Moziban

A boldogság a szívben lakozik – Látomás

Egy gyönyörű, ősi japán erdőben játszódó szerelmi történet a Látomás (Vision), mely, ha némiképp zavarosan is, telve van víziókkal, a múlt feltörő emlékeivel és soha meg nem élt látomásokkal.

Naomi Kawase a kortárs japán filmművészet ismert, és nemzetközi filmfesztiváloknak is kedvelt alakja. Még ha korai filmjei nem is ismertek, az utóbbi években sikert aratott alkotásai már a magyar nézőkhöz is eljutott, így néhány évvel ezelőtt itthon is látható volt A remény receptje és A naplemente ragyogása. Miként ez a kettő, a mostani Látomás című alkotása is bensőséges emberi kapcsolatok alakulásáról szól. A reménység receptjében egy idős, leprás asszony kér munkát egy érzelmileg kiégett utcai palacsintasütőtől. Az eleinte vonakodó férfit sikerül meggyőzni finom édesbab zseléjével, és a közös munka során mély érzelmi kapcsolat alakul közöttük. A naplemente ragyogása is az egymásra találásról szól, egy vakok számára audiokommentárokat író lány és egy látását napról napra elveszítő, egykor jónevű fotós történetével.

Naomi Kawase előző két filmjének hősei egyszerű japán emberek, akik saját kultúrájukba ágyazottan élik gondokkal sújtott mindennapjaikat. Mostani, Látomás című filmje is Japánban játszódik, de az Európából érkező főhősnő egy más kultúrából érkezik, ami némiképp megbonyolítja a dolgokat. A francia írónő, Jeanne (Juliette Binoche) azért érkezik Japánba, hogy felkutasson egy ritka, legendás gyógynövényt, melynek látomás a neve. A 997 évente felbukkanó kivételes gyógyfű képes semlegesíteni minden rosszat és gonoszt, ami körülötte történik. Felfedezőútja Jeanne-t a gyönyörű narai erdőbe vezeti, amely az ország egyik legősibb, legsűrűbb rengetege.

Itt ismerkedik meg Satoshival (Masatoshi Nagase), a magának való, komor erdésszel, akinek házába költözik. Satoshi egy idős, vak sámánasszony (Mari Natsuki) segítségét kéri a csodanövény megtalálásához. A titokzatos növényre ugyan nem találnak rá, ám helyette egymásra igen, így nyomon követhetjük a francia írónő és a japán erdész között kibontakozó szerelmet. A köztük létrejött idillt némiképp bonyolítja, hogy mikor Jeanne pár hétre hazautazik, Satoshihoz költözik egy fiatal fiú (Takanori Iwata), akit az erdész ment meg egy balesetből.

A visszaérkező írónő nehezen értelmezi az új helyzetet, s a film a hármójuk között kialakult különös összjátékból építkezik tovább.

A titokzatos erdőben az őt ért érzelmi élmények hatására Jeanne vizionálni kezd, és újra átéli első nagy szerelmének emlékeit – de még egyéb különös dolgok is történnek.

Arata Dodo operatőr és Makoto Ozone lélekbehatoló zenéjének érdemeként a Látomás című film legnagyobb s talán egyetlen hozadéka a gyönyörű természeti táj, a hatalmas, spirituális erőt sugárzó ősi erdő, amely keretet ad ennek a zavaros történetnek. Már maga a 997 évente felbukkanó gyógyfű mibenléte is kérdéseket vet fel, de ezt még el lehet fogadni a japán hitvilág egyfajta különleges, misztikus megnyilvánulásának a mindenkori Gonosz legyőzéséért vívott küzdelemben, melyben most egy európai nő is szerepet kér magának.

A film feléig még a lassan kibontakozó szerelmi szál is elviszi a filmet,

s ha csak a más-más kultúrából származó két ember kapcsolatáról szólna a történet, megspékelve egy fiatal fiú „betolakodásával” – már kiegyeznénk vele.

Ám a hazájából az ősi erdőbe visszatérő Jeanne zavaros látomásai teljes káoszt visznek a filmbe, felborítva a lassan csordogáló történet addigi kiegyensúlyozott dramaturgiai egyensúlyát. A filmben elhangzó szűkszavú társalgásokból a nő múltjának fordulópontjairól nem tudunk meg semmit, így az egymást követő, gyors bevágásokból nemhogy képtelenség összeállítani egy koherens történetet, de még a víziókban hirtelen felbukkanó szereplők kilétéről sem tudni semmit. A történet kuszaságát csak fokozzák azok a virtigli Coelhót megidéző lelki ömlengések, melynek csúcsmondatai: „A boldogság a szívben lakozik”, avagy „A szerelem olyan, mint a hullámzás, ami sosem szűnik meg”.

Mindezt a tartalmi zavarosságot ellensúlyozza némiképpen a két főszereplő jól egymásra hangolt játéka. A Japánban nagy elismerésnek örvendő Masatoshi Nagase – Naomi Kawase visszatérő színésze – a törve beszélt közös angollal is képes a filmben Juliette Binoche-sal megtalálni a hangot. Kettejük kibontakozó szerelmi történetének harmadik résztvevőjeként Takanori Iwata szintén kiváló alakítást nyújt az önmagát kereső, az életben bizonytalanul eligazodó fiatal fiú szerepében.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..