Kritika

Melléfogás – Kettős játszma

shadow-dancer02Clive Owen mindeddig elég biztos kézzel választott filmeket, a Kettős játszma azonban nemcsak dögunalmas, de a színész nagy alakításai közé se fog bevonulni.

A film

Az ír függetlenségi harcok hálás, de alaposan körbejárt filmes témát kínálnak, amiben ma már nem igazán könnyű erőset mondani. Olyan filmek után, mint A síró játék, Az ördög maga vagy legutóbb a Felkavar a szél, komolyan el kell gondolkodnia egy alkotónak, milyen témával rukkol elő az IRA háza tájáról. Az írországi tudósító Tom Bradby saját bestsellerében izgalmas új nézőpontot adott a témához, amiből akár kiváló film is kerekedhetett volna.

shadow-dancer-movie-image-andrea-riseboroughA Kettős játszma (mely magyarul sokkal erőtlenebbül hangzik, mint az eredeti cím, a Shadow Dancer) dokumentarista eszközökkel mutatja be Colette McVeigh (Andrea Riseborough) IRA terrorista  történetét, akit az angol titkosszolgálat ügynöke (Clive Owen) beszervez informátornak – bemutatja, de nem ítélkezik felette, hűvös távolságtartással megfigyeli. Nincs miért meglepődnünk ezen, ha tudjuk, hogy Marsh többek között olyan dokukat tett le az asztalra, mint a 2009-ben Oscar-díjat nyert Ember a magasban. A szenvtelen stílus azonban egyáltalán nem tesz jót a filmnek, olyannyira elidegeníti szereplőit, hogy azokkal képtelenség azonosulni.

A film hősei, álljanak a hatalom bármelyik oldalán, érzéketlenek, köpönyegforgatók, kegyetlenek és csalók. Miért akarnánk, hogy ilyen emberek megússzák szörnyű tetteiket? Nincs kinek drukkolni, nincs kinek szorítani. Az egyetlen valamelyest szerethető karaktert Clive Owen nyerte meg, de neki sem sikerült valódi mélységet adnia Mac alakjának. A film középpontjában Colette van, de egyetlen másodpercig sem tudunk vele szimpatizálni, pláne nem tudjuk szeretni. Az a tény, hogy anya, egy rövid ideig ad némi létjogosultságot létezésének, de a gondolkodás nélküli ölést semmilyen cél érdekében nem látom igazolhatónak. Andrea Riseborough remekül megoldja a rábízott feladatot, és hitelesen közvetíti a nő alakját, akinek azonban a fentiek tükrében mégsem érdeklődünk a sorsa iránt.

A film talán egyetlen erőssége a váratlan finis,  mely – még ha nem is kellőképpen megalapozott – nagyot üt, és az utolsó néhány percre megragadja a néző figyelmét. Ettől eltekintve azonban nem lesz, ami miatt emlékeznénk a Kettős játszmára.

A lemez

A lemez nélkülöz minden extrát.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya