Fókuszban Kritika

Kultúrszemét – 47 ronin

Gyöngy47_ronin_3 a disznók előtt: Japán nemzeti büszkesége, a gazdájukat vesztett szamurájok históriája unalmas és elnyugatosított filmhulladék lett.

A negyvenhét ronin története Japán egyik kultúrkincse. Mint a magyar Egri csillagok, példát ad az adott kultúra legszebb erényeiből. Hőseinek emléke máig tisztelt.

Hogy aztán ezek az erények és ezek a hősök nyugati szemmel nézve felfoghatatlan őrültségek és őrültek, az más lapra tartozik. Nem ítélkezünk, mert utóbb még valaki minket is meg talál ítélni. Elég annyi, hogy a negyvenhét ronin incidensének megszámlálhatatlan előadása, megírása és megfilmesítése külön műfaj („Csúsingura”, azaz „a hűséges szövetség”), és ez a legutóbbi darab szégyenletesen pocsék.

A film 2008 óta vergődött a development hellben. De ha Keanu Reeves eléggé akar valamit, akkor úgy tűnik, megoldja, mert sokszoros csúszások és átszerkesztések után (Universal: „kell bele szerelmi szál csak azért is!”), 2013 decemberében végre eljött a premier. Sajtóvetítés az Egyesült Államokban nem volt. Idehaza sem. Ez azért már birizgálja az ember pocsékfilm-ösztönét: általában azokat a filmeket nem mutatják be a sajtónak, amikről biztosan lehúzó kritikák születnének. Hát, lőn.

47_ronin_2

A 47 ronin unalmas, bután szerkesztett és érdektelen. Unalmas, mert végtelen üresjáratokkal van teli, két akció között mintha világkorok peregnének le. Bután szerkesztett, mert bár az eredeti sztoriból megható, csodás karakterdrámát vagy kulturális tablót is ki lehetett volna hozni, a 47 ronin ehelyett egysíkúbb és felszínesebb még az átlagos akciófilmeknél is (lásd: a gonosz mindig tenyérbemászóan grimaszol, és ennyi az összes jellemvonása). És érdektelen, mert az akció átlag alatti, a párbaj- és csatajelenetek alig villanyoznak fel, a látvány szemfájdítóan művi és stílustalan, s az egészről süt a tehetségtelenség, szegény színészeket kivéve. Rinko Kikuchi (Bábel, Tűzgyűrű), Tadanobu Asano (Ichi, a gyilkos, Zatoichi, Mongol) és Keanu Reeves maga sokkal többet érdemelne az egysíkú karaktervázlatoknál, amiket rájuk aggattak. A film dicséretére legyen mondva, legalább Hiroyuki Sanada (Farkas, Napfény, Az alkonyat harcosa) vezérkaraktere kapott egy egész korrekt lelki csavart; a színész a szerepe mindkét szélsőségében valósággal tündököl.

47_ronin_1

De ami a legrémesebb ebben az elfuserált csődtömegben, az a nyugatosítás kísérlete. A negyvenhét ronin története elvileg a busidó erkölcs mintapéldája (van ugyan értelmezés, ami ezt vitatja.) De az eredeti sztoriban benne lévő, önmagáért való, balkáni stílusú vérbosszú, ami egy szamuráj számára természetes volt, nyilván nem menne le a nyugati néző torkán, s amellett az emberi élet és az egyéni felelősség teljes semmibe vétele sem. Olvasd el az igazi történetet, és szörnyülködj. Hát fel kell higítani: a valóságban alig vétkes Kira, egy udvari hivatalnok cselszövő „nagyúrrá” változik, így igazolható a lemészárolása. Extra motivációnak bejön egy szerelmi szál. Keanu Reeves testhezálló, újonnan megírt karaktert kap. És az egészet körülveszi egy C-kategóriás fantasy, mert sárkányféreg nélkül nincs keleti mese, gondolom.

Ez a keverék azonban lenullázza a mozi minden jelentését. Busidó példázat nem lehet belőle, ahhoz túl híg és zavaros, és túl sokat nyugatosítottak rajta. Fantasy-eposz sem, ahhoz túl kicsi és idegen (mégis). Karakterdráma sem, a példamese-hősökké írt szereplők túl egysíkúak. A Ronin című 1997-es akcióthriller (műfajának egyik legjobbja) többet ad, mint ez az egész próbálkozás.

Egyetlen fénysugár mégis kiviláglik a filmből. Ôishi (Hiroyuki Sanada) vezérkaraktere olyan példát mutat, ami minden kultúra számára befogadható: a saját meggyőződésért való önfeladás, a makacs küzdőszellem példáját. Milyen tipikus, ahogy ezt a csillogó szereplőt elborítja a félig végiggondolt kultúrszemét!

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..