Kritika

Politikai krimi helyett tisztes dráma – Kongói gyilkosság

Kongói gyilkosság

A két norvég veterán hajmeresztő igaz történetét bemutató Kongói gyilkosság emléket állít ugyan a kongói „igazságszolgáltatásban” meghurcoltaknak, de sem Afrikáról, sem az első világgal való viszonyáról nem sokat tudunk meg belőle.

Joshua French és Tjostolv Moland, két norvég katona Kongóban a helyi politikai-katonai ellenállás akcióját végzi, amikor egy kihalt erdei úton ismeretlenek lelövik helyi sofőrjüket, a gyilkossággal pedig őket vádolják. A különböző belpolitikai és világszintű villongásoktól hemzsegő országban kapva kapnak az alkalmon, hogy példát statuáljanak a fehér első világnak.

A 2009-ben megesett igaz történetben a két főszereplőt (Aksel Hennie, Tobias Santelmann) sokáig állandó kételyben tartják, majd egy nevetséges kirakatperben börtönre ítélik. Egyikük belehal a megpróbáltatásokba, másikuk nyolc év után térhet vissza hazájába. Ennek a nemzetközi sajtóban is nagy port kavart esetnek állít emlékét a film, ami a történések első négy évét követi nyomon.

Az igaz történeten alapuló filmekkel általában két probléma van. Az alkotók vagy túlságosan kiszíneznek minden részletet, és ezzel félrevezetik a történet részleteiben kevésbé jártas nézőt, vagy minden részletben ragaszkodnak a valósághoz. Utóbbival nemcsak magukat fosztják meg a művészi szabadság újraértelmező lehetőségétől, hanem munkájuk elveszíti a lehetséges mélységeket is. Marius Holst és stábja feltétlenül a „teljes igazságot” szerették volna elmondani, így azonban lemaradtak a legjobb részekről:

vagyis arról, hogy mi a fene folyik Kongóban?

Az ásványkincsektől hemzsegő, így aztán térdig korrupcióban és európai modern gyarmatosítókban gázoló Kongói „Demokratikus” Köztársaság helyzetét, a mélyszegénységben élő tömegeket, a katonai diktatúrákat csak vázlatosan, rosszabb esetben közhelyesen látjuk viszont. Hogy a határon oda kell csúsztatni egy zöldhasút az állig felfegyverkezett katonának (is)? Akinek éppen meg kellene védenie téged? Hogy a bíróság inkább rögtön ítélő, mint tekintetes, főleg, ha fehér vagy és európai?

Kongói gyilkosság

Néha öltönyben, szépen megmosakodva feltűnik egy gazdag értelmiségi Európából, hogy megoldja a kint rekedt főhősök problémáit mindig valamilyen külföldi civilszervezet vagy kormányzat segítségével. Ezeknek a jeleneteknek ott van a nyelve hegyén, ahogy a két európaira dühös helyiek reakcióiban is az, ami miatt világhír lett a 2009-es eseményekből. Vagyis hogy Európa és Afrika másban látja a konfliktusok okát: Európa az afrikaiakban, Afrika pedig az európaiakban.

Néhány valóban jó szempont azért így is adódik. Ilyen például a film vizualitása: a gyakori kézikamerás felvételek, a szűk képkivágatban mutatott terek, a gyakran szinte teljes sötétségben megjelenő alakok a börtönök folyosóin. A Kongói gyilkosság első felében pedig a feszültségadagolás is rendben van, de aztán ahogy megszokjuk a váll-lapos – katonai egyenruhás igazságosztók képét, úgy lesz a sokat sejtető politikai krimiből személyes dráma.

Vagyis dehogy, mert hogy éppen a filmnek nagyon jó hátteret adni képes politikai szál hiányzik leginkább, pedig a műfaj régóta ismert. Az utolsó skót királytól kezdve a Sólyom végveszélyben-en át a tavaly januárban mozikba került animációig, a Még egy nap életig vagy a kongói történeteket Vietnamba átültető Apokalipszis most-ig bőven lett volna pozitív példa az alkotók előtt.

A film megtalálható az HBO GO kínálatában.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya