Fókuszban Kritika

Amikor a gyógyszerből kábszer lett – Little Woods

Nia DaCosta rendezői debütálása, a Little Woods az amerikai opioidválság kataklizmáját veti vászonra olyan hősökkel, akik egy átlagos hétköznapon is a túlélésért küzdenek.

Az amerikai álom szertefoszlásán manapság egyáltalán nem lepődünk meg, hiszen az illúzió dekonstruálása már a hatvanas évek végén, az úgy nevezett Hollywoodi Reneszánsszal elkezdődött az olyan kultfilmeknek hála, mint a Szelíd motorosok vagy az Öt könnyű darab. És ahogy minden történelmi periódusnak megvan a maga sajátos krízishelyzete, úgy a szociális érzékenységet mutató filmek is újra és újra relevanciát kapnak, hogy az éppen aktuális problémát körüljárhassák. Az opioidválság a megfizethetetlen egészségügyi biztosítások és a közfinanszírozású betegellátás hiánya miatt napjaink egyik legkegyetlenebb nehézségévé vált a tengerentúlon, amerikai állampolgárok tömegeit nyomorítja.

A Little Woods pedig megrendítő lenyomata a perifériára szorult embereknek, akik jogosan érzik úgy, hogy ördögi körben forognak, segítség nélkül.

DaCosta filmje mindenekelőtt arra ébreszti rá nézőjét, hogy a drogfüggőség nem valami eldugott, illegális és szubkulturális jelenség. A dúsgazdag gyógyszeripar fájdalommal küszködő, gyanútlan polgárokat csábít nap mint nap halálos függőségbe. Talán épp ezért nem túlzás azt állítani, hogy az Amerikai Egyesült Államok legjobban (és legálisan) működő drogkartellje egy gyógyszergyártó vállalat lehet, melynek bevétele akár a több milliárd dollárt is megütheti. Kár, hogy az áldozatok számáról nincs jelentés.

Ollie (Tessa Thompson) a próbaidőszakának végéhez közeledik. Drogcsempészetért kapcsolták le az amerikai-kanadai határon, azt megelőzően pedig feketén adott el fájdalomcsillapítókat (mint az OxyContin) olyanoknak, akik máshogy nem tudtak enyhíteni szenvedésükön. Az új kezdet reményében Ollie felhagy a dílerkedéssel, de az élet keményen beleszól a terveibe. Testvére, Deb (Lily James), aki egy lakóparkban egyedül neveli kisfiát, felkeresi őt. A lányok anyja nem sokkal ezelőtt hunyt el, de a közös gyász sem hozza közelebb őket egymáshoz. A családi lakáson, amiben Ollie él, hatalmas jelzálog terpeszkedik és a kilakoltatás lehetősége egyre sürgetőbb problémát jelent. A bajok tetézéseként Deb bejelenti, hogy terhes. Nincs pénze se a második anyaságra, se abortuszra. Ollie céltáblaként áll szembe a rázúduló családi katasztrófákkal és elhatározza, hogy valahogyan megszerzi azt a pénzt, amivel megmentheti testvérét és a lakást.

Nem kell sokat találgatni, hogy Ollie miként próbál majd rövid idő alatt nagyon sok pénzt összegyűjteni.

DaCosta halmozza a drámaibbnál drámaibb fordulatokat és karakterei mintha képtelenek lennének kilépni a sorscsapások sorozatából. Ingoványos talaj ez, ahol a rendezőnek nem szabad hibáznia az arányokat illetően. Fenyeget a melodrámai patetikusság és a klisé, de egyik sem billenti ki a filmet, mert DaCosta emészthető tempót kínál, mellőzve a túlzásokat. És egyáltalán mi számíthatna klisének? Egy ember, aki megpróbál a nyomorból kitörni, de rákényszerül arra, hogy visszatérjen ahhoz, ami elől menekülni próbál. Igen, erre végtelen filmes példa akad, de nyilván még több valódi történet, amit akár személyesen is ismerhetünk.

Továbbá nem elhanyagolandó tényező, hogy a Little Woods szerzői film, DaCosta a forgatókönyvet is jegyzi és költségvetéséhez az egyik legnagyobb presztízsű indie-fesztivál, a Sundance inkubátorpogramja nyújtott támogatást. A független, stúdiómentes háttér szabadságot kölcsönöz a filmnek és ez a kényes témák beemelésénél érhető a leginkább tetten. A rendező nem csinál nagy ügyet abból, hogy a mélyszegénységet, az abortuszt és a gyógyszerfüggőséget tematizálja. Hangneme mentes az ítélethozataltól vagy a prédikálástól,

egyetlen célja, hogy korképet fessen egy leszakadó régió (Észak-Dakota) kisvárosáról és egy társadalmi rétegről, ami úgy látszik, „senkit sem érdekel”.

Matt Mitchell operatőr a realista elbeszéléshez olyan képi világot társít, ami viszonylag stilizált, mégis jól párosul a történettel. Az alkonyat fényében feltűnő égbolt megannyi árnyalattal pompázik, az előtér, a földi világ ellenben sötét árnyékba bukik. Olykor meglepő képkivágatot használ, vagy egy szédülést okozó vertigo-effektust és ezáltal a vizuális világ kifejezetten izgalmassá válik. A film remélhetőleg Tessa Thompson (Thor: Ragnarök) karrierjében szintén fordulópontot fog hozni, mivel eddigi legtörékenyebb alakítását láthatjuk DaCosta rendezésében. Viszont pont Ollie karakterépítésében bicsaklik meg kissé a lendület. Ollie ugyanis mérhetetlenül önfeláldozó,

díler létére már-már szentté avanzsál, miközben a maga kálváriáján átkísérjük őt.

„Javíthatatlanul romantikus vagyok”–mondta egy férfi Michael Moore Sicko című dokumentumfilmjében, amikor arról mesélt, hogy biztosítás híján csak a gyűrűsujját tudta visszavarratni egy baleset után. Ez az apró, groteszk történet mindent elmond az amerikai egészségügyről. Előbb vagy utóbb leesik, hogy az egészség üzlet és sokaknak luxuscikk. Amíg Moore filmjében a déliek Kubába járnak olcsó ellátásért, addig az északiak Kanadába surrannak át egy abortuszért. Így megy ez.

Mivel az egészséget sokaknak képtelenség megfizetni, a betegségből adódó szenvedést kell csökkenteni az opioidokkal. DaCosta nem mesél konkrétan a rendszerről, csak bajbajutott résztvevőiről, ennek ellenére makulátlanul feltérképezi a nagy egészet. A Little Woods maximálisan kiérdemli a törődést, bár félő, hogy empátiánk még nem elegendő ahhoz, hogy az amerikai rémálomból álom lehessen.

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla a kolozsvári Sapientia EMTE fotó-film-média szakán végzett 2019-ben. Jelenleg a Sapientia mesterszakán filmtudományt hallgat, valamint a Babeș-Bolyai Tudományegyetem alkalmazott médiatudományok mesterszakán tanul. Írásai a ’tekercsen kívül a Filmtetten is megjelennek. Szereti a szerzői és az indie filmeket, továbbá nagy rajongója a coming-of-age történeteknek és a látványon túlmutató sci-fiknek.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..