Fókuszban Kritika

Született bűnözők cukiskodása – 5 A tökéletes szám

Egy olasz Camorrán belüli árulás hatalmas háborút robbant ki két rivalizáló gang között.  A Toni Servillo nevével fémjelzett 5 A tökéletes szám azonban arra ébreszt rá, hogy nem minden bérgyilkos hidegszívű gyilkológép.

Igor Tuveri, alias Igort nem akárki. De legalábbis nem filmrendező. Merthogy egy virtigli képregényrajzolóval van dolgunk, aki az 5 A tökéletes szám sztoriját először képregényként álmodta meg, méghozzá akkora sikerrel, hogy 2002-ben a Frankfurti Könyvvásáron saját kategóriájában fődíjat nyert. Hat ország is beindult a nagy sikerre, hogy filmet rendezzen belőle, Igort meg is írta hozzá a forgatókönyvet –, de a mozgóképes adaptáció egyik jelentkezővel sem jött össze. Végül Toni Servillo – aki a filmben a főszereplő Peppinot alakítja – meggyőzte Igortot, hogy ezt neki kell megrendeznie. És így is lett.

1972-ben, Nápolyban járunk, ahol a Camorra uralja az életet. Az olasz maffia zárt, titkos világának kegyetlen működésébe nyerünk betekintést, hiszen valamennyi szereplő vagy Don Guarinó, vagy a vele rivalizáló Don Lava embere. A főszereplő Peppino (Toni Servillo) özvegy, nyugdíjazott bérgyilkos, aki rajongásig szereti „szakmája” tovább örökítőjét, Ninót (Lorenzo Lancellotti), s végtelenül büszke egyetlen fia maffiacsaládban betöltött szerepére.

A Camorra illegális szolgáltatásaként űzött bérgyilkolás hétköznapi esemény az életükben.

Ninó is úgy indul utolsó bevetésére, mintha csak egy doboz gyufáért ugrana le a sarki boltba. Ám az érzékeny lelkű fiút megbízása teljesítése közben Nápoly szívében csapdába csalják és megölik. A gyásztól elborult agyú Peppino ekkor felhívja egykori barátját, a szintén bérgyilkos Totót (Carlo Buccirosso), hogy kutassák fel a megbízót és számoljanak le vele.  A két idős bérgyilkos először is Don Guarinóval (Mimmo Borrelli) rendezi a számlát –, ami természetesen nem maradhat következmények nélkül. Üldözések, lövöldözések és emberrablások váltogatják egymást, patakokban folyik a vér, s még az egyetlen női szereplő, Rita (Valeria Golino) is belekeveredik a gyilkos lövöldözésekbe, pedig egész életében távol akarta tartani magát ettől a kegyetlen világtól. De már nincs visszaút, tettükkel magukra haragították a „családot”, Peppino és Toto végtelenített erőszakspirálba csavarodik.

Az alvilágot szabályozó, ősi hűségalku felrúgása az 5 A tökéletes szám konfliktusa, az a Camorrán belüli súlyos árulás, amely után a bűnözési tápláléklánc alján lévő Peppinonak el kell gondolkodnia, hogy mi valójában az élete értelme, ha azok fordultak ellene, akiket egész életében hűséggel szolgált. Ez a súlyos erkölcsi dilemma végighúzódik a filmen, emellett azonban egy bosszútörténetnek, illetve egy véres, bandák közötti leszámolássorozatnak is részesévé válik a néző.

A film négy, egymástól jól elkülönülő, frappáns címekkel is ellátott részre tagolódik, s ez a felosztás jól strukturálja a film cselekményét.

Az 5 A tökéletes szám a gengszterfilmek számos sémájával bír, ám a műfaj jónéhány jellegzetességét gyökeresen kifordítja a sarkából.

A család és a Camorra értékvilága távol áll egymástól: míg a család tradicionális értékeket ad át a felnövekvő generációknak, addig a maffia épp ezeket az értékeket rombolja le. Toto a gengszterfilmek tipikus karaktere, igazi antihős, kegyetlen, hidegvérű gyilkos –, de nem így a barátja. Peppino szívében mintha összeérne e két, antagonisztikusan egymásnak feszülő világ. A rendező flashbackek egész sorával mutatja be, Ninót milyen gonddal és szeretettel nevelte kisfiú korában, miközben – még belegondolni is rossz –, a családi hagyomány követőjeként, őt is bérgyilkosnak szánta. Hogy Igorttól mennyire nem áll messze a posztmodern gengszterfilmeket jellemző irónia, azt a felnőtt Ninó melankóliája és Peppino szokatlan családi érzelmei is igazolják.

Merthogy mindenre elszánt, kíméletlen bérgyilkos létére Peppino érzékeny, romantikus lélek. Míg a gengszterfilmek egyik jellegzetessége a nők tárggyá degradálása, addig Peppino folyton elhunyt felesége után epekedik – igaz, a szíve elnyeréséért annak idején a nő egész családját ki kellett irtania –, és későbbi barátnőjéhez, Ritához is igazi társként ragaszkodik. De irónikusnak gondolnánk az olaszok által annyira imádott kávé szerepét is a filmben.

A békés családi otthonok hangulatát megidéző, gőzölgő, forró feketekávé illata mindig a brutális, véres leszámolások kezdetét lengi be.

Nem csoda hát, ha a filmet az iróniával átszőtt stíluskeveredés jellemzi leginkább, és az 5 A tökéletes szám ettől lesz más, mint egy szokványos gengszterfilm. Merthogy Igort műve krimi, leszámolási dráma, thriller és melodráma egyben, de még a western jegyei sem hiányoznak belőle, hiszen itt is a főhős erkölcsi megváltása a tét, és ebben térítő jelleggel egy nő segíti őt, Rita. S akkor még nem beszéltünk a szürkébe burkolódzó, mindig esőben ázó, depresszív Nápoly képeiről, melyek a film noir hangulatát idézik. Igort természetesen filmrendezőként sem volt képes megtagadni képregényrajzolói mivoltát. Tanúsítják ezt különös, comicsokat idéző vizuális jelenetei a filmben, de ezt igazolja Ninó gyermekkori képregénygyűjtési szenvedélye és rajongása a Macskaemberért.

A film különös címének jelentése – 5 A tökéletes szám – a film végén fejtődik csak meg, mert Peppino ekkora jut el önmaga belső erejének felismeréséhez, amit a cím is jelképez –, a néző pedig ahhoz a felismeréshez, hogy a bérgyilkosoknak is van szíve. És Peppinonak szüksége is van erre a belső tartásra, mert a film zárásaként egy hatalmas csavar átír mindent, amit eddig a Camorrát összetartó értékekről gondolt.

Izgalmas mű az 5 A tökéletes szám, aki szereti az iróniával átszőtt gengsztertörténeteket, és nem riad meg a patakokban folyó vértől sem, az Olasz Filmfesztivált követően is feltétlenül kutassa fel a filmet.

A filmet a 17. Olasz Filmfesztivál keretében láttuk.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..