látott elem innen-onnan való összevágása, vagy egyszerűen nem fekszik majd nekik a főszereplő Pedrad lezser, őrült és állandóan dumáló stílusa. Akik azonban beérik azzal, hogy a film alapötlete frappáns és a főhősnő eredetibb a tucat romkomok figuráinál, arra vár egy kellemes szűk két óra, ami a hibáival együtt is teljesen nézhető – ha olykor becsukjuk a szemünket.

Avatar

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya