Hírek Kritika

Klisék királynői – Így neveld anyádat

Akár rajongunk a coming-of-age történetekért (aminek legevidensebb példája a Zabhegyező), akár azt se tudjuk mi fán terem, mindkét esetben érdemes megnézni az Így neveld anyádat, mivel a film végére biztos, hogy szakértőnek fogjuk magunkat érezni a témában.

A film

Ansiedad (Cierra Ramirez) tinédzser, aki megunja nemtörődöm anyja (Eva Mendes) viselkedését, ezért úgy dönt, hogy mihamarabb felnő, hogy az első new yorki busszal lelécelhessen. Ám nővé érését nem bízza a véletlenre: kiismerve a felnőtté válásról szóló rituálékat, irodalmi és filmes alapanyagokat, gondosan eltervezi, hogy milyen bevett klisékén kell átesnie. Ahogy a halad a történet, mi is úgy ismerjük fel ezeket a sablonokat – akár egy már olvasott könyvből, egy már látott filmből vagy saját életünkből köszön vissza. Olyan alapvető, mindenki által ismert sémákra gondoljunk, mint a szüzesség elvesztése, vagy az iskola rossz lányaival történő összecimbizés, végezetül pedig minden rossz tett megbánása. Ám annak ellenére, hogy főszereplőnőnk kiismerte a rögös út buktatóit, mégsem ússza meg azokat a csalódásokat, amelyek azokat érik, akik nem folytattak mélyreható kutatómunkát a felnőtté válás időszakának sikeres átmenedzselése érdekében.

Ezzel párhuzamosan követjük édesanyját, aki életét – ugyan tudatalatt – szintén jól, vagy inkább kevésbé jól bevált sablonokra építi. Legalább olyan klasszikusokra gondoljunk, mint az előző esetben, csak pár generációval arrébb, így pl. a feleségét soha el nem hagyó, csak ígérgető férj sem marad ki a sztoriból. Mindeközben karaktere lányáéval együtt fejlődik, hogy a film végére végre ő is felnőhessen és felelősségteljes szülővé válhasson.

Habár a történet azzal az önreflexiós csavarral próbál villantani, hogy lerombolja és maga ellen fordítja a történetmesélés elemeit, mégsem lesz képes túllépni  a hasonló történetek kliséin, így a közepétől egy kiszámítható sablonhalmazba fullad. Habár a rendezőnő (Patricia Riggen) egyik előző filmje (Under the Same Moon, 2007) is a mexikói bevándorlókat helyezte a film középpontjába, jelen film esetében ez a potenciál nagyjából kiaknázatlan marad. Lehet, hogy ugyanilyen kiszámítható maradt volna a direkten sablonokból építkező történet, de mindenképpen kapott volna egy izgalmas színezetet, ha főszereplőnőnk nem mint hétköznapi tinédzser, hanem mint mexikói, bevándorló státuszú fiatal jelenik meg.

Ennek ellenére mind a két színésznő játékát élvezetes nézni, valamint a coming-of-age történetek kifigurázása egyáltalán nem elbaltázott ötlet, sőt kifejezetten szórakoztató – a film elején. A közepétől pedig engedjük el magunkat és merüljünk bele egy kiszámítható történet biztonságos folyamába.

A lemez

A Pro Video kiadványa nem tartalmaz extrákat.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya