Kritika

Miyazaki leszáll – Szél támad

Szél támad

Szél támad, MiyazakiMiyazaki történelmi filmje! Hát van még csoda a világon! És nem is kis csoda: a Szél támad valódi animációs varázslat, ami a szíved mélyéig hatol.

Hayao Miyazaki imádja a repülést és a repülőket, lásd bármelyik filmjét: a félig ipari, félig organikus lényeket, léghajókat, csudamasinákat. Utolsó filmje, a Szél támad (Kaze Tachinu/The Wind Rises) egy repülőgép-tervező mérnök életrajza a világháborúk közötti Japánban. Ez az ő első felnőtteknek szóló filmje. És az utolsó filmje egyáltalán: Miyazaki ezzel visszavonul.

Leszáll.

Utolsó repülése megható varázslat. A film két valódi személy életét fűzi egybe, Jiro Horikoshi mérnökét és „Naokóét”, egy fiktív lányét Tatsuo Hori, a „Szél támadt” című 1937-es novella szerzője alapján. A mérnök Jiro egész életében szép gépek építéséről álmodik. Mesterműve a Zero lesz, a könnyű, fordulékony gépcsoda, a japán birodalom első számú vadásza, egy gyilkos. A lány pedig Jiróról álmodik és a szélről.

Miyazaki bizonyára rokon lélek főhősével: ő is szépet alkot, és nem törődik vele, ha félreértik. (Egyszer próbált is megszerezni egy antik Zero gépet, de felesége megvétózta.) A filmet támadta a japán baloldal — „egy háborús gépet dicsőít!” —, a jobboldal — „japánellenes! idegenszívű!” —, és még a nemdohányzók is („túl sokat cigiznek benne!”). Holott a film ereje nem a korszak pontos ábrázolásában rejlik, és határozottan nem holmi japán dicsőséghajhászásban, hanem két élet összefonódásának szépségében és az alkotás gyönyörében. Szél támad, Miyazaki Szoktál-e repülésről álmodni? Ha álmodsz, nem törődsz vele, honnan jön az erő és miként röptet. Csak felszállsz. Én szoktam, és csodálatos érzés. Belemerülni ebbe a filmbe épp ilyen: elragad, magával röptet, először álmokkal, aztán elszántsággal és kitartással, s a végén szerelemmel és diadallal és tragédiával és háborúval, és szépséggel.

A filmnek van néhány különös vonása. Sok zajt – földrengést, motorokat – például emberi hanggal szimulál. A karakterek még Miyazakihoz képest is stilizáltak; Jiro egyenesen gyereknek néz ki felnőttkorában is, és hallatlanul fura ártatlan képe mögül a szokatlanul mély szinkronhang (eredetiben Hideaki Anno, angolul Joseph Gordon-Levitt). Maga a karakter is különös: magabiztos szélkirályfi, zárkózott, de gyermeki lelkesedéssel veszi az akadályokat. Miyazaki hőseire eddig is jellemző volt az optimizmus – néha sugárzóan –, de Jiro még közülük is kiemelkedik gondtalanságával, ami épp egy valós világban játszódó filmbe olyan meseszerűséget csempész, amire hosszú elemzés nélkül nem mondhatni mást: varázslat.

S ugyanerre rímelve a gyönyörű animációt, a japán múlt megkapó, realisztikus ábrázolását is meseszerű zene festi alá: a rendező ismét, mint mindig, Joe Hisaishit választotta. Szél támad, Miyazaki A film azért nincs híján az ellentmondásoknak. A fő konfliktus fiú és lány kapcsolatában nyugat felől nézve vajmi kevéssé érthető; a mi világunk fő értéke az élet, az eszelős birodalmi japán társadalomé a kötelességteljesítés volt, mindenáron. S bár történelmi a film, a második világháború előtti japán társadalom őrületét, ami nyugati ésszel szinte felfoghatatlan, nagyon visszafogottan ábrázolja. A milliószoros háborús bűnös Mitsubishi vállalatból csak egy jó légkörű tervezőirodát mutat be. Miyazaki liberális szellemű, és ki is mondta, hogy a filmmel a torz japán történelemtudaton kíván segíteni – de nem harsány. A véleményét képekbe festi. A sok szép Zero romokban füstölög a film végén; ennyi Miyazaki kritikája.

És a Szél támad nyugodt szépsége felülemelkedik a kifogásokon. Tudod, miért ez a film címe? Egy verssor miatt: „Szél támad, kezdj el élni!”

Miyazaki életművének mesterségbeli csúcsa ez a film, úgy animációban, mint írásban, és ha csakugyan visszavonul, karrierje zenitjén teszi. Az öreg mester, hetven fölött járva, állítólag már nem bírja eddigi filmjeinek átlagosan négy éves gyártását, napi 12-14 órás munkatempóját. De az is igaz, hogy ezúttal napi hetet még bírt. És ez itt sorban a hatodik alkalom, amikor bejelenti visszavonulását. Én erősen hiszem, hogy aki ismeri a repülést, az nem hagyja abba jószántából, akármilyen fáradt is. Repülni kell. Miyazaki tudja a legjobban.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya