Kritika

Ugyanaz vagyok, de mégsem – Mutt

mutt-2

A Mutt a transz Egy nap: hősével minden megtörténik, ami megtörténhet, ő mégsem veszíti el erejét és magabiztosságát.

Feña (Lío Mehiel) nőnek született, de férfivá szeretne válni. Identitását nemcsak ez bonyolítja: chilei apja és amerikai anyja elváltak, ő New Yorkban él, egy napon belül pedig belefut hetero ex-barátjába, nála keres menedéket az iskolából lógó féltestvér húga, miközben elhidegült apja látogatását várja. A Mutt e három kapcsolat köré épül, rajtuk keresztül mutatja be, hogy Feña ki volt, ki lett, és ez a két személy hogyan lehet egymással folytonos.

A cím jelentése korcs, vakarcs, keverék, Feña pedig önmagát jellemzi így. A Mutt mégsem szenvedéstörténet, hőse problémái eltörpülnek amellett, hogy alapvetően boldog, ez pedig kivételessé teszi a filmet a hasonló LMBTQ alkotások között. Feña nem azért hajszolt, zaklatott és dühös, mert transzszexuális, épp ellenkezőleg: ez az a biztos pont az életében, amelynek felismerése és megélése stabillá, önazonossá teszi őt. A gond csak az, hogy eközben teljesen elvágta a múltjába vezető szálakat – a film tétje pedig az, hogy vissza lehet-e csinálni mindezt. Az új, hozzá hasonló barátain túl a kívülálló vagy gyanakvó családtagjaival és szeretteivel is meg tudja-e értetni magát, tisztázva, hogy

milyen szerepet töltenek be mostantól egymás életében, nyugvópontra juttatva a kapcsolatokat.

A 4:3 képarány végig szorosan Feñára koncentrál. 24 órája egyfajta kalandjáték vagy akadálypálya, amely során a legkülönbözőbb tervezett és véletlen eseményekkel kell megbirkóznia. Összegabalyodás a volt párral, aki még nőként szerette őt, esemény utáni tabletta, lázadó kishúg, kizáródás a lakásból, sebesülés, konzervatív és értetlen apa. Kell egy autó, kell pénz, az őrült rohanásban kell a lelassulás, kellenek nagy tisztázó beszélgetések. Feña nemcsak a gyakorlati akadályokat győzi le, hanem élete három fontos szereplőjével is elmozdítja a kapcsolatát – jó irányba. A határidődramaturgia végig működésben van, mégis végig megkapóan természetes marad a film, köszönhetően Feña jól megírt karakterének és Lío Mehiel szuggesztív jelenlétének, odaadó játékának.

Ahogy Mehiel, úgy az író-rendező, Vuk Lungulov-Klotz is transznemű és kultúrák határán született. Lungulov-Klotz chilei-szerb származású, New Yorkban nőtt fel, így könnyű párhuzamot találni a főhősével és a filmben felvetett kérdésekkel. Az elsőfilmes alkotó korábbi kisfilmjei is a transzok, a múlt, család és szerelem témakörét érintették. A Muttban a transzneműség gyakorlati kérdései vagy az identitás kihatása a mindennapokra általában apró dialógusokból, kis jelenetekből derülnek ki, a nagymonológok ritkábbak. Ugyanez az elbeszéléstechnika jellemzi a múltbéli események, viszonyrendszerek felvázolását is. Ezért lehet az is, hogy csupán egy megcsináltabbnak ható kifakadás akad a filmben –

a Mutt nem kinyilatkoztatni akar, hanem ábrázolni egy élethelyzetet, belülről megmutatni egy izgalmas karaktert, ami az érintettségnek köszönhetően hiteles és magától értetődő is lesz.

Az alacsony, vékony, fürge Feña határozott, öntudatos, vagány srác, de szégyellős és félénk is tud lenni. Még az útja elején jár: a mellműtéten már túl van, de a hangja, kifakadásai még nőiesek. Ő maga úgy magyarázza a rajta és benne zajló változásokat, hogy nem változik semmi, csak mostantól önmaga másik oldala domborodik ki. Türelmes, ha megkérdezik, van-e pénisze, de dühös és kiábrándult, hogy nem váltják be a csekkjét, mert más név szerepel azon és a személyi igazolványán. Nem érti a saját érzéseit és nem érti, miért nem értik őt, de meglepett és boldog, ha férfinak szólítják. A fejéhez vágják, hogy mindenki utálja őt, pedig nagyon szimpatikus és szerethető, lendülete pedig visz magával. A Sundance-en debütált, színészi díjat elnyert, majd a Berlinalén a zsűri méltatását kiváltó Mutt aprócska, de büszke film, akárcsak a hőse.

A filmet a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon láttuk.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com