Kritika

Mi a f*sz van?! – Különösen veszélyes bűnözők

Egy arannyal díszített, kétezer éves, kultikus tárgy, Kleopátra tojásának megszerzéséért folyik az ádáz küzdelem fél világon át. Két férfi és egy nő, egyikőjük FBI ügynök, a másik kettő hírhedt műkincstolvaj, akik Különösen veszélyes bűnözők. A kérdés, hogy szerezzék meg Kleopátra tojását: egyedül vagy egymással szövetkezve, netán egymás nélkül, avagy egymás ellenében? Hát, hogy is van ez?

Úgy tűnik, Dwayne Johnson már a rendező örök FBI ügynöke marad, hiszen Rawson Marshall Thurbernek ez már a harmadik filmje (Központi hírszerzés, 2016 és Felhőkarcoló, 2018), melyben a Szikla az ügynök szerepét ölti magára. A Különösen veszélyes bűnözőkben Hartley ügynök most FBI profilozóként ered nyomába a világ egyik leghíresebb műkincsének, Kleopátra egy tojásának, amit a római Angyalvárból loptak el. Az őspotenciát jelképező három, arannyal díszített tojást az egyiptomi királynő Antoniustól kapta ajándékba kétezer évvel ezelőtt, és egy egyiptomi milliomos most ezekkel ajándékozná meg Kleopátra nevű lányát az esküvője alkalmából.

Egy tojást már megszerzett, az Angyalvárból most eltűnt a második is, a harmadik hollétét pedig örök rejtély övezi. Vagy mégsem?

A Kleopátra tojásai utáni hajsza a film mozgatórugója, melyek megszerzéséért a világ két elvetemült műkincsrablója, a nemzetközi körözés alá vont Nolan Booth (Ryan Reynolds) és a Futó (Gal Gadot) verseng. Őket veszi üldözőbe az FBI-os Hartley ügynök.

Rawson Marshall Thurber mintha a 80-as évek kedvelt Indiana Jones-franchise-ból ollózta volna össze akció-vígjátékának elemeit, felturbózva mindezt a 21. század adta vizuális technika lehetőségeivel.

A Különösen veszélyes bűnözők mind szerkezetében, mind filmes eszköztárával a harminc évvel ezelőtt népszerű kincsvadász filmekre hajaz

anélkül, hogy bármi újszerűt hozzá tenne. Hősei kultikus műkincset kergetnek különc milliomos megrendelésére, csodás tájakon hajszolják a tojást és egymást, miközben egzotikus helyszínekre – orosz erődítménybörtönbe, argentin dzsungelbe, lezárt rézbánya mélyére – is elvetődnek. A történetben egy különleges szerepet játszó óra segítségével néhány évtizeddel az időben is visszalépnek, és természetesen itt is feltűnik az elmaradhatatlan náci motívum.

Az akció-vígjáték forgatókönyvét is jegyző rendező cselekményszövése szokványosnak mondható, ám olyan elképesztő logikátlanságokkal tarkított, melynek csak egy kirívó példája, hogy az Interpol parancsnok az elfogott Booth-t és Hartley-t egy orosz erődítménybörtönbe küldi, ahol Futó a börtönigazgató. Tudvalévő, hogy akciófilmekben szinte bármi megtörténhet, na, de azért mégis –, és ez csak egy a sok közül.

A rendező emellett pszichológiai mázzal önti nyakon főhősei karakterét.

Kimondva, elrebegve, bevallva mindhárman, hogy apakomplexusban szenvednek, de míg Booth a rendőrfőnök apja elismeréséért akar állandóan bizonyítani életveszélyes akcióival, addig Hartley ügynök a gyerekkorában lelépett svindler apja ellentételezéseként lett zsaru, Futó pedig maximalista apjának akar bizonyítani örökös győzni akarásával. Ám a zsáner műfajától idegen pszichologizálás ilyen töménységben ahelyett, hogy elmélyítené és feldobná a sztorit, inkább szánalmas rendezői fantáziátlanságról tanúskodik. A film ritmusát az egymást követő akciók hullámzása adja, ám a különböző járművekkel való üldözéses jelenetek idővel unalmassá válnak, még ha a végén egy igazi, 30-as évekbeli oldtimer Mercedesről van is szó, a feszültségkeltés fokozására szolgáló, kimenekülési, illetve titkos helyekre bejutási akciók pedig kevés újdonsággal bírnak.

Bármennyire is nem akarják, a közös munka összeboronálja a két férfit a nő ellenében, így a Különösen veszélyes bűnözők igazi haverfilmmé kerekedik a végére, s a film egyik humorforrásául épp Booth és Hartlay személyiségének szöges ellentéte szolgál. Mint az akciófilmekben, a test itt is fontos szereppel bír, s Dwayne Johnsont illetően nem is lehet panaszunk, mellette a selyemrambó Ryan Reynolds csetlése-botlása inkább szórakoztató, különösen, ha Gal Gadot harcművészetével vetjük össze. A filmben egyébként mindhárman átlagos színészi teljesítményt nyújtanak, Gadot talán kicsit túlspilázza a karakterét, de az ilyesfajta akció-vígjátékok kedvelői így is szeretni fogják őket.

Számtalan kincskereső filmet láttunk már, és attól persze a Különösen veszélyes bűnözők akár még érdekes is lehetne, ám nem az. Szokványos akcióitól – a filmvégi csavart is leszámítva – már a szemünk sem rebben, és egzotikus tájakat is láttunk már szép számmal. Akik a filmektől újdonságot, izgalmat, szokatlan cselekményszövést és érdekes karaktereket várnak, azoknak Rawson Marshall Thurber filmje gyorsan feledhető lesz. Ám Dwayne Johnson kedvelőinek mindenképp élmény, mert a Szikla szokása szerint kitesz magért. És aki szeret üldözős jeleneteken bambulni, ki ne hagyja.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés