Kritika

Szerelemre tesztelve – Körmök

Körmök-Fingernails-Jessie-Buckley-Jeremy-Allen-White

“A szívproblémák első jelei gyakran a foltos, domború, elszínezett körmökből mutathatók ki.” Az ismeretlen tudós tollából származó tudományos megállapítás a Körmök első képkockáján olvasható, azonban a film egy merész csavarral nem szívbetegséggel küzdő emberekről szóló történetre invitál a két óra hosszú játékidő erejéig. Legalábbis nem a szó szoros értelmében.

Anna (Jessie Buckley) és barátja, Ryan (Jeremy Allen White) százszázalékosan összeillenek. Legalábbis a körmeik alapján. Az öt éve kifejlesztett teszt során az igaz szerelmet kereső pároknak fájdalmas procedúrán kell átesniük: letépett körmeik alapján egy gép kalkulálja ki, hogy valójában egymásnak teremtette-e őket a sors. Az eredmények elkeserítőek, így a kutatások élén álló Szerelemintézet tréninget ajánl a kísérletben résztvevők számára: az oktatók által vezetett szimulációk a kérdéses felek közötti kötődés megerősítését célozzák meg, ezzel is elősegítve a pozitív tesztek arányának növekedését. A tudományosan is “igazolt” párkapcsolatban élő Anna tanárjelöltként nyer felvételt a Szerelemintézetbe, a gyakorlatok során azonban gyengéd érzelmeket kezd táplálni felettese, Amir (Riz Ahmed) iránt.

Christos Nikou már debütáló filmjében, az Almákban a sci-fi műfajának segítségével világít rá társadalmunk válságaira: első filmjében az általános amnéziát okozó világjárvány áldozatai egy helyreállító program keretein belül nyerhetnek új emlékeket, ezt a gondolatmenetet továbbörökítve

a Körmök hasonlóan mindennapjainkat, bevallva-bevallatlanul identitásunk jelentős részét meghatározó párkapcsolati nehézségeinkre ajánl tudományos „megoldást”.

Körmök-Fingernails-Jessie-Buckley-Riz-Ahmed

A film párhuzamba állítása az elmúlt évek egyik legmeghatározóbb sorozatával, a Fekete tükörrel kézenfekvőnek tűnhet, azonban az erősen sötét jövőt ábrázoló, a technológia fékezhetetlen és egyben elrettentő fejlődését ígérő sci-fi sorozattal ellentétben a Körmök világképe egyáltalán nem mondható disztópikusnak vagy futurisztikusnak: a tudományos-fantasztikus szál kimerül a szerelemteszt létezésében, a hősök a mindennapok egyhangúságában próbálnak értelmet és bizonyosságot találni.

A Körmök legfontosabb célja és egyben legnagyobb erénye a szerelemről és romantikáról alkotott  társadalmi elvárásaink abszurditásának prezentálása és kiforgatása:

a köröm tépkedésen alapuló teszt szürrealitása és a közismert romantikus filmes zsáner párosítása valós képet fest a modern párkeresés ambivalenciájáról. Az online ismerkedések és randizás világában szép lassan elveszik a romantika fogalma, miközben az évente ránk ömlő tömeges mennyiségű romantikus filmek népszerűsége pontosan a szerelemre, a valós kapcsolatokra és intimitásra való igényünket erősíti. Ilyen megvilágításban a fiktív és furcsának tűnő teszt létjogosultsága értelmet nyer, elég ha a Luke Wilson által alakított intézet igazgató, Duncan alakjára gondolunk, aki a teszt eredményének következtében vált el feleségétől.

A film számos romantikus filmes klisé és popkulturális jelenség elé tart ferde tükröt.

Megtörténik a „meet cute” vagyis az első találkozás pillanata, amikor Anna és Amir szerelmet, vagy legalább is szimpátiát kezdenek érezni egymás iránt (megjegyezném még keresztneveik kezdőbetűi is megegyeznek),  a visszafojtott levegővel várt viszontlátás és a romantikusnak tűnő esőben való ácsorgás jelenetei. Azonban ezek mind megkreált, művi pillanatok, melyeket  a tanfolyam során eljátszott gyakorlatok során, a Szerelemintézet falain belül élnek át: az „eláll a lélegzetem is tőled, amikor a szemedbe nézek” érzetét egy uszoda medencéjének mélységében teremtik meg, a szerelmet ígérő zivatar hangjai pedig az intézet recepcióján vendégváró muzsikaként funkcionálnak.

Körmök-Fingernails-Jessie-Buckley

A számos hasonló szituáció mellet nem titkolt utalások is életre kelnek: a moziban zajló szituációs gyakorlat során a ‘90-es évek romantikus filmjeinek első számú férfi sztárjának, Hugh Grant-nek Sztárom a párom című filmjét vetítik, a romantikus filmek hőskorának másik nagy filmjének, a Ghostnak már-már ikonikus agyagozós jelenete pedig Anna és Ryan páros programjaként működik.

Nikou rendkívüli érzékenységének bizonyítéka, hogy a kiemelt klisék nem az öncélú paródiát vagy rosszindulatú gúnyt szolgálják.

Minden „álromantikusnak” tűnő jelenet Anna útkeresését igazolja, a tudományosan alátámasztott, de megfásult kapcsolatban ragadt, és a valódi érzésekkel teli, új szerelem bizonytalan ígérete között őrlődő lány valós dilemmájával szembesülünk. Csakis főhősnőnk karakterén keresztül nyer értelmet minden romantikusnak vélt sztereotípia: az intimitást elvileg elősegítő agyagozás csak tovább mélyíti az Anna és Ryan közötti űrt, sőt a szakadó esőben álló, papíron tökéletes pár kapcsolatuk egyik mélypontját éli meg. Eközben a szinte már nevetségesnek tűnő vízbe merülés szimulációja során Amir és Anna között igazi kontaktus bontakozik ki, valójában megélik a „visszafojtott levegő” érzését.

A karaktereket is ez a fajta kettőség jellemzi: Jeremy Allen White kellő mélységet ad a kapcsolatában elkényelmesedett, de egy percre se ellenszenvessé váló, biztonságot kereső Ryannek, mellette pedig Riz Ahmed Amirja tökéletes újraértelmezése a Hugh Grant-i kissé esetlen, de rettenetesen szerethető hősszerelmes karakterének. A nézői azonosulás Jessie Buckley főhősnőjén keresztül érik be: a sem nem gyönyörű, sem nem taszító, egyszerűen átlagos, és pont ezért könnyen átérezhető tanárnő alakjában mindannyiunk szerelem általi beteljesedésnek vágya elevenedik meg.

Christos Nikou második filmje az év egyik legrelevánsabb és legegyedibb alkotása,

azonban pont különlegességében és tudatos humorában vannak a buktatói: a film mellőzve a sci-fi mindennemű látványelemeit, egy rendkívül intelligens, ám sokaknak vontatottnak ható tempót diktál, ennek okán könnyen rétegfilmmé válhat. A Körmök mégis nemes és nagyon humánus célt teljesít be: a sokszor reménytelennek tűnő, a technológia által leuralt párkeresés szinte túlságosan embertelen és racionális gyakorlatába visszacsempészi a kiszámíthatatlant: magát a szerelmet.

A Körmök az AppleTV+ kínálatában érhető el.

Padányi Júlia

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!