Kritika

Költői kép: ez kibaszott mély, bazmeg – Kút

kutbenzin600Épp aznap, amikor a benzinkutas fia megérkezik apjához, aki kétéves korában hagyta el a családját, lerobban a prostik autója a benzinkútnál. S elkezd kibontakozni a vásznon valami homályos csempészügylet és a szerelmi szál – Gigor Attila új filmje, a Kút, a mozikban.

Amikor ráébredünk, hogy a valódi történet nem az, ami a szemünk előtt játszódik, amit látunk, az csupán magyarázza, ellenpontozza, kiegészíti mint a hasonlító a hasonlítottat egy költői képben, és összerakjuk magunkban a filmet újra, ritka dolgot vehetünk észre.

A film, ami egyébként egy western, a kegyelemről szól. A kegyelem egy a viszonylag sokszor használt, elkoptatott western klisék közül, s ha ebbe a közegbe kerül, általában feloldódik katarzis nélkül: elfér a pisztolypárbaj, szúrós tekintet, magányos lovas, naplemente horizontján. A Kút alkotói úgy játszottak a vadnyugatra illő történettel, hogy filmjükben szinte az utolsó pillanatig nem adtak helyet a kegyelemnek, így az valódi transzcendens viszonyba lép a film világával.

A kút szó is megtelik jelentéssel. Gigor Attila rengeteg kulturális vonatkozását feltárja a vicctől a Bibliáig, és a filmet nézve nem érezzük azt, hogy ez sok. A film szimbólumokból felépített világát elfogadjuk lehetséges világként. A rendező bár a bizarrabbnál bizarrabb helyzeteket humorral oldja, mégsem vicceli el a filmet.

7a4010c728df5112a2a660b7127561f8_lValójában az egész filmből hiányoznak a kínos, életidegen és idétlen mondatok. Cselekményéből hiányoznak a bevett és kényelmes fordulatok. S a színészi játékban is alig maradt valamennyi manír. Mondhatnánk, ezúttal minden a helyén van: látvány (Pater Sparrow), forgatókönyv (Gigor Attila), színészek. Persze a film hibáit, mellényúlásait is fel lehetne most hozni (van egy-kettő, talán komolyabb is), a néző, akit hullámvasútra ültettek, nem valószínű, hogy a hibákra emlékezve áll majd fel a székről.

A rendező-forgatókönyvíró Gigor Attila összetett karakterekkel dolgozik. Minden egyes szereplő húsvér ember. Múlttal, problémákkal és tervekkel. Vagyis minden figura motivált, és ezért elhisszük reakcióikat. És a színészek mind élnek is a lehetőséggel. Tzafetás Roland egyértelműen uralja a vásznat. Trokán Nóra élete eddigi legjobb alakítását nyújtja. S bár egyik színészre sem lehet különösebb panasz, ők ketten játékukkal egyértelműen maguk mögé utasítanak mindenkit.

Csákvár, 2015. július 29. Irma Milovic (b) Dragica, Trokán Nóra (k) Hajni és Pokorny Lia (j) Vera szerepében Gigor Attila Kút című filmjének forgatásán Csákvár közelében 2015. július 29-én. A film gyártása a Magyar Nemzeti Filmalap 314,6 millió forintos támogatásával valósul meg. MTI Fotó: Bodnár Boglárka

De egyik színész sem elégszik meg a kötelező megoldásokkal. Pokorny Lia azonosul karakterével (bár úgy tűnik szerepével pusztán színezi a film világát, valójában igen fontos figurát alakít: ez a szerep, ami leszállítja a filmet a földre), László Zsolt valódi reakcióival túllép az „én vagyok a gengszterfőnök Bibliai idézetekkel” szerepen. A Kovács Zsolt által alakított apa kétségei hitelesek. Jankovics Péter és Kurta Niké remekül játszik.

Tovább lehetne szemérmetlenül sorolni a film erényeit, de mielőtt bárki elrohanna a moziba felhőtlen szórakozásra vágyva, el kell mondani, a film csak erős idegzetűeknek ajánlható. Ugyan viszonylag kevés a durva jelenet, a verbális agresszióról nem beszélve, de Gigor kendőzetlenül mutatja be az erőszakot, talán nem tévedés azt állítani: Tarantinón is túllépve, a Trónok harcának durvább jeleneteit megidézve.

Lehet, hogy emiatt megosztó lesz ez a film, egy azonban bizonyos: Gigor Attilának sikerült. Kilépett a Nyomozó árnyékából. Bár stílusa abszolút felismerhető, ki lehet jelenteni: nem másolta saját magát, saját lábán megálló filmet rendezett.

Szentpály Miklós

Szentpály Miklós a Filmtekercs egyik alapító tagja. Magyartanárként és újságíróként végzett a PPKE bölcsészkarán, doktori címet szerzett. Több folyóiratnak ír irodalomkritikákat, magyar mint idegen nyelvet tanít. Specializációja a filmtörténet, a filmnyelv lehetőségei, a szépirodalmi adaptációk, a sci fik, képregényfilmek és szerzői filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com