Kritika

Titanic 2017: Veréb a verébbel – Loving

Loving

A Loving beszédes név és beszédes cím egy olyan filmhez, amely nem szól többről, mint a társ melletti csendes kitartásról a körülmények ellenében.

Jeff Nichols ötödik filmje a Midnight Speciallel együtt futotta a fesztiválos köröket tavaly, csak a Loving Cannes-ban járt, és női főszereplőjét, Ruth Neggát most Oscarra is jelölték, teljesen érthetően. A valós eseményeken alapuló történet a fehér Richard Loving és a fekete Mildred Loving bírósági ügyét mutatja be, akik dacoltak a fehérek és „színesek” közötti házasságot tiltó törvénnyel. Az önmagában is predesztináló erejű családnévben és történetben minden benne van, amit filmjeiben Nichols fontosnak tart: a családi összetartozás, a körülményekkel szemben mindenkor ellenálló kötődés és a rendíthetetlen, sorsszerű kapcsolatok.

Az esélyegyenlőséggel, (faji-szexuális) diszkriminációval, elnyomással, törhetetlen szerelemmel foglalkozó filmek mindig kétesélyesek, mert nehéz nem közhelyekben és giccsben beszélni, főleg amikor történelmi léptékű eseményekről van szó. A Loving nagyrészt elkerüli, helyenként azonban nem ússza meg a pátoszt, és ez leginkább a drámai narratív kényszer és az érzelmi nyomatékosítás miatt van. A közönség és a kritikusok is gyakran billegnek a két álláspont között, hogy Nichols csak blöfföl a filmjeivel, és nincs igazán karaktere, véleménye, vagy ellenkezőleg, érzékeny és nagyívű képekben-gondolkodó rendező, de a Loving az érzelmesség ellenére is ez utóbbit erősíti.

Van egy jelenet a filmben, ahol a már háromgyerekes család meghitt esti rutinját látjuk, míg a bírósági védőbeszédnek azok a részei hallhatók, amelyek a vegyes házasság társadalmi veszélyeire kérdeznek rá. Csak a hatásvadász zene hiányzik, és máris bizonytalan esztétikai terepen járunk. És lehet, hogy még így is, hiszen a jelenet a tárgyalóteremben kezdődik a retorikai fellépéssel, de a hétköznapi élethelyzet természetessége és a személyes döntés ténye miatt (hogy a házaspár nem megy el a tárgyalásra) ez a részlet minden kapcsolatról és minden házasságról beszélni tud, univerzálissá válva immár minden szerelemben egymással élő emberről szól.

Ezt tudja Nichols: olyan egyszerű történeteket vezet fel, amelyek valamilyen módon túlmutatnak a konkrét lokalitáson vagy az egyéni kereteken. A Loving esetében ez a társadalmi-kulturális szintű, történelmi jelentőségű esemény a kisember drámájában megjelenítve. Ebben viszont még nincs akkora teljesítmény – ettől még ezerszer látottnak, unalmasnak, semmilyennek tűnhetne mind a téma, mind a megvalósítás – de amitől a Loving mégis egyedi, az az, hogy ennek ellenére megmarad jó értelemben véve egyszerűnek. Ahogy Nichols többi filmjében, itt is mindig egyéniben marad fontos, ami történik, és nem globálisan, mint mondjuk a jelenkori Spielbergnél. A Lovingban a csendes összetartozás és végül a hivatalosan is elismert szeretet visszafogott nyugtázása, nem a hangos kitörés vagy a katartikus pillanatok számítanak.

Ezt szolgálja a színészvezetés is: Joel Edgerton és Ruth Negga is végtelenül egyszerűek, nem a hagyományos értelemben vett „nagy alakításokkal” emelkednek ki, nem is a hosszú monológokkal, csak az arcukkal, a tekintetükkel, a mozdulataikkal, csak egy-egy szóval teszik gazdaggá a filmszövetet. Ehhez társul a hangsúlyos képi történetmesélés, amely szótlan, de jelentőségteljes pillanatokat alkot minden virtuozitástól mentesen. A képszerkesztés is inkább visszafogott, szolid és szerény; szinte félénk, ám öntudatos. Az egész természetes, mint két ember között a kapcsolat.

Ezek a jellegzetességek adják azt, amiben Nichols a legjobb, az érzelmi-hangulati légkörteremtést – filmjei vékony narratíván nyugszanak, de mindegyikben van valami megérzésszerű, valami intuitív, valami érzelmi többlet, ami lényeg, ami atmoszféra, ami az idő értéke.

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés