Kritika

Mókás szajré – Bankcsapda

Manapság egyre többször éri az a cseppet sem megalapozatlan vád a vígjátékokat, hogy nem lehet rajtuk nevetni. Való igaz, a kellemetlenül erőltetett vagy az ocsmányságba fulladó darabok korában úgy hiányzott nekünk egy ilyen Bankcsapda-féle nevettetés, mint egy falat kenyér.

A film

Ami legutóbb Ben Stilleréknek a Hogyan lopjunk felhőkarcolót?-tal csak kevésbé, az a Rob Minkoff (Az oroszlánkirály, A tiltott királyság) által irányított szereplőgárdának sokkal jobban sikerült: paródiájuk alapjául a heist film műfaját választották, és az egészet megspékelték viccesebbnél viccesebb karakterekkel. A végeredmény egy könnyed, szerethető és – a forgatókönyvnek hála – rendkívül szórakoztató produktum lett.

Ha ugyanis két rablóbanda pontosan ugyanabban a percben próbálja kirabolni ugyanazt a bankfiókot, akkor két dolog következhet: irtózatos tűzpárbaj, vagy a groteszk szituáció nyújtotta röhögésáradat. Nem tudom, hogy a profizmus vagy a tanácstalanság jele-e, mindenesetre a Bankcsapdában mindkettő helyet kapott. A kedélyek azonban hamar lecsillapodnak, hála a túszok legőrültebb képviselőjének számító Trippnek (Patrick Dempsey), aki amellett, hogy kibékíti egymással a rivális feleket, szajréfelosztási javaslatot is tesz nekik. Így lesz a néger-zsidó-vidéki tahó trióé a páncélszekrény, a Mogyoróvaj és Lekvár fedőnévre hallgató IQ-betyár párosé pedig az összes ATM.

De vajon ki lehet a tűzpárbaj során meghalt rejtélyes idegen? Ki és miért lőhette le, ha az már biztos, hogy a golyó befúródásának szöge miatt egyik rablótól sem származhat a halált okozó lövedék? És miért hullanak túszaink a cselekmény előrehaladtával, mint a legyek? (Itt jegyezném meg, hogy a film eredeti címe Flypaper, vagyis légypapír, ami találó ugyan, a magyar fordítás azonban ezúttal szellemesebbre sikerült.) Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket felvető krimi szállal turbózták fel a készítők a filmet, ami nemcsak színesebbé tette alkotásukat, de remek stratégiának bizonyult a nevetések közötti szünetek kitöltésére.

Ennek is köszönhető, hogy a Bankcsapda szinte egyetlen percre sem válik érdektelenné vagy unalmassá: egyik pillanatban még a fergeteges párbeszédeken nevetünk, a következőben már a defektesebbnél defektesebb karaktereken és a szituáció groteszkségén, a harmadikban pedig őszinte érdeklődéssel követjük a túszok (Ashley Judd, Octavia Spencer, stb.) által vezetett nyomozás alakulását. Ezek után nem is csoda, ha csak a film legvégén tűnik fel a röhögéstől kimerült nézőnek, hogy rendőrrel vagy egyéb hatósági szervvel mindaddig egyáltalán nem találkozhattunk a Bankcsapdában.

A döntés persze érthető a készítők részéről, hiszen ha felsorakoztatják a bank elé a túsztárgyalókat néhány kommandós osztaggal karöltve, akkor aligha lehetett volna a végeredmény egy ennyire egységes, és a nyomozós szál ellenére is vegytisztának tekinthető vígjáték. Meg most őszintén: minek rendőr egy olyan helyre, ahol a C4-es bomba kínai, a biztonsági őr priuszos, a főhős kattant, a rablók számára pedig látszólag esélytelen, hogy bármit is meg tudjanak lovasítani a bankból? A karaktereken végignézve az is csoda, hogy néhányan túlélték a filmet.

A lemez

A Select ’86 DVD-jére a filmen kívül semmi nem került, amit ezúttal sajnálattal vettem tudomásul.

Bankcsapda (Flypaper)
színes, német-amerikai vígjáték, 87 perc, 2011

rendező: Rob Minkoff
forgatókönyvíró: Jon Lucas, Scott Moore
zeneszerző: John Swihart
operatőr: Steven Poster
producer: Mark Damon, Patrick Dempsey, Moshe Diamant, Peter Safran
vágó: Tom Finan

szereplők:
Patrick Dempsey (Tripp Kennedy)
Ashley Judd (Kaitlin)
Tim Blake Nelson (Billy Ray McCloud)
Mekhi Phifer (Darrien)
Matt Ryan (Gates)
Jeffrey Tambor (Gordon Blythe)
John Ventimiglia (Weinstein)
Pruitt Taylor Vince (Wyatt Jenkins)
Curtis Armstrong (Mitchell Wolf)
Rob Huebel (Rex Newbauer)
Adrian Martinez (Mr. Clean)

IMDb

A DVD megjelenése: 2012. 04. 12.
Szinkron nyelv: magyar 5.1, angol 2.0
Feliratok: magyar
Extrák: –
Ár: 3190 Ft

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com