Kritika

Kettős mérce – A futár

Van az a régi vicc, amikor egy fickó bemegy a kocsmába és kikér tíz felest. A csapos felsorakoztatja elé a kitöltött italokat, melyek közül emberünk az elsőt és az utolsót kiönti, a többit pedig szép sorban megissza. Mivel a jelenet napról napra megismétlődik, a csapos nem bírja tovább, és megkérdezi, hogy miért csinálja ezt. A fickó válasza: -Azért, mert az elsőnek nagyon rossz az íze, az utolsótól meg mindig berúgok…

A film

Hany Abu-Assad filmjére ugyanaz jellemző, mint a fenti történet első italára: először borzalmasan rossz az íze, második megtekintésre azonban valamelyest képes feltárni rejtett kincseit. Sajnos azonban ki kell mondanunk: A futár egy rosszul megszerkesztett krimi, melynek kuszasága és feleslegesnek tűnő elemei annyira összezavarják a nézőt, hogy a végére tartogatott – egyébként felettébb ötletes – csattanó nem képes akkorát ütni, amekkorát kellene neki.

Történetünk főhőse a névtelen futár (Jeffrey Dean Morgan), akit alvilági alakok bérelnek fel különféle feladatok végrehajtására. A „juttasd el az árut A pontból B pontba X idő alatt”-jellegű megbízások mestere nem kérdez, nem érdekli, mi a szállítmány, csupán busás jövedelem fejében elvégzi a kitűzött feladatot és pont – épp emiatt alkalmazzák őt az efféle munkákra.

Egy napon azonban két alak azzal bízza meg, hogy szállítson le egy táskát a mindenki által rettegett, a szóbeszéd szerint tíz év után a halálból visszatért maffiafőnöknek, aki a beszédes Evil Sivle nevet viseli. Mivel azonban Sivle-t borzasztóan nehéz megtalálni, hosszadalmas nyomozás veszi kezdetét, melynek során légyként hullanak el az esetleges információval szolgálni tudó emberek, és karaktereinkről is kiderül, hogy nem mindenki az, aminek eredetileg mutatta magát.

Azok a kritikusok, akik olyannyira kardoskodnak a film noir műfaj mivolta mellett, hogy egy hasonló tematikájú film stílusa és képi világa felett is hajlandóak szemet hunyni, könnyen gyömöszölhetik A futárt ebbe a kategóriába. A magányos hős, akinek szubjektív nézőpontjából közvetítődnek az események, valamint a bűn mint érzelmi kihívás ugyanis egyértelmű és fontos elemei a filmnek, az időnként felvillanó flashbackek azonban csupán a második megtekintés során nyerik el értelmüket, míg a határidő-dramaturgia egyszerűen nem több puszta figyelemelterelésnél.

A már említett filmvégi csattanó, továbbá az azt megelőző, epikus kínzásjelenet legalább annyira bizonyítja Hany Abu-Assad rendezői érdemeit, mint a holland-palesztin származású alkotó előző, Mennyország most címre hallgató filmje. A két mozgókép között felfedezhető színvonalbeli különbség talán a Hollywood által támasztott műfaji elvárásoknak, vagy csak szimplán a kevésbé preferált és túlbonyolított noiros tematikának köszönhető, az azonban biztos, hogy a direktornak nem sikerült megismételnie hét évvel ezelőtti sikerét.

Ettől függetlenül érdemes kétszer nekifutni A futárnak, hiszen az először végigszenvedett másfél óra során szerzett többlettudás birtokában a teljes film sokkal érthetőbbé és élvezhetőbbé válik. Itt jön tehát újra képbe a második feles esete – csak kár, hogy az elsőnek tényleg annyira rossz az íze…

A lemez

A Pro Video ezúttal nem cicózott az extrákkal, A futár fapados korongon került a boltok polcaira.

Értékelés: 5/10 

 

 

A futár (The Courier)
színes, amerikai akcióthriller, 99 perc, 2012

rendező: Hany Abu-Assad
forgatókönyvíró: Brannon Coombs, Pete Dris
zeneszerző: Nima Fakhrara
operatőr: Antonio Calvache
producer: Conroy Chan Chi-Chung, Mike Gabrawy, Gary Hamilton, Vincent Newman, Dale Poniewaz
vágó: William Steinkamp

szereplők:
Jeffrey Dean Morgan (a futár)
Mickey Rourke (Maxwell)
Til Schweiger (FBI ügynök)
Lili Taylor (Mrs. Capo)
Miguel Ferrer (Mr. Capo)
Josie Ho (Anna)
Ajla Hodzic (Julia)

IMDb

A DVD megjelenésének dátuma: 2012. 06. 14.
Szinkron: angol, magyar.
Feliratok: magyar.
Extrák: –
Ár: 3290 Ft

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés