Kritika

Mese a reményről és az unalomról – Holnapolisz

holnapoliszKét óra tömény ömlengés és szájbarágás, ennyit találunk a Holnapolisz csillogó felszíne alatt. Ez történik, ha Brad Bird a szintén Disney érdekeltségbe tartozó Pixar helyett közvetlenül az anyacégnek dolgozik…

Imádom Brad Bird munkásságát, minden idők egyik legcsodásabb mesefilmjének tartom a Szuper havert, de a Mission Impossible: Fantom protokoll, és a Pixar istállójából kikerült L’ecsó és A Hihetetlen család is csak öregbítették a rendező hírnevét. Bird most közvetlenül a Disneynek dolgozott, és a Holnapolisz formájában legnagyobb szomorúságomra elkészítette az elmúlt évek legédeskésebb tanítómeséjét. Lehet, hogy ez a film az ékes bizonyítéka, hogy végérvényesen felnőttem, de sem a szuperfényesen csillogó díszletek, sem George Clooney deresedő halántéka nem tudta elérni, hogy ne ásítozzam végig a filmet.

Hogy mi a legnagyobb gond a Holnapolisszal? Hogy üres. Hogy mellőz minden mélységet. Sem a karakterek, sem a történet szintjén nem lép túl a mese mint műfaj egyszerűségén, és éppen emiatt nem is tud érdekes lenni. Talán 12 évesen a látvány kellőképpen magával ragadó, hogy az ember gyereke ne érezze a filmben tátongó űrt, de erősen túl a kamaszéveimen a Holnapolisz egy percig sem tudott lekötni.

maxresdefaultA főszerepben George Clooney, aki minden öniróniát mellőzve alakítja a kiábrándult egykori gyerekzsenit, akinek minden vágya, hogy visszajusson Holnapoliszba. Új esélyt Caseytől (Britt Robertson) kap, aki egy kislány, Athena (a valóban igéző szépségű Raffey Cassidy) segítségével talál átjárót a jövő városába. Az emberiség felébredésének reményéről papoló botegyszerűségű történet – amit sajnos szintén Bird követett el – szimplán csak a világvégével fenyeget, de ez a fenyegetés annyira súlytalan, annyira színtelen, hogy sokáig gondolkodnom is kellett, mi is volt a tét ebben a filmben. Esélyünk sincs aggódni hőseinkért, a főgonosz (Hugh Laurie) is csak egy bosszantó szomszéd megátalkodottságával bír.

A legnagyobb szívfájdalmam, hogy a Holnapolisz egy brutálisan nagy kihagyott ziccer. Az alapgondolat kiváló, az utóbbi évek környezettudatos hollywoodi trendjéhez is remekül illeszkedik, tényleg guszták a képek is, de az egész film bosszantóan Disney. A családi értékek, és úgy egyébként az értékrend, a finomkodás, a didaktikus modor, a jellegzetes képi világ, mind-mind olyan tipikus jellemzők, amikből már pár perc alatt kitűnik, melyik stúdió művét nézzük. A Walt Disney Pictures korhatár nélkül megtekinthető filmjei csak akkor tudnak jól működni, ha némi öniróniát, vagy legalábbis humort felmutatnak a fentiek mellé, máskülönben önmaguk paródiájává válnak. Így történt a Holnapolisszal is, ami csak egy dologról feledkezett meg, hogy A családi mozidélutánnak Disney-vel bizony már réges-régen vége van, és a kétezres évek második évtizedében a boldog békeidők megidézése már több mint anakronisztikus.

holnapoliszP.S.SPOILER: A film egyetlen érdekes része Frank és a gyerektestbe zárt Athena szerelmének felvillantása. Persze az alkotók közelébe se mentek, hogy némileg provokatívan a plátói mezsgyéről kimozdítsák a szálat, de azt azért megjegyezném, hogy ha megteszik, az nemcsak izgalmas, de megkockáztatom, hogy forradalmi új dimenziókat adhatott volna a történetnek.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya