Kritika

Ökölbe szorult anyai kéz – Megsebezve

Halle Berry rendezői debütálása, a Megsebezve (Bruised) csak azok számára lehet emlékezetes élmény, akik még életükben nem láttak küzdősportos filmeket. Nekik ajánljuk, hogy sok tűzifát gyűjtsenek télire, mert hideg lesz a barlangban, ahol laknak.

Áldás és átok egyszerre, ha Hollywoodban valakit elsősorban a szépsége és nem a tehetsége miatt foglalkoztatnak. Hiába rendelkezik valaki a szükséges színészi képességekkel, sokszor pusztán külleme az, ami megragadja a stúdióvezetők és castingosok, nem utolsó sorban pedig a nézők figyelmét. Ezért lehet, hogy sok nyugati színésznőt csak akkor kezd el dicsérni és elismerni a szakma, ha kilép a „jó csaj” szerepéből. Így tett Charlize Theron is A rém főszereplével és Nicole Kidman Az órák című filmben – Oscar-bácsi jött is rendesen, a rájuk adott maszkkal eltűnt a bájos küllem, és máris a színészi munka került előtérbe.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Halle Berry sikeresen kikerülte ezt, karrierje azonban a túl korán érkező elismertség áldozata. A ’90-es években még csak fel-feltűnt egy-egy produkcióban, az áttörést a XXI. század fordulóján érte el, amikor nemcsak helyet kapott az induló X-Men-szériában, de a Szörnyek keringőjében nyújtott alakításával máris hozzávágták az Oscar-szobrot a legjobb színésznő kategóriában. Berry ezután még pár évig bennmaradt az A-kategóriában, aztán az évek során – és köszönhetően az olyan buktáknak, mint A Macskanő – kikopott a hollywoodi élvonalból.

Jóformán nem tudunk olyan filmet mondani az utóbbi másfél évtizedből, amiben Halle Berry főszerepet kapott volna, és a kritikusok, vagy akár a nézők szerették. Berry csillaga kihunyóban van, és könnyen lehet, hogy ez annak a jelenségnek is köszönhető, mely rengeteg színésznőt sújt: ahogy idősödnek, úgy fogynak a jó szerepajánlatok. Berry azonban sok év várakozás után úgy tűnik, megtalálta számítását, sőt, újból saját kezébe vette karrierjét. Ezzel viszont nem úszta meg azt, hogy maga mögött hagyja szexuális kisugárzását, amelyre anno nem volt szükség.

A Megsebezve című sportfilmben nem csupán egy komfortzónán kívüli, meglehetősen lecsúszott, női bájait egyáltalán nem kamatoztató karaktert alakít,

még a rendezői teendőket is magára vállalta. A Netflix által megvásárolt alkotást megelőzően Berry már bebizonyította, hogy igenis kiválóan helytáll, ha akcióról, különösen verekedésről van szó. 2019-ben, közvetlenül a Megsebezve munkálatai előtt a John Wick: 3. felvonás – Parabellumban már Keanu Reevest megszégyenítő módon osztotta az ítéletet, kiváló párja volt a legyőzhetetlen akcióhősnek. A színész-rendezőnő pedig megtartotta ottani kondiját, hogy életre keltse Jackie Justice-t, a UFC ketrecharcosát.

Annyi párhuzamot már felfedezhetünk az elején a rendezőnő személye és az általa játszott karakter közt, hogy mindketten maguk mögött tudhatják legjobb éveiket. Jackie figurája egy ünnepelt sportoló volt, ám pánikbetegsége, alkoholizmusa és általános ösztöne a menekülésre a félcsöves vécésnénik pályájára terelte őt. Azonban lehetősége nyílik visszakerülni a ringbe, mindemellett pedig Jackie elhagyott kisfia is visszakerül hozzá az apa halála után.

A főhősnek meg kell tanulnia újra a küzdeni akarást, ha egy normális életet szeretne gyermekének és saját magának.

A küzdősportos filmek kliséi már több mint negyven évre nyúlnak vissza, tulajdonképpen az 1976-os Rocky alapozta meg a legtöbb ilyen alkotás számára, mit is kéne tető alá hozni, hogy működjön az összkép. Annyira meggyőzően csinálta, hogy sok film a mai napig ebből táplálkozik, és alig próbál elmozdulni a megszokott elemektől – még a sorozat továbbgondolása, a Creed is alig különbözik attól, amit anno Stallone-ék létrehoztak. Ám a sportfilmnél nem kéne, hogy zavaróak legyenek a klisék. A főhős élete kukában, ezért a ringben igyekszik megmenteni a saját önbecsülését – ennek elégnek kell lennie, hogy egy alapos karakter- és sztoriépítéssel egy könnyű, de izgalmas katarzist hozzanak ki a készítők. Halle Berry azonban rossz alapból indított.

A Megsebezve eleve sérült lábbal száll ringbe, hiszen az első szkriptjét író Michelle Rosenfarb története rém gyenge. A forgatókönyv nem ad kellő betekintést például Jackie Justice korai életébe, amikor még a csúcson volt, és a múltban vele történt traumákat is csak elmesélésekből kapjuk meg. Ha pedig épp nem bemondásra történik a dráma, akkor is hangos, lezüllött emberek üvöltözését nézhetjük, ahogy képtelenek saját érzelmeikkel bánni, de azért a piásüveget mindig kéznél tartják.

Halle Berry filmjének története szívesen bedobál bármit, amivel megdolgozhatja a könnycsatornákat.

Adott egy hős, akinek mindenkivel konfliktusa van: anyja elcseszte az életét, a pasija/menedzsere egy alkesz vadállat, a fia nem fogadja el őt anyaként, ráadásul nem hajlandó megmukkanni (innen tudjuk, hogy traumatizált), és emellett egy szánalmas egykori ketrecharcos titán, aki még nemi erőszak áldozat is. A Megsebezve nem ismeri az arányokat, szüntelenül tocsog ebben az élhetetlen életben – azonban Jackie Justice-t elfelejti felépíteni és szerethetővé tenni, olyanná, aki megérdemli a megváltást.

Justice számára ugyanis tálcán kínálják a felépülés lehetőségét, a jobb emberré válás előtt álló legnagyobb gát azonban Jackie maga, és ezt nem fejti ki jól a film. A Megsebezve csak a felszínt üti, a csonttörő mutatványokra azonban már nem képes, holott belengi a filmet egyfajta princípium-probléma, hiszen a karakter képtelen betölteni saját anyai szerepét gyermeke életében; ő csak ahhoz ért, hogy jól péppé verjen embereket. A 129 perces játékidő végére azonban ez megváltozik, de Halle Berry

bizonytalanul vezeti végig a szereplőt saját útján, így a megfelelő drámai fedezet helyett erőlködést kapunk.

Mindeközben Berry korrekt munkát végez a kamera túloldalán. Színészként sikerül elvesznie a figurában, azt meg senki sem fogja megmondani, hogy a forgatás ideje alatt 54 éves volt. Elképesztő formában van, és ez elég ahhoz, hogy maximális hitelességet kölcsönözzön annak a nagyon kevés verekedős jelenetnek, amit kapunk. Berry önmaga kaszkadőre, ez az elhivatottság pedig átjárja a film atmoszféráját: ezt nem akarták könnyen megúszni, szívvel-lélekkel készült alkotást nézünk, csupán ügyetlenül összerakva. Ezért kár a Megsebezve miatt, mert egy jó visszatérés lehetőségét rejtette magában Halle Berry számára, azonban még várni kell az újbóli áttörésre.