Kritika

Merülés egy sosem látott világba – A kék mélység

Nyolcadszorra futok neki ennek a cikknek. Már írtam tátva maradt szájról, a dokumentumfilmek lélektanáról, arról, hogy már premier előtt dupláztam – de rájöttem, hogy mindez csak mellébeszélés. Álljon itt csupán annyi: ezt a filmet látni  kell!

A BBC Natural History Unit 3 éven keresztül forgatta a világtengerekről szóló dokumentumfilmjét Japántól Costa Ricáig, az Északi-sarktól az Antarktiszig, így nem csoda, hogy a dokumentumfilmek történetének egyik legátfogóbb alkotását tekinthetjük most meg. Alastair Fothergill és Andy Byatt rendezők nem kevesebbre vállalkoztak filmjükben, minthogy elkalauzolják nézőiket Földünk utolsó érintetlen területeire, egy eddig sosem látott világba. Nem vallottak kudarcot. A Marianna-árok látványa belepréselt a fotelbe, egyszerre volt lenyűgöző és félelmet keltő, és bár nyomasztott a tudat, hogy a film készítői több ezer méter víztömeg alá süllyedtek, nem tudtam levenni a szemem a vászonról. De nem ez az egyetlen csoda a filmben. Nem akarok ellőni minden poént, csak annyit mondanék, hogy látva a tenger élővilágát, megfordult a fejemben, hogy a horrorfilmek rémisztő szörnyei nem puszta kitalációk.

A filmhez az ötször Oscar-díjra jelölt George Fenton komponált zenét, amelyet a Berlini Filharmonikusok adnak elõ. A sokszor talán hatásvadász dallamok ellenére is azt kell mondjam, hogy a zene jól szolgálja a film képi világát. Hol nagyívű, hol könnyed  dallamok kísérik a csodálatos felvételeket, amelyek segítségével megismerkedhetünk a mély kékség titkaival, olyan titkokkal, amelyekről már hallottunk itt-ott, de most végre megbizonyosodhatunk valódiságukról.

Természetesen lehet hibát találni a filmben, mint már említettem, a zene sokszor manipulatív jellegű, a kis fókák élet-halál harcának lassított felvételeken való ábrázolása pedig már-már súrolja a giccs határát. Mindezek ellenére azt mondom, ne legyünk ma szőrös szívűek, hajoljunk meg nagysága előtt, és ünnepeljük együtt az életet e káprázatosan gyönyörű és igazán lenyűgöző film készítőivel.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés