Kritika

Mi helyes? – A könyvelő

A Warrior – A végső menet rendezője, Gavin O’Connor és Ben Affleck egy remekbe szabott kis drámában találkoztak, hogy bebizonyítsák, a könyvelés is lehet izgalmas.

Sokáig ellenálltam Ben Afflecknek. Bár a Good Will Huntinggal nehéz vitatkozni, mégis nehezen bocsátottam meg az olyan ostobábbnál ostobább filmeket, mint a Fenegyerek, az Armageddon, a Gengszterrománc vagy A felejtés bére, az állgrüberliről nem is beszélve, amire egyszerűen nincs mentség. Aztán egyszer csak történt valami, Affleck megöregedett vagy mi, és elkezdte ontani magából a jobbnál jobb filmeket és szerepeket – még ha filmként bukott is nálam A Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, félelmeim Bruce Wayne-t illetően teljesen alaptalanok voltak, Affleck több mint jól hozta a figurát. Az Argo-akció, a Holtodiglan és most A könyvelő is rendkívül szerethető, Affleck pedig egészen parádés bennük.

Chris Wolff (Ben Affleck) autista, nehezen boldogul az emberekkel – annál könnyebben a számokkal. Nem véletlen, hogy ő lesz a világ egyik legjobb könyvelője, a maffia pénzeinek tisztára mosásában is jeleskedik. Egy nap, amikor Dana (Anna Kendrick) észreveszi, hogy egy nagyvállalat költségvetéséből egy tetemesebb összeg hiányzik, Christ hívják. A pár hamarosan egy néhány száz milliónál messzebbre mutató ügy nyomaira bukkan – így hát menekülniük kell nyomukban a kormány emberével (J.K. Simmons) és egy magasan képzett bérgyilkossal (Jon Bernthal).

Csakhogy katonagyerekként Chris tarsolyában is van pár módszer ellenségei távoltartására.

A forgatókönyvet jegyző Bill Dubuque – akinek korábban A bíró könyvét köszönhettük – ismét remek kis sztorit rittyentett, és megfelelő léptékben adagolja az információt az egész film során. Bár időnként túlságosan is erős a véletlen faktor – ez a film egyetlen gyenge pontja, túl sok az egybeesés –, a film remekül zsonglőrködik a feszültséggel. Affleck jól – bár meglehetősen minimalista eszköztárral – hozza az autista figurát; nehéz megítélni, hogy a férfi funkcionalitását illetően mi állná meg a helyét a valóságban és mi nem, de ha ezen nem merengünk, nagyon izgalmas nézni a szokásait.

A könyvelő a remekbe szabott akcióknak köszönhetően izgalmas, a kellemes csavarokkal is szolgáló történetből fakadóan pedig érdekes mozi, de ennél messzebbre is mutat. Az egész film folyamatosan az erkölcs viszonylagosságán elmélkedik – mi a helyes, mi nem az, van-e erre objektív mérce, és vannak-e a törvényeket felülíró nagyobb törvényszerűségek? Mindezt úgy teszi, hogy képes szimpatikussá tenni egy egyébként morális dilemmáktól teljesen mentes figurát, akit csak a kényszerei hajtanak. Hmm. O’Connor a végső válaszadást a nézőre bízza – nem manipulál, csak megmutat, és szerencsére még a témában rejlő közhelycsapdákat is ügyesen elkerüli. Szóval A könyvelő remek film – még ha nem is tökéletes.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya