Fókuszban Kritika

A nő oldalán – Mária Magdolna

Tökéletes időzítéssel, húsvétkor kerül mozikban Garth Davis Mária Magdolna című műve, mely évtizedek óta a legjobb Jézus-film.

Jézus életéről filmet csinálni gyakran megosztó feladat – Pasolini, Jewison, Scorsese és Gibson utána Davis sem kerülheti el a sorsát, már most kapott hideget-meleget a film. Én egyértelműen a lelkesek táborát gyarapítom, sokszor szinte szájtátva figyeltem azt az alázatot, amivel Davis felépítette hihetetlenül egyszerű, mégis – gondolom – sokakat megbotránkoztató üzenetét a nők és az egyház szerepéről a keresztény vallásban.

Helen Edmundson és Philippa Goslett által írt forgatókönyvben a jól ismert történetet ezúttal a hagyományban tévesen gyakran prostituáltként megjelenített Mária Magdolna (Rooney Mara) szemszögéből ismerhetjük meg. Mária elhagyja családját és beáll Jézus (Joaquin Phoenix) apostolai közé, hogy aztán ő legyen az, aki elsőként látja a feltámadt Krisztust. 

Mária Magdolna szerepe máig tisztázatlan. Egyrészt az evangéliumok számos Máriát említenek (a Magdolna itt azt jelöli, hogy Magdalából származott), így nem is mindig azonosítható, kiről van szó, másrészt a beszámolók egy része nem is hiteles. Ismerünk egy olyan iratot is, melyet Mária evangéliumának tartanak, a nézetek azonban megoszlanak arról, hogy ez a szöveg valóban Magdolnától származik-e. Az is megválaszolatlan kérdés mindmáig, hogy Mária milyen minőségben kísérte az apostolokat: egyesek pusztán Jézus követőjének, mások párjának, megint mások egyenesen a feleségének tekintik az asszonyt.

A film szempontjából persze mindegy is, ki volt ő valójában.

A Rooney Mara által érzékenyen megformált nőalak Krisztus igaz értője volt – ezt egyetlen hagyomány sem vonja kétségbe. Mara tökéletes választás volt Magdolna szerepére – az életben is párja, Phoenix szerepeltetése Jézusként azonban kifejezetten elbaltázott lépésnek bizonyult. A színészt még sosem láttam rossznak bármilyen szerepben. Mostani alakítása is csak azért nem működik, mert egyrészt szemlátomást réges-régen elmúlt 33 – ami döbbenetes, hogy csak tíz évvel, miközben a képeken inkább ötvennek látszik –, másrészt mert ez a sokszor nyöszörgő, vergődő Jézus-kép igen távol áll attól a szeretetet hirdető megváltó képtől, amilyennek személy szerint szívesen látnám Krisztust.

Garth lassan csordogáló filmjének igazi ereje a hangulatában rejlik. Hildur Guðnadóttir és a nemrégiben tragikusan fiatalon elhunyt Jóhann Jóhannsson kavargó dallamainak és a rendező előző filmjét, az Oroszlánt is fényképező Greig Fraser sokszor festményszerű képeinek köszönhetően vehetünk mi is részt Jézus és tanítványainak utazásán. Fraser a homok összes árnyalatában festi kompozíciót, tökéletesen letisztult, megkapó képeiből biztosan magával visz néhányat a néző. Amilyen nemesen egyszerűek ezek a beállítások, olyan puritán Davis történetmesélése is. Az Oroszlán nem volt mentes a túlkapásoktól, sokszor éreztem, hogy a direktor manipulál – most ilyen vád nem érheti.

A történetek történetét mindenféle sallangtól mentesen, a hatásvadászattól a lehető legtávolabb meséli el

– a fordulatok ismertek, a figyelem egyértelműen az apró rezdüléseké és a sorok között megbújó csendes – bár azért tökéletesen érthető – egyházkritikáé.

A filmet szétszedő kritikák gyakran azt emelik ki, hogy a film nem vezet be igazán mélyen Jézus és Magdolna kapcsolatába – egy kis szaftos pletyka biztosan sokaknak hozott volna izgalmat a látottakba. Aki azonban ezt keresi Davis filmjében, azt hiszem, félreértette a rendező szándékait. Én úgy vélem, Magdolna nem azért kapta a címszerepet, mert ez az ő története lenne – azért kapta, mert a személyén és azon keresztül, amit szimbolizál, az alkotók komoly bírálatot fogalmazhattak meg Péter, a kőszikla (Chiwetel Ejiofor) máig férfiak uralta egyházáról.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..