Kritika

Minden szentnek maga felé hajlik – Andrej Rubljov

A Tarkovszkij életmű második darabja az Andrej Rubljov, amely 176 percével egy önálló gondolatként, műalkotásként illeszkedik a hét nagyjátékfilm sorába. A Tarkovszkij filmek mindegyike mintha egy-egy állításként igazolná ugyanazt a tételt, önmagukban és együttesen is értelmezhető darabjai egy minden részletében, a kezdetektől fogva kiforrott alkotói koncepciónak.

A film

Andrej Rubljov a XIV. és a XV. század fordulóján élő, korában elismert ikonfestő volt, kinek életére és munkásságára – mivel a műfaj képviselői nem szignálták munkáikat – a fennmaradt műalkotások karakterjegyei (különleges színérzék, légies karakterábrázolás, romboid kompozíció), illetve pár korabeli feljegyzés alapján következtethetünk. „Az ikonfestő kiválóságának előfeltétele az erkölcsi rend és az istenadta tehetség” – Andrejben e kettő egyszerre van jelen, így megvan az esélye, hogy valami maradandót alkosson, túlszárnyalja kortársait. A film Andrej karakterének vívódásai, a külvilággal és önmagával való küzdelme nyomán fest fel egy parabolikus ívű történetet. Egyszerre jeleníti meg a művész külső és belső útját a kibontakozás felé, anélkül, hogy az egyén belső vívódásai kivetülnének és megjelennének a filmvásznon, mint a későbbi, a Stalker vagy a Tükör című Tarkovszkij filmekben.

Az Andrej Rubljov nyelvezete emlékeztethet a Szegénylegények Jancsójára. Egy olyan történetet beszél el, melynek ugyan van történelmi megalapozottsága, mondanivalója azonban túlmutat a konkrét eseményeken, másra vonatkozik. A műfaj irodalmilag a Biblia metaforikus elbeszélésmódján alapul – példabeszédeken, erkölcsi kérdésfelvetéseken keresztül bontakoztatja ki tényleges mondanivalóját. A film fejezetekre különíthető el: az egyes részek Andrej fejlődésének különböző stációit példázzák, még akkor is, ha épp nem ő áll az elbeszélés középpontjában. A lassan hömpölygő elbeszélésfolyam, a hosszú beállítások, a korában rendhagyó kameramozgás (gyakori körsvenkek), illetve az a fajta történeti elvonatkoztatottság – a modellezett valóság metaforikus és szimbolikus jentéstartamú képsorokkal való ábrázolása – az, amely a filmet a korai Jancsóval rokonítja.

A prológusra, nyolc fejezetre és egy epilógusra tagolódó film az egyes fejezeteken belül összefüggő történetté formálódik. Hiába laza szövésű köztük a kapcsolat, minden egyes részlet hozzátesz valamit a film egészhez. A prológusban egy parasztember egy házilag készített hőlégballonnal emelkedik fölé, repül boldogan egy darabig, majd lezuhan és feltételezhetően maghal. Halálát azonban csupán a földre érkező ballon és egy hátára forduló, haldokló ló látványa jelzi. Ebben a jelenetsorban ragadható meg a parabolikus elbeszélésmód lényege – a látvány legtöbb esetben túlmutat önmagán egy magasabb szintű mondanivalóra. Ez a fajta szimbolika jellemzi magát az ikonfestészetet is, a stilizált látvány csupán jelzésértékűen utal a szentségre, amit megtestesít. Tarkovszkij ezzel az eljárással a film több szintjén (a téma és a képiség szintjén is) közvetíti ugyanazt a tartalmat.

A filmben számtalan szimbólum jelenik meg, tulajdonképpen minden egyes részletében szimbolikus, mégis vannak következetesen visszatérő képek. A ló mint egyfajta átmenet az emberi világ és a függetlenség között rendre elbukik, leesik, elpusztul a filmben, amint a művész függetlenségének útjában a társadalmi közeg és a történelmi események állnak. Andrej munkáját az uralkodói család hatalmi versengései, a térhódító tatárok és az emberi kapzsiság teszi lehetetlenné, gyilkosságba, majd bűnbánatba és némaságba kényszerül általuk. A Nő, a női test és tekintet folyamatos jelenléte, mint egyfajta állandó kísértés a magasztos szférákból, a lelki tisztaságból a testiség és a bűnbeesés felé szintén jellemző. Emellett az önhittség és az irigység példája vissza-visszatér a filmben, folyamatos fenyegetettséget jelent a jó pap és  kiváló festő munkájára. A víz, a természeti táj mind-mind visszatérő szereplői a filmnek, Tarkovszkij további műveinek is jellemző szimbólumai.

A film záró fejezete, epilógusa a korábbi 160 fekete-fehér perchez képest színes filmre forgott, Andrej leghíresebb munkáit mutatja be a mai (a hatvanas évekbeli), tehát többszáz éves állapotában. A Szentháromság, az Angyali üdvözlet és a Megváltó, a leghíresebb, fennmaradt ikonjainak képsora, templomi oratóriumra sorakozik fel a filmben. Az utolsó fejezetben Andrej újra beszélni kezd és fogadalmat tesz, hogy folytatja a festést. A színes epilógus dokumentarista, élethű jellege jelzi, hogy a parabola lezárult, eredményeképpen megszülettek az orosz templomi festészet leggyönyörűbb ikonjai.

A Szovjetunióban a filmet sokszoros cenzúra és újravágás után sem díjazták és csak évekkel később mutatták be.

A lemez

A filmet kizárólag oroszul (DD), magyar felirattal tekinthetjük meg. Az Extrák között találhatunk egy interjút Jurij Nazarov színművésszel, aki Tarkovszkij főiskolai évfolyamtársa volt és Herceg, illetve a Herceg ikertestvérének szerepét játssza a filmben, számtalan személyes történettel és háttér információval gazdagítja a képet. Emellett egy hat perces Werkfilm is található az Extrák között a forgatás körülményeiről. A lemezt az Etalon film adta ki 2012. novemberében.

A lemezért köszönet az Etalon Filmnek.

Értékelés: 

Andrej Rubljov
színes, fekete-fehér, szovjet háborús filmdráma, 180 perc, 1969

rendező: Andrej Tarkovszkij
forgatókönyvíró: Andrej Tarkovszkij
zeneszerző: Vjacseszlav Ovcsinnyikov

szereplő(k):
Anatolij Szolonyicin (Andrej Rubljov)
Ivan Lapikov (Kirill)
Nyikolaj Grinyko (Daniil)
Nyikolaj Szergejev (Feufan Grek)

IMDb

A megjelenés dátuma: 2012 november 12.
Szinkron: orosz.
Felirat: magyar.
Extrák: szöveges melléklet, interjú Jurij Nazarov színművésszel, Így készült a film.

 

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..