Kritika

Hamvas és Lem – 1

Éljen, éljen! Az első magyar sci-finek titulált film, az 1 emlékezetes alkotás, csodás alakításokkal és megszívlelendő gondolatokkal.

Pater Sparrow elolvasott egy novellát Stanislaw Lemtől, megszaladt tőle a fantáziája, megspékelte Hamvas Bélával, hozzáadott néhány fenomenális színészt, és amit kapott – amit kaptunk –, hát kérem szépen, attól egy életre megjegyezzük a nevét. A fiatal rendező kicsit morcos, ha a művésznevéről faggatják – Verebes Zoltán nem szereti, ha a színész-rendező papával hozzák összefüggésbe –, hagyjuk rá, és nevezzük eztán mi is csak Paternek.

Lem novellája egy olyan fiktív könyv kritikája, mely az emberiség egyetlen percét kísérli meg leírni; ebből az alapötletből kiindulva hozta létre történetet Góczán Judit és Pater Sparrow. Az éppen záráshoz készülő könyvesboltba furcsa figura (Sinkó László) tér be, aki álmaira hivatkozva egy könyvet keres. A tulajdonos (Mácsai Pál) a raktárba kíséri a vevőt, de arra, ami ott várja, nem talál magyarázatot. Valamennyi könyv helyén egy 1 című, szerző nélküli kötet van, ami rövid idő alatt felforgatja az egész világot. Az ügy kivizsgálására a Valóságvédelmi Hivatal nyomozóját (Mucsi Zoltán) küldik ki, aki lassan maga is az események hatása alá kerül.

Az 1 négy évig készült, de minden beléfektetetett pillanat megérte a fáradtságot. Remek a díszet, Tóth Widamon Máté képei pedig igazán különlegesek – bár az operatőr többféle nyersanyagra dolgozott, hogy elkülönítse az álom és a valóság képeit, a végeredmény mégis koherens. Mucsi milliószor bebizonyította már, hogy hatalmas színész, ezt most sem cáfolta meg. Mácsai Pált szívesen látnám már főszerepben, minden megmozdulása élmény. Sinkó meg, noshát ő Sinkó. Színészóriás. Nem is érdemes ragozni. A film számunkra legújabb arca a Doki szerepében látható lengyel Krzysztof Rogacewicz – Pater különleges vonásai miatt figyelt fel rá, kétségkívül rendkívül markáns, de alakítása is abszolút kiérdemli a figyelmet. De sorolhatnám napestig.

Pater Sparrow filmjéről korábban úgy nyilatkozott, hogy az 1 vagy az első vagy az utolsó filmje. Nagyon bízom benne, hogy az első.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya