Kritika

Néma mosoly hangos nevetés helyett – LOL-Zűrös kamaszok

A világgal ismerkedő kamaszok szexelnek, füveznek, tablettáznak, felvigyázójukat rendre bedrogozzák, hogy nagyobbat bulizhassanak, franchise éttermekben kajálnak, és le sem szakadnak a netes csevegő oldalakról. Gyakorta kerülnek összetűzésbe szüleikkel, akik szintén szexelnek, füveznek, tablettáznak… de hát ez már csak egy ilyen világ. Párizs pedig végképp e szabados életmódot kultiválja Lisa Azuelos filmje szerint.

A film

A történetre nem érdemes különösebben vesztegetni a karakterszámot; adott egy 14 éves „főhős”, Lola, aki nagyon szeret a barátaival rosszalkodni, kipróbál minden tiltott dolgot, és szerelmes lesz a volt pasija haverjába. A másik végen ott van Sophie Marceau, aki igazából azért lett becastingolva a filmbe, mert az ő nevével minden francia termék eladható, függetlenül annak minőségétől. Így, hogy karaktere történetesen a részben címszereplő Lola édesanyja, mindenkit hidegen hagy. Ő Sophie Marceau, és kész.

A filmmel az a legnagyobb baj, hogy nem lehet megfogalmazni egyértelműen, milyen célból is készült el, mit akar üzenni a fiatalságnak vagy az idősebb korosztálynak. Látszólag félszegen foglal állást a rendes, drogoktól mentes életmód mellett, ugyanakkor nem lesz olyan néző, aki a film megtekintése után ne akarna rágyújtani egy rendes vagy egy „módosított” cigire, vagy éppen beülni a legközelebbi műanyagkaját árusító gyorsétterembe, hogy végigegye az étlapot. Igazából a film nem indul sehonnan, és minden esetlen igyekezete ellenére nem is jut el sehová.  A minimális karakterfejlődés dacára végig egy helyben toporog, miközben arra is jut ideje, hogy az angolokat visszamaradott, ostoba népségnek állítsa be a franciák szemében. Meg kell hagyni viszont, hogy az egy helyben toporgás nem áll rosszul Azuelos alkotásának, kellemesen telik el a másfél órás játékidő, az ember akaratlanul is mosolyogni kezd a film által felvázolt életképeken.

Mert nem más a LOL, mint egy naivan idilli életkép a kamaszok és szülők kapcsolatáról, ami olyan erőltetett módon levonható tanulságokban tetőzik, minthogy minden folyó jól folydogál a maga kis medrében, vagy hogy egyáltalán nem gond, ha néha örömet szerzünk magunknak a törvény kárára, csak legyünk amellett, akit szeretünk. Nem is feltétlenül rossz a konzekvencia, csakhogy mindezt olyan embereken keresztül mutatja be a film, akiknek láthatóan nem kell bajlódniuk a hétköznapi dolgokkal (munka, számlák, büntetések, egyéb kiadások). Magas életszínvonaluknak hála legnagyobb gondjuk, hogy miként sírják el bánatukat méregdrága pszichiáterüknek.

A finomkodó francia módi után pedig már készül is az amerikai remake (talán már dobozban is van), Demi Moore-ral és Miley Cyrus-szal, ugyancsak Lisa Azuelos tálalásában. Ha csak egy fokkal lesz kevésbé felesleges film, mint az eredeti változat, akkor áldásunkat adhatjuk rá, hadd jusson ki Amerikának is a füvezős fiatalok mindennapjaiból.

A lemez

Fapados, mint a film, a már alapvetőnek számító interaktív menükön és a jelenetválasztáson kívül semmit sem tud felmutatni, de a LOL nem is az a fajta mozgókép, amelyről szívesen néznénk több órás „making of” videókat. Így van ez jól, a film ettől még mindig érdemes az egyszeri megtekintésre.

LOL – Zűrös kamaszok (LOL: Laughing Out Loud)
színes, francia vígjáték, 2008

rendező: Lisa Azuelos
forgatókönyvíró: Lisa Azuelos, Delgado Nans
zeneszerző: Jean-Philippe Verdin
operatőr: Nathaniel Aron
producer: Romain Le Grand
vágó: Stan Collet

szereplő(k):
Christa Theret (Lola)
Alexandre Astier (Alain)
Jocelyn Quivrin (Lucas)
Sophie Marceau (Anne)
Marion Chabassol (Charlotte)
Jérémy Kapone (Maël)
Lou Lesage (Stéphane)

IMDb

Megjelenés dátuma: 2012.02.02.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, francia DD 5.1
Felirat nyelv: magyar
Extrák: -interaktív menük -közvetlen jelenetválasztás


Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya