Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Kritika

Kevin Bacon szellemeket lát – Hetedik érzék

hetedik erzek Ha azt hiszed, hogy ez a Hatodik érzék folytatása vagy csak egy gyenge remake, nagyot tévedsz! Az eredetileg Stir of Echoes címen futó thriller izgalmas, elgondolkoztató és egy szellemtörténetet felhasználva is képes árnyaltan bemutatni egy válságba jutó házasságot.

David Koepp kiváló forgatókönyvírói munkássággal büszkélkedhet (Világok harca, Pánikszoba, Jurassic Park 1-2), szkriptjei ráadásul műfajilag változatosak, thriller, sci-fi, akciófilm vagy éppen krimi zsáneréhez is tartoznak. A rendezőként is jegyzett Hetedik érzéket azonban műfajkeveredés jellemzi: thriller és krimi fonódik szervesen egybe, egyes helyeken megtörve egy kis családi drámával. Egyik műfaj sem emelkedik felül a többin, ezért elsőre úgy tűnhet, mintha Koepp mindent akarna, de semmit nem adna meg igazán. A precíz zsánerkeverés mégsem válik zavaróvá.

Az alap történet szerint egy családapa szép feleségével és kisfiával egy nyugodt és békés környékre költözik, ahol átlagos életüket élik. Ezt zavarja meg egy szórakozásból elvégzett hipnotizálás, melynek következményei felkavarják a család hétköznapjait. Aput látomások gyötrik, egy halott lány próbál kapcsolatba lépni vele. Ahogy történnek az események, egyre jobban fény derül egy múltbeli tragédiára, amelyet ha nem oldanak meg, sosem lelnek nyugtot. Idáig lehetne ez másik ezer thriller leírása, de éppen a történeten „kívüli” elemek miatt tartozik a rendhagyóbb alkotások közé.

A fordulatok sorozatosan érik a nézőt, valójában az első képtől kezdve, amikor is a fürdőkádban csücsülő bájos kisfiú belebeszél a kamerába, nekünk pedig fél perc sem kell, hogy felfogjuk, nem igazán a nézőkhöz szól a mondandója. Őt tehát nem megszállja egy szellem, és nem is gyötri: sokkal inkább kapcsolatot épít vele.

Koepp már ezzel is csatlakozik sztenderdek ellen menő alkotásokhoz, hisz nem egy kiválasztott lélek küzd a túlvilággal, vagy az éppen oda igyekvő egyedekkel, hanem az apát saját fia próbálja segíteni, felcserélve az apa-fia szerep alapját.

hetedik érzék

Az is meglepő, mennyire korán derül ki a szellem személye, hisz ez a kérdés a film egyharmadában már tisztázódik. Ekkor vált át a film krimivé, hiszem a nyomozás fontos részét fogja képezni a mű további részének. És bár a thriller vissza-visszakacsint egy-egy jelenet suspense-ében, a krimi hangsúlyosabb marad egészen a végéig, amikor egy már-már boldog és kellemes családi film lezárását követhetjük nyomon egészen a legutolsó fordulatig.

Mindennél érdekesebb a Hetedik érzékben a családi kapcsolatok tökéletes bemutatása, amely egy olyan történetben is virít, amely eredetileg nem is erről szólna. Ha minden „külsőséget” leveszünk a filmből, egy férfit kapunk, aki üresnek és kevésnek érzi az életét. Aki valaha nagyobb álmokkal kezdett bele a felnőttkorba, és aki napról napra szembenéz önnön kudarcával. Aki azért válik megszállottá az igazság keresése közben, mert végre azt érzi, hogy tesz valamit, hogy ér valamit, hogy egy cél fele halad. És kapunk egy nőt, akinek viszont tökéletesen megfelel az átlagos élet, átlagos munkával, átlagos házzal és egy szép családdal. Kettejük viszonya, és hármójuk viszonya a fiukkal kiegészülve, gyönyörűen leképez egy széleskörű, már-már társadalmi problémát, hisz a két „látó” világa egyre jobban idegenedik el az anyáétól, aki egyre jobban kiszorítottnak érzi magát.

hetedik erzek 2

Ez a film egy elgondolkodtató családi dráma valahol mélyen, amelyet a mű nagy részében elnyom a kísértethistória és a krimi szál, de amely átütése talán pont emiatt annyira lenyűgöző. A Hetedik érzék a műfajkeveredés és -váltogatások miatt szól az összes nézőnek, aki szeret izgulni, félni vagy éppen gondolkodni és érezni – vagy csak szívesen elnézné Kevin Bacont (Gyilkos hajsza) másfél órán át.

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Add Comment

Click here to post a comment

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..