Fókuszban Kritika

Amikor visszasírjuk Michael Bay-t – Midway

A japánok hatalmas csapást mértek az amerikai flottára Pearl Harbornál, Roland Emmerich pedig szintén óriási pusztítást okoz az épelméjű néző szürkeállományában. A Midway című rettenet képében egy olyan tömegpusztító fegyver született, melyhez képest a Michael Bay-féle Pearl Harbor – Égi háború egy 11 Oscar-díjas Ben-Hurnak mondható.

Roland Emmerich, ha nem is sorolható a szórakoztató filmezés olyan zsenijei közé mint Steven Spielberg, Ridley Scott vagy Christopher Nolan, azért letett pár kifejezetten élvezhető és látványos blockbustert az asztalra. Ennek legjobb példája A függetlenség napja, mely minden hibája, ostobasága és logikai bukfence ellenére is egy nagyszabású, igazi kikapcsolódást nyújtó mozi. Talán ezért is szomorú, hogy Emmerich A függetlenség napja: Feltámadással már menthetetlenül a B-mezőnybe csúszott vissza, hogy aztán legújabb műve, a Midway eddig nem látott mélységekbe süllyessze a rendezőt.

A film a II. világháború csendes-óceáni frontján zajló, 1942-es midway-i csatát, az addig vezető rögös utat és a konfliktusban harcoló amerikai és japán katonák tetteit kívánja megörökíteni. Az összecsapás jelentősége abban áll, hogy az Egyesült Államok itt ragadta magához a kezdeményezést, hogy fokozatosan visszaszorítsa a Japán Birodalmat. A csata elhozta egy új tengeri hadviselési korszak kezdetét, melyben már nem a csatahajókra, hanem a repülőgép-hordózókra osztották a legfontosabb szerepet.

Emmerich korábban már kipróbálta magát a történelmi műfajban, A hazafi című pátoszprodukcióval. Bár a film a hagymázas amerikai fellengzés mintapéldája, a belefektetett produkciós érték és a látvány vitathatatlan. Ezzel szemben a Midway-jel még csak nem is a csillagos-sávos heroizmus a legnagyobb gond, hanem a befektetett energia és szakértelem teljes hiánya.

A Midway lényegében azokat az eseményeket ismétli meg pocsék színészi játékkal és vásári számítógépes effektekkel, amiket korábban készült elődei már mind bemutattak, ráadásul sokkal jobban.

Lehet azon vitatkozni, hogy a Michael Bay-féle Pearl Harbor mennyire giccses, történelemhamisító, hogy Ben Affleck mennyire pocsék színész, és hogy Kate Beckinsale vérvörös rúzsa mennyire vonzza a férfiak tekintetét.

Ugyanakkor a Pearl Harbor egy igazi, nagyköltségvetésű eposz, melyen egyértelműen látszik a befektetett energia, munka, pénz és filmkészítői teljesítmény, ami semmilyen tekintetben nem mondható el a Midwayről. Az élettelen, green box előtt felvett jelenetek, a gagyi robbanás-, láng- és füsteffektek olyan csapást mérnek a látóidegekre, mint száz japán Zero vadászgép. A színészi játék alacsony színvonala (vagy leginkább teljes hiánya) pedig azért is különösen bántó, mert a film egyébként létező történelmi személyek szemszögén keresztül láttatja az eseményeket. Ennek ellenére sem Luke Evans, sem Dennis Quaid, de még Woody Harrelson sem erőltették meg magukat a fizetésükért, hogy Ed Skrein ábrázatának egyformaságát meg se említsem. A dialógusokat mintha csak tucatháborús filmeken és lövöldözős játékokon nevelkedett általános iskolások írták volna,

a forgatókönyv pedig több következetlenséget tartalmaz, mint hajóroncsot a Csendes-óceán.

Az egyik ilyen, hogy a történet civil szereplői (a szigorú hadititkok és a bevezetett rádiócsend ellenére is) mindent tudnak a hadműveletek folyásáról, továbbá egyáltalán nem látszik rajtuk az a mérhetetlen felindultság, amit a japánok váratlan támadása okozott Pearlnél.

Az igazsághoz természetesen hozzátartozik, hogy a Midway sokkal kisebb költségvetésből készült, mint a Pearl Harbor, ami mögött 2001-ben 140 millió dolláros büdzsé állt. A Midway-re összesen 75 millió dollár futotta (mivel a Lionsgate nem akarhatott túl sokat kockázatni, látva Emmerich korábbi buktáit), ez azonban még mindig nem indokolja egy ennyire bazári minőségű film elkészültét. A 75 millió dollár elégtelensége talán abban is rejlik, hogy a Midway tele van csatajelenetekkel. Ha az alkotók inkább arra törekedtek volna, hogy egyetlen, de maximum két nagy összecsapást mutassanak be, akkor talán az akciójelenetek és a film látványának kidolgozására is több jutott volna.

Mint fentebb olvasható, a Midway azért próbálkozik a nagy elődök utánzásával. Ezek között megtalálható a pearl harbor-i eseményeket amerikai és japán szemszögből is bemutató Tora, Tora, Tora! (a cím a japán támadás jelszavára utal, jelentése “Tigris, tigris, tigris”), az 1976-os A midway-i csata és természetesen a Bay-féle Pearl Harbor. A film talán egyetlen pozitívumának tekinthető, hogy a Tora, tora, tora mintájára igyekszik kiegyensúlyozott és árnyalt képet festeni a japánokról, még ha iszonyúan felületesen is.

Ugyanakkor hatványozottan magán viseli a Pearl Harbor-féle hősgyártási mániát.

Ez többek között a mindkét filmben bemutatott, James Doolitle-féle bombázás ábrázolásában mutatkozik meg. James Doolitle repülős alezredes 1942 tavaszán repülőgép-hordozókról hajtott végre távolsági nehézbombázást Tokió felett, ám a B-25-ös gépeknek nem maradt elég üzemanyaga a visszatéréshez, ezért a japánok által megszállt Kínában kellett landolniuk. A légitámadás számottevő kárt nem okozott a japán hadiiparnak, ugyanakkor több amerikai pilóta került fogságba, többeket kivégeztek és több százezer kínai esett áldozatául a japánok bosszúhadjáratának. Bár a Midway valamennyire igyekszik árnyalni ezt a balul sikerült katonai akciót, a heroizmust még mindig törülközővel kell felitatni a vászon alatti padlóról.

Összességében elmondható, hogy bár Emmerich a midway-i csatáról kívánt filmet készíteni, a végeredmény inkább hasonlít Hirosimára, pontosabban egy igazi tömegpusztító fegyverre. Emmerich neve úgy látszik végérvényesen összeforrt a vásári gagyival és az olcsó, a nézőket hülyének tekintő szórakoztatással. Ha pedig a filmben ábrázolt valódi karakterek látták volna, mire használják majd fel tetteiket az alkotók, lehet, hogy a midway-i csatára soha nem került volna sor.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..