Kritika

Látványos bűnök – Holtpont

8536133_b352c39fb10661d374ee2f4cb5b255cd_wmKurt Wimmer botrányos forgatókönyve két lábbal tipor Kathryn Bigelow kultklasszikusán. A Holtpont bámulatos képei ellenére is olyan szemérmetlenül vacak lett, hogy még a legrosszabb filmeket felvonultató év végi listánkra is felkerült.

Miért készülnek remake-ek? Egy örökérvényű történet új köntösben, modernebb technológiával, korszerűbb dramaturgiával sokat adhat a mozirajongóknak. Sydney Pollack képes volt még Humphrey Bogart és Audrey Hepburn ellenére is hozzátenni Sabrina történetéhez, Pete Travis pedig a Dredd formájában végre a képregényhez méltó adaptációt készített. A kilencvenes éveket nyitó, már-már kultikus Holtpont újraforgatásának létjogosultságát egyértelműen a világ extremizálódása adta: ahogy a technika is egyre különlegesebb trükkök leforgatását teszi lehetővé, az extrém sportolók is egyre szédítőbb kunsztokat csinálnak, amit bizony érdemes – pláne 3D-ben – megörökíteni. A látvánnyal nem hogy nincs baj, de valóban káprázatos az új Holtpont esetében. A gond tehát nem a külcsínnyel – a vállalhatatlan belbeccsel van.

maxresdefault-1Az azóta is számtalanszor bizonyító Kathryn Bigelow 1991-es bromance-sza remek krimi, amit nem egyszer hivatkoztak az őt követők. Különösen emlékezetes, ahogy a Vaskabátok megidézi Keanu Reeves ikonikus levegőbe lövését, és nehéz nem észrevennünk, hogy a Halálos iramban zsaru-csirkefogó párosa erősen emlékeztet Utah (Keanu Reeves) és Bodhi (Patrick Swayze) kettősére. A ’91-es változat szépségét a két férfi kapcsolatának alakulása adja, ez az, ami tökéletesen elvész Ericson Core verziójában. A Legyőzhetetlent is direktorként jegyző Core alapvetően operatőr – látszik is ez a végeredményen, ami csak úgy tobzódik a szépséges képekben. A film gyengeségeiért elsősorban nem is ő felel, a bűnöket főleg Kurt Wimmer követte el, aki nem először tipor két lábbal egy korábbi klasszikuson: az igencsak sekélyes Az emlékmás is az ő forgatókönyvével bukott.

Wimmer mindenben túl akarta szárnyalni a nagy elődöt: Utah Luke Bracey által szolgáltatott hasa kockásabb, az akciók hangosabban szólnak, és az író még arra is tett egy próbát, hogy igazi mélységet adjon filmjének. A gond csak az, hogy a több nem mindig jobb, a mélység látszata pedig soha sem maga a mélység. Az eredeti verzióban igazi oppurtunistaként megjelenő Bodhiból (a színészként korábban a Nyitott szívvel-ben vagy a szintén a héten nyitó Joyban bizonyító Edgar Ramirez) Wimmer filozófus bioterroristát csinált, aki egész film alatt zavaros életbölcsességekkel dobálózik. A hosszabb, nagyobb, vágatlan elve üres lózungoktól és mély sóhajoktól hangos drámázássá változtatta a csak a felszínén igazán csilivili mozit. Szívesen elnéztem hőseink extrémkedéseit – a werkfilmekkel beleshettek a kulisszák mögé –, de abban a pillanatban, hogy kinyitották a szájukat, komolyan sorba vettem a túl sokat markoló alkotók felmenőit. Kár ezért a filmért, egy dologra azonban rámutatott: jó kezekben igenis lehet létjogosultsága a remake-eknek – egy Bigelow-hoz méltó direktorral, egy jó könyvvel, Core képeivel és az új verzió bámulatos akciójeleneteivel a Holtpont új szintre emelhette volna ezt a történetet.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya