Kritika

Még jó, hogy nem Budapestre küldött anyád! – Halálos szerelem

halalosszerelemA film címének magyarra fordítása olyan döfést ad Fredrik Bond első nagyjátékfilmjének, ami sokakat elrettenthet a megtekintésétől. A romantikus regény borítójára kívánkozó Halálos szerelem (angolul a figyelemfelkeltőbb The Necessary Death of Charlie Countryman címet kapta) igaz két szóban összefoglalja a lényeget, de tényleg csak ennyiről lenne szó?

A film

A nyitó jelenetben Charlie Countryman (Shia LeBeouf) egy duzzasztógát felett lógva, véres ábrázattal küzd az életéért, majd egy lövés eldördülése után a mélybe zuhan. Egy flashbacket követően bő másfél órát kapunk, hogy feldolgozzuk az előzményeket.

Charlie édesanyját lekapcsolják a lélegeztetőgépről, aki utolsó tanácsként fiának Bukarestet ajánlja „búfelejtőnek”. A srác éppoly értetlenül áll az ötlet előtt, mint bárki, aki a filmet nézi, de mit veszíthetek alapon nekivág az útnak. Romániába érve főszereplőnk megismerkedik Gabival (Evan Rachel Wood), beindul a bonyodalmakat okozó szerelmi szál, a lány sötét múltja azonban nem várt titkokat rejt.

A nimfomániásban villantó, plágiumbotránya miatt a vörös szőnyegen zacskóval a fején pózoló, majd a visszavonulását bejelentő Shia LeBeouf a tavalyi év elején – a Transformerses akcióhős szerepet levetkőzve – elvállalta a művészfilmes vonásokkal tarkított Halálos szerelem főszerepét. A fiatal színész hitelesen alakítja a kalandvágyó hős szerelmes Charliet, viszont mindez kevésnek bizonyulna, ha egyedül kellene hátán vinnie a filmet. Nigel (Mads Mikkelsen), Gabi pszichophata exférje, majd Drako (Til Schweiger) megjelenése ad igazi pezsgést a történetnek, és általuk nyer értelmet a magyar címben szereplő halálos jelző. Üde színfolt még Rupert Grint feltűnése, aki a Harry Potterben még esetlen varázslótanoncként, főszereplőnk oldalán viszont már extasytól bódult, kangörccsel küzdő fiatalként próbál humorforrásul szolgálni.

Ha nem akarjuk teljes apátiával szemlélni a filmet, válasszuk inkább az eredeti hangsávot. Már Charlie magyar hangja is sokat ront LeBeouf játékán, de – ahogy Stohl András élvezhetetlenné tette Heath Ledger zseniális alakítását A sötét lovagban, úgy – Szabó Győzőnek sikerül kiherélnie a minden megszólalásával gyomorgörcsöt előidéző Nigel karakterét, aki dühöngő bikából kezesbáránnyá szelídül a szinkronizált változatban. Ehhez képest Gabi román akcentusának eltűnése már csak elhanyagolható apróság.

halalosszerelem1Az eredeti forgatókönyv szerint Budapesten játszódó filmet a kedvezőbb árak a román fővárosba csábították. Bányai Gabiból így lett Gabi Ibanescu, Budapestből pedig Bukarest – aminek, mint utólag kiderült még hálát is adhatunk. Igaz, fényévekre vagyunk a Tarantino produceri közreműködésével készült Motel szlovák helyzet ábrázolásától, de az eleinte modern nagyvárosként megjelenő Bukarest a film végére a korrupció, a szegénység és az alvilág metaforájává válik. Vonzónak tűnhet a „bármi megtörténhet” és „bármit megtehetek” életérzés, de a cselekvésképtelen rendőrség, az ánuszban dugdosott hasist szívó mentősök, az utcán éjszakázó gyerekek és az omladozó házak képe már kevésbé. Persze minden csak viszonyítás kérdése, hisz a Motelben egy csomag rágóért bárki fejét szétverték az utcán összeverődött gyerekek, de ha országimázst akarunk építeni, azt inkább bízzuk hazai filmkészítőkre.

A magyar fordítók nézőcsalogató címadásból elégtelenre vizsgáztak, de legalább nem próbálták többnek láttatni Fredrik Bond szárnypróbálgatását annak valós értékétől. A zenéért felelős Christoph Becknek – valamint Moby zseniális dalbetéteinek – és Roman Vasyanov operatőri munkájának hála a Halálos szerelemnek néha sikerül túlmutatnia önmagán, összességében viszont nem több egy sokszorosan lerágott hollywoodi love storynál.

A lemez

A Pro Video kiadványa nem tartalmaz extrákat.

Végh Márton

Gondolatban voltam már tanár, író, fényképész, operatőr és vágó. Jelenleg a Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatójaként az újságírás foglalkoztat leginkább. Ezen a területen úgy érzem kibontakoztathatom írói ambícióimat, ráadásul mindezt összeköthetem filmek iránti rajongásommal, ami egész életemet végigkísérte:

Gyermekként lenyűgözött nagypapám videótékája. Általános iskolásként a kamera előtt, középiskolásként a kamera mögött tevékenykedtem. 2005-ben egy filmes pályázat fődíjaként egy hetes hollywoodi vakáción vehettem részt, majd jegyeket kezeltem a helyi multiplexben. Egyetemi záródolgozatomat a magyar horrorfilmek utáni kutatásnak szenteltem, jelenleg pedig a Filmtekercs gyakornoki programjának köszönhetem, hogy kapcsolatom a filmekkel tovább mélyíthetem.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés