Kritika

Született bűnözők cukiskodása – 5 A tökéletes szám

Egy olasz Camorrán belüli árulás hatalmas háborút robbant ki két rivalizáló gang között.  A Toni Servillo nevével fémjelzett 5 A tökéletes szám azonban arra ébreszt rá, hogy nem minden bérgyilkos hidegszívű gyilkológép.

Igor Tuveri, alias Igort nem akárki. De legalábbis nem filmrendező. Merthogy egy virtigli képregényrajzolóval van dolgunk, aki az 5 A tökéletes szám sztoriját először képregényként álmodta meg, méghozzá akkora sikerrel, hogy 2002-ben a Frankfurti Könyvvásáron saját kategóriájában fődíjat nyert. Hat ország is beindult a nagy sikerre, hogy filmet rendezzen belőle, Igort meg is írta hozzá a forgatókönyvet –, de a mozgóképes adaptáció egyik jelentkezővel sem jött össze. Végül Toni Servillo – aki a filmben a főszereplő Peppinot alakítja – meggyőzte Igortot, hogy ezt neki kell megrendeznie. És így is lett.

1972-ben, Nápolyban járunk, ahol a Camorra uralja az életet. Az olasz maffia zárt, titkos világának kegyetlen működésébe nyerünk betekintést, hiszen valamennyi szereplő vagy Don Guarinó, vagy a vele rivalizáló Don Lava embere. A főszereplő Peppino (Toni Servillo) özvegy, nyugdíjazott bérgyilkos, aki rajongásig szereti „szakmája” tovább örökítőjét, Ninót (Lorenzo Lancellotti), s végtelenül büszke egyetlen fia maffiacsaládban betöltött szerepére.

A Camorra illegális szolgáltatásaként űzött bérgyilkolás hétköznapi esemény az életükben.

Ninó is úgy indul utolsó bevetésére, mintha csak egy doboz gyufáért ugrana le a sarki boltba. Ám az érzékeny lelkű fiút megbízása teljesítése közben Nápoly szívében csapdába csalják és megölik. A gyásztól elborult agyú Peppino ekkor felhívja egykori barátját, a szintén bérgyilkos Totót (Carlo Buccirosso), hogy kutassák fel a megbízót és számoljanak le vele.  A két idős bérgyilkos először is Don Guarinóval (Mimmo Borrelli) rendezi a számlát –, ami természetesen nem maradhat következmények nélkül. Üldözések, lövöldözések és emberrablások váltogatják egymást, patakokban folyik a vér, s még az egyetlen női szereplő, Rita (Valeria Golino) is belekeveredik a gyilkos lövöldözésekbe, pedig egész életében távol akarta tartani magát ettől a kegyetlen világtól. De már nincs visszaút, tettükkel magukra haragították a „családot”, Peppino és Toto végtelenített erőszakspirálba csavarodik.

Az alvilágot szabályozó, ősi hűségalku felrúgása az 5 A tökéletes szám konfliktusa, az a Camorrán belüli súlyos árulás, amely után a bűnözési tápláléklánc alján lévő Peppinonak el kell gondolkodnia, hogy mi valójában az élete értelme, ha azok fordultak ellene, akiket egész életében hűséggel szolgált. Ez a súlyos erkölcsi dilemma végighúzódik a filmen, emellett azonban egy bosszútörténetnek, illetve egy véres, bandák közötti leszámolássorozatnak is részesévé válik a néző.

A film négy, egymástól jól elkülönülő, frappáns címekkel is ellátott részre tagolódik, s ez a felosztás jól strukturálja a film cselekményét.

Az 5 A tökéletes szám a gengszterfilmek számos sémájával bír, ám a műfaj jónéhány jellegzetességét gyökeresen kifordítja a sarkából.

A család és a Camorra értékvilága távol áll egymástól: míg a család tradicionális értékeket ad át a felnövekvő generációknak, addig a maffia épp ezeket az értékeket rombolja le. Toto a gengszterfilmek tipikus karaktere, igazi antihős, kegyetlen, hidegvérű gyilkos –, de nem így a barátja. Peppino szívében mintha összeérne e két, antagonisztikusan egymásnak feszülő világ. A rendező flashbackek egész sorával mutatja be, Ninót milyen gonddal és szeretettel nevelte kisfiú korában, miközben – még belegondolni is rossz –, a családi hagyomány követőjeként, őt is bérgyilkosnak szánta. Hogy Igorttól mennyire nem áll messze a posztmodern gengszterfilmeket jellemző irónia, azt a felnőtt Ninó melankóliája és Peppino szokatlan családi érzelmei is igazolják.

Merthogy mindenre elszánt, kíméletlen bérgyilkos létére Peppino érzékeny, romantikus lélek. Míg a gengszterfilmek egyik jellegzetessége a nők tárggyá degradálása, addig Peppino folyton elhunyt felesége után epekedik – igaz, a szíve elnyeréséért annak idején a nő egész családját ki kellett irtania –, és későbbi barátnőjéhez, Ritához is igazi társként ragaszkodik. De irónikusnak gondolnánk az olaszok által annyira imádott kávé szerepét is a filmben.

A békés családi otthonok hangulatát megidéző, gőzölgő, forró feketekávé illata mindig a brutális, véres leszámolások kezdetét lengi be.

Nem csoda hát, ha a filmet az iróniával átszőtt stíluskeveredés jellemzi leginkább, és az 5 A tökéletes szám ettől lesz más, mint egy szokványos gengszterfilm. Merthogy Igort műve krimi, leszámolási dráma, thriller és melodráma egyben, de még a western jegyei sem hiányoznak belőle, hiszen itt is a főhős erkölcsi megváltása a tét, és ebben térítő jelleggel egy nő segíti őt, Rita. S akkor még nem beszéltünk a szürkébe burkolódzó, mindig esőben ázó, depresszív Nápoly képeiről, melyek a film noir hangulatát idézik. Igort természetesen filmrendezőként sem volt képes megtagadni képregényrajzolói mivoltát. Tanúsítják ezt különös, comicsokat idéző vizuális jelenetei a filmben, de ezt igazolja Ninó gyermekkori képregénygyűjtési szenvedélye és rajongása a Macskaemberért.

A film különös címének jelentése – 5 A tökéletes szám – a film végén fejtődik csak meg, mert Peppino ekkora jut el önmaga belső erejének felismeréséhez, amit a cím is jelképez –, a néző pedig ahhoz a felismeréshez, hogy a bérgyilkosoknak is van szíve. És Peppinonak szüksége is van erre a belső tartásra, mert a film zárásaként egy hatalmas csavar átír mindent, amit eddig a Camorrát összetartó értékekről gondolt.

Izgalmas mű az 5 A tökéletes szám, aki szereti az iróniával átszőtt gengsztertörténeteket, és nem riad meg a patakokban folyó vértől sem, az Olasz Filmfesztivált követően is feltétlenül kutassa fel a filmet.

A filmet a 17. Olasz Filmfesztivál keretében láttuk.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya