Kritika

Bűnbakvadász – Kiadatás

kiadatás1A Kiadatás tipikus példája azon filmeknek, amelyek miatt a békés amerikai (vagy nem amerikai) állampolgár fél a muszlimoktól. Még szerencse, hogy Gavin Hood  rendező nem hagyja ennyiben a dolgot, és bedob egy másik klisét is: jól odamond  az öntelt amerikai vezetésnek. Hogy a film mégis nézhető, a pontos alakításoknak és a nem várt csavarnak köszönhető.

Merényletet követnek el egy észak-afrikai városban Abasi Fawal (Yigal Naor), a terrorizmussal gyanúsított személyeket befogadó börtön igazagatója ellen. Az akcióba hiba csúszik, és a célszemély helyett megannyi helyi mellett egy amerikai is meghal. A bűnbakot keresve a CIA áttételes bizonyítékok alapján letartóztat egy az államokban élő egyiptomi származású férfit (Omar Metwally), akit Fawal gondjaira bízva egy CIA ügynök (Jake Gyllenhaal) felügyelete mellett kezdenek vallatni. Miközben a vallatók céljai között egyre nyilvánvalóbbá válik az ellentét, odahaza a férfi terhes felesége (Reese Witherspoon) elkezd nyomozni férje eltűnésének ügyében.

A megannyi szálon futó történet megkísérli bemutatni az események hatását valamennyi szereplő életére, éppen emiatt a karakterek egy-egy vonásnál alaposabb megrajzolása lehetetlenné válik. A biztos kezű felvázolás és a színészek ennek megfelelően adagolt alakítása azonban pont elég ahhoz, hogy valamennyi fél motivációjába bepillanthassunk. Az amerikai oldalon Meryl Streep Az ördög Pradát viselben csiszolt modorban hozza meggyőzően a hatalom emberét. A jófiúkat Jake Gyllenhaal képviseli – megszokott kutyapillantásához ezúttal eszköztelen játék szegődik –, pontosan annyi, amennyit a szerep megkíván. Az arab ligában Yidal Naor nagyszerűen alakítja az értékeihez mereven ragaszkodó apát és vezetőt, aki eredménytelenül száll szembe mind lányával – Zineb Oukach harmatos szépsége több, mint közhelyes –, mind a terrorizmussal – Mohammed Khouas sem árnyalja tovább a sztereotípiákat. A nem-minden-muzulmán-terrorista szerepében Omar Metwallyt láthatjuk, aki csak néhány pillanatra képes térbe helyezni a szinte mindvégig egydimenziós karakterét. A gárda legerősebb alakítását a Reese WitherspoonPeter Sarsgaard kettős hozza: a valódi dráma a hideg fényekkel – Dion Beebe kiváló operatőri munkája – megvilágított amerikai irodákban játszódik le a két színész hiteles tolmácsolásában.

kiadatás

Az alakítások mellett a film másik erőssége a történetmesélésben rejlik. Egymással látszólag párhuzamosan futó szálakon követhetjük végig az eseményekben résztvevő szereplők életét – sokáig értetlenül állva az érdektelennek tűnő motívumok előtt. A film végén azonban egy helyes kis Barba-trükkel az öncélúnak ható mozzanatok is a helyükre kerülnek – megmentve a filmet attól, hogy a moziból kilépve azonnal a feledés homályába vesszen.

Bár Gavin Hood minden oldal álláspontját megkísérli bemutatni, a film csendes hősei nem képesek ellensúlyozni a hangos kirohanást az amerikai önkény és az iszlám fundamentalizmus ellen – így a film sok minden lehet, csak objektív nem. Persze nem is feladata, hogy az legyen – de véleményem szerint összességében jót tett volna neki egy leheletnyi távolságtartás a manipulatív felhang helyett.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés