Kritika

Kőkorszaki útkeresés – Croodék

croodsSzerelem, bánat, kaland, humor, összefogás. A Croodékban minden benne van, ami a mai „egyszernézhetős” mozik alappilléreinek számít. Sajnos nagyot markol és keveset fog.

A film

A Dreamworks a 20th Century Fox égisze alatt hozta létre 2013-as animációs filmjét, aminek alapötlete már 2005-ben megfogalmazódott, de nyolc évet váratott magára. A történet szellemi atyja a Monty Pythonból ismert John Cleese, ami máris egy jó pont a filmnek, ám valahogy a kezdeti lelkesedés alábbhagyott a megtekintés közepette. Talán mostanában túlságosan el vagyunk árasztva animációs filmekkel (pl.: Szörny Egyetem, Gru 2, Turbó, Repcsik), és ez lehet az oka annak, hogy úgy érzem, a Croodék sajnos nem tudott újat mutatni.

Az őskorban játszódó mese egy család, bizonyos Croodék kissé zárkózott, aggályokkal teli életét mutatja be. Mottójuk is ehhez igazodik: „Sose felejts el félni!” Az alapszabály jogos, ha figyelembe vesszük, hogy a család a kietlen táj egy apró kis barlangjában kénytelen akár napokig is meghúznia magát a bizarr vadállatok gyilkos karmai elől. Ebből az állandó, rettegéssel teli bezártságból lesz elege Eepnek, a kőkorszaki csapat egy szem lányának, aki úgy érzi, ennél több az élet. Így egyik éjszaka összeszedi minden bátorságát és elkezdi követni a Fényt, vagyis a számára ismeretlen tüzet, amellyel egy fiú, Guy ismerteti meg. Ez a találkozás változtatja meg végérvényesen Croodék életét és mellesleg az egész világot.

croods1

Első látásra a film bárgyúnak tűnhet, egy jópofa, gegekkel tűzdelt, aranyos mese, ami nem nagyon tud túlmutatni önmagán. Sajnos ez másodjára is így van: hiába rendelkezik a Croodék komolyabb mondanivalóval, szimbólumokkal, mégis hiányérzete támad az embernek. Mindannyian tudjuk, hogy a hollywoodi, pláne az animációs filmek elsősorban a felhőtlen szórakoztatásra, a cukiságra és a happy endre építenek. Itt is megvan minden ehhez, viszont egy ilyen jellegű filmnél – ahol látni, hogy nem kimondottan gyerekmesét akartak a készítők csinálni, hanem felnőttekhez is szerettek volna szólni – alaposabban ki kell dolgozni a mondanivalót. A szándék egyértelműen érezhető, mivel egyes motívumok tudatosan végigvonulnak filmen. Például a fény, mint jelkép szépen jelenik meg a történetben. A szereplők félik, és egyben vágyakoznak felé. Ebben az esetben ehhez a Nap és a tűz szolgál eszközül, vagyis az új és az ismeretlen, amely egyszerre rémisztő és az úti cél is. A családfő (Grug) kezdeti tudatlansága, majd nyitottsága és elfogadása ugyanakkor szép párhuzamot von a régi, barbár pusztaság összeomlásával és az új, paradicsomi világ megismerésével, viszont a nézőt (pontosabban a felnőtt nézőt) ezek az apró felvillanások nem elégítik ki másfél órán keresztül. A történet elsősorban az apa-lánya konfliktust emeli ki, és gyakorlatilag a többi szereplővel alig foglalkozik. A nagyon kreatívan megalkotott állatok is több szerepet kaphattak volna, ha már ennyi ötlet volt bennük, és a felszínes anyós poénokon és a félbolond fiútestvér ábrázolásán túl árnyaltabb és újszerűbb képet is bemutathattak volna a szereplőkről, ha már ők a fő karakterek a történetben.

croods2

A felszíni szórakoztatás megvan, a happy end megvan, cukiság megvan, viszont ahhoz képest, hogy mennyi mindent ki lehetett volna hozni ebből a filmből, sajnos eléggé fukarok voltak a készítők. Az alapötlet jó, érdekes és újszerű, viszont a kivitelezés gyenge és gyáva. Így a Croodék elsősorban a kicsik szórakoztatásától várhatja a sikert, a felnőtteket nem fogja elérni ez a sztori.

A lemez

A kiadványra bónuszanyagként nemcsak kimaradt jelenetek fértek fel, hanem Csimpa barlangi naplója és kisebb meglepetések is. A lemez tehát megéri a pénzét.

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya