Kritika

Kimondani a kimondhatatlant – Arthur Miller, az író

 You can change notification settings in the options pageClose
BBC Sport verified

“I don’t like it.” Six-time Super Bowl champion Tom Brady has been criticised for his attempt to trademark a nickn… twitter.com/i/web/status/1…
Empire of the Kop

Whatever happens with Mignolet – all we can possibly say is thank you for your efforts and professionalism ?empireofthekop.com/2019/06/07/int…h

„Én voltam az egyetlen, aki közel férkőzhettem hozzá” – vallja Rebecca Miller filmrendező, aki apjáról, Arthur Millerről készített személyes ihletettségű dokumentumfilmet Arthur Miller, az író címmel.

A 2015-ben 90 évesen elhunyt Arthur Millert bemutató filmjéhez Rebecca Miller hosszú éveken át kitartóan gyűjtötte az anyagot. A családi fotók, interjúk, színház és filmrészletek felhasználásával készült Arthur Miller, az író című kronologikusan felépített dokumentumfilm családtörténetbe ágyazott portré a 20. század egyik legkiválóbb színdarabírójáról. Hat egységre tagolt portréfilmjében a rendezőnő bemutatja lengyel zsidó bevándorló nagyszüleit, apja gyerekkorát Brooklynban, íróvá válását, házasságait és a hidegháború éveiben a McCarthy bizottság előtti karakán kiállását – mindezt egy közel száz évet átölelő korrajzba plántálva.

Arthur Miller indulása nem volt királyi. Mivel 1932-ben gyenge eredménnyel fejezte be a középiskolát, két évig egy alkatrészraktárban dolgozott, hogy egyetemi tandíját összekaparja. A michigani egyetemen azután egy színdarabjával  elnyerte a rangos Hopwood-díjat 1936-ban, ami az írói pályára állította őt. Alkotói motivációjára egy interjúban ad választ: Rebecca kérdésére, hogy négy gyereke közül a fiait vagy a lányait szereti-e jobban, Miller kifejti, a fiúknak nehezebb boldogulniuk az életben, mert állandó rivalizálásra vannak kárhoztatva. Ő viszont soha nem veszekedett az apjával, s a benne így felhalmozódott dühöt a színműveiben kellett kiírnia magából.

Művészi ars poétikája szerint realista módon kell előadni a történeteket, ám a lényeg a sorok közt búvik meg – így kell kimondani a kimondhatatlant.

A szülők családi legendáriumában több Miller dráma konfliktusmagja is felfedezhető, s e motívumok később három házasságának tapasztalatával csak bővülnek. Életének két életrajzi ihletésű motívuma szembetűnően kirajzolódik a drámáiban. Az 1929-es gazdasági válságban tönkrement self-made-man apjának családban történt „arcvesztése” szolgált mintául leghíresebb színművének, Az ügynök halála Willy Lomanjének tragikus alakjához.

A másik könnyen beazonosítható önéletrajzi motívum Marilyn Monroe alakja, akivel 1956 és 1961 között élt viharos házasságban az író. Válásuk után három évvel, 1964-ben vitték színre a Bűnbeesés után című darabját, melyben a Monroe-val való házasságából szerzett tapasztalatai tükröződnek. Miként a róla készült dokumentumfilmben elmondja: „a szexualitás titokzatossága” és elsöprő ereje vonzotta Marilynnel való kapcsolatában, s válásuk után ezt a feszültséget akarta kiírni magából. De míg Az ügynök halála óriási sikert aratott világszerte, addig ezt a darabját ambivalensen fogadta a pletykákra kiéhezett nézőközönség, a kritikusok körében pedig óriási felháborodást keltett. A Bűnbeesés után Maggie nevű főhősnőjét az ekkor már halott Marilyn Monroe-val azonosították a nézők, s a történet feldolgozását szinte kegyeletsértésként fogták fel.

Arthur Miller és Marilyn Monroe

A dokumentumfilmben Arthur Miller szívszorítóan vall mélyre temetett érzéseiről is. Soha egyetlen művének motívumaként nem jelent meg az Inge Morathtal kötött harmadik házasságából Down-kórral született Daniel alakja. Fiát születését követően orvosi javaslatra intézetben helyezték el, és Miller csak sok-sok évvel később volt képes meglátogatni őt, s 1987-es emlékiratában sem tesz róla említést. Lányának megrendítően beszél most arról az érzésről, ami elfogta, amikor a kórházban először látta a fiát, mielőtt örökre megvált tőle: a nővér felöltöztette a kisfiút, „de nem mertem megérinteni, nehogy még hazavigyem”.

Igaz ugyan, hogy Arthur Miller óriási sikert aratott drámaíróként – ám semmi sem tart örökké.

A ’70-es években a színház ódivatúvá vált, s a fiatalok más műfajok felé fordultak – a zene és a film jobban kifejezte azt az életérzést, ami áthatotta az akkori nyughatatlan kort. Hosszú évek múltán Dustin Hoffman Az ügynök halála televíziós változatában nyújtott alakítása hozza újra vissza darabjainak népszerűségét.

Arthur Miller és Rebecca Miller

Rebecca Miller apjáról készített bensőséges hangvételű dokumentumfilmje rendkívül érdekes élményt nyújt nemcsak az irodalom kedvelőinek, de a 20. századi Amerika intellektuális élete iránt érdeklődő nézők számára is. A Yale Egyetemen festészetet és irodalmat tanult Rebecca Millernek – aki egyébiránt 1996 óta Daniel Day-Lewis felesége – New Yorkban szobrász és festmény kiállítása nyílt, ezután kezdett filmezéssel foglalkozni. Olyan független filmesként tartják őt számon, aki filmjeiben az életet megváltoztató körülményekre adott személyes átalakulást vizsgálja. Apjáról, Arthur Millerről készített dokumentumfilmje szép példája ennek.

Az Arthur Miller, az író megtekinthető az HBO GO-n.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com