Kritika

Luxusbörtön – Mamut

Azt mondják, ha két egymással nem szomszédos országban játszódik egy film, akkor az már gyanús. Valami világeposz kíván lenni, tanulsággal. Ha többféle a bőrszín, az még gyanúsabb. Lukas Moodyson filmje még a tanulságot is a szánkba adja, a film mégsem csöpög a giccstől. Mamut DVD-kritika.


Furcsa, bolond világ ez – adja sorban szereplői szájába a Félreérthetlen Igazságot Lukas Moodyson, svéd filmrendező szereplői szájába, s ez egy kissé elrettenti a mozinézőt az egészséges élvezettől. A világ egyik felében, New Yorkban üzletember apa és sebészorvos anya, egy szem szép kislánnyal, rettentő szimpatikus és nem utolsó sorban irigylésre méltó család. Gondoljuk elsőre, ha néha átkapcsolunk a föld másik végébe, a new yorki kislány thaiföldi babysitterének otthonmaradt gyermekeihez. Anyu pénzt keresni jött a remény országába, nem is kérdés ez. Nem ismeretlen a fogalom, és még csak nem is kell a Fülöp-szigetekre menni érte, pláne nem szeméthegyen turkáló vagy az utcán magát éjszaka áruba bocsátó kisfiúkat mutatni. Még ha Svédországból ez a dolog szokatlan is lehet.
Persze Moodyson nem az a figura, aki ne lenne érzékeny a földön található társadalmi és szociális egyenlőtlenségekre. A filmben is többször látjuk – a new yorki kislány érdeklődése nyomán – kívülről a földet, valami tágabb szemléletmódra késztetve minket is. Ő az, aki – ahogy anyja mondja – bármi lehet majd, ha felnő. Csak rajta múlik. Az orvos anya szájából ez természetes, a filippino kisfiúknak pedig inkább az a kérdés, Salvador befejezi-e az általános iskolát, mielőtt elkezd dolgozni. Hogy mit, azt senki sem kérdezi. Legyen elég az igen vagy a nem!

A new yorki család – apu hosszú bangkoki kiküldetése után – a film végén újra egyesül, s valami olyan öröm van a szemükben, ami az együttlét fontosságát erősítik. A túlhajszolt élet, a megállás nélküli éjjel-nappali munka ugyanúgy lehetetlenné teszik számukra is az együttlét örömét, mint a babysitternek, aki a családját a földgolyó másik végén hagyta.
A nem túl ütős történetet az erős kezű rendező és a remek operatőr menti meg, no és persze a főszereplő, Gael Garcia Bernal. A világ kontrasztjának aknával teli sablonos történetét ők teszik emlékezetessé, skandináv módra a bőrünkig is hatolóvá.

Mamut (Mammoth)
svéd-dán-német dráma, 2009

rendező: Lukas Moodysson
forgatókönyvíró: Lukas Moodysson
zeneszerző: Linus Gierta, Erik Holmquist, Jesper Kurlandsky
operatőr: Marcel Zyskind

szereplők:
Gael García Bernal (Leo Vidales)
Michelle Williams (Ellen Vidales)
Sophie Nyweide (Jackie Vidales)
Marife Necesito (Gloria)

Imdb-átlag: 6.9

A DVD-t forgalmazza az ADS Service Kft.
Megjelenés: 2010. december 9.
Ár: 3,190 Ft
Szinkron nyelvek: magyar (DD 5.1), svéd (DD 5.1)
Felirat nyelv: magyar


Warning: Illegal string offset 'Movie' in /home/customer/www/filmtekercs.hu/public_html/wp-content/plugins/wp-review/includes/functions.php on line 2173

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, felelős szerkesztő. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés