Kritika

Hamvas és Lem – 1

Éljen, éljen! Az első magyar sci-finek titulált film, az 1 emlékezetes alkotás, csodás alakításokkal és megszívlelendő gondolatokkal.

Pater Sparrow elolvasott egy novellát Stanislaw Lemtől, megszaladt tőle a fantáziája, megspékelte Hamvas Bélával, hozzáadott néhány fenomenális színészt, és amit kapott – amit kaptunk –, hát kérem szépen, attól egy életre megjegyezzük a nevét. A fiatal rendező kicsit morcos, ha a művésznevéről faggatják – Verebes Zoltán nem szereti, ha a színész-rendező papával hozzák összefüggésbe –, hagyjuk rá, és nevezzük eztán mi is csak Paternek.

Lem novellája egy olyan fiktív könyv kritikája, mely az emberiség egyetlen percét kísérli meg leírni; ebből az alapötletből kiindulva hozta létre történetet Góczán Judit és Pater Sparrow. Az éppen záráshoz készülő könyvesboltba furcsa figura (Sinkó László) tér be, aki álmaira hivatkozva egy könyvet keres. A tulajdonos (Mácsai Pál) a raktárba kíséri a vevőt, de arra, ami ott várja, nem talál magyarázatot. Valamennyi könyv helyén egy 1 című, szerző nélküli kötet van, ami rövid idő alatt felforgatja az egész világot. Az ügy kivizsgálására a Valóságvédelmi Hivatal nyomozóját (Mucsi Zoltán) küldik ki, aki lassan maga is az események hatása alá kerül.

Az 1 négy évig készült, de minden beléfektetetett pillanat megérte a fáradtságot. Remek a díszet, Tóth Widamon Máté képei pedig igazán különlegesek – bár az operatőr többféle nyersanyagra dolgozott, hogy elkülönítse az álom és a valóság képeit, a végeredmény mégis koherens. Mucsi milliószor bebizonyította már, hogy hatalmas színész, ezt most sem cáfolta meg. Mácsai Pált szívesen látnám már főszerepben, minden megmozdulása élmény. Sinkó meg, noshát ő Sinkó. Színészóriás. Nem is érdemes ragozni. A film számunkra legújabb arca a Doki szerepében látható lengyel Krzysztof Rogacewicz – Pater különleges vonásai miatt figyelt fel rá, kétségkívül rendkívül markáns, de alakítása is abszolút kiérdemli a figyelmet. De sorolhatnám napestig.

Pater Sparrow filmjéről korábban úgy nyilatkozott, hogy az 1 vagy az első vagy az utolsó filmje. Nagyon bízom benne, hogy az első.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..