Kritika

Nagy bumm, későn – Előzmények törlése

clearhistoryLarry David hozza a szokásos formáját, de nem sokkal nyújt többet a film egy harmincperces Félig üres-epizódnál. A poénok leütése ugyanúgy az utolsó harmadra marad, de az egészestés formátum miatt a felvezetés túlságosan hosszadalmas.

A film

Az Előzmények törlését Greg Mottola rendezte, és bár az alkotó több híres vígjátékot is levezényelt már (Superbad, Kalandpark, Paul), ha a film szerzőjét kellene meghatározni, sokkal érdemesebb lenne Larry Davidet és szokásos írógárdáját (Alec Berg, David Mendel, Jeff Schaffer) említeni. A négyesfogat együtt jegyezte a nagy sikerű Seinfeldet, majd a kvázi-önéletrajzi sorozatot, a Félig ürest is. Aki nem ismerné az utóbbit: a félórás epizódokban Larry David önmagát alakítva keveredik válogatott szerencsétlenségekbe nem szándékolt bunkósága miatt. A kopaszodó komikus most ismét főszerepet vállalt a saját maga és alkotótársai által írt tévéfilmben.

clearhistory4

Nem kell eltelnie két percnek sem a játékidőből, hogy nyilvánvaló legyen: Larry David ugyanazt a karaktert hozza, mint a Félig üresben – még az óriási műszakáll és lobonc sem téveszti meg az embert. Az alkotó egy pojácát alakít, akinek vesztét egyszerre idézik elő szociális képességeiből adódó konfliktusai és az ellene dolgozó véletlenek. Főhősünk a történet elején egy nézeteltérés miatt kiszáll egy elektromos autót piacra dobni készülő cégből, balszerencséjére azonban a járgány iszonyat siker lesz, így az eredetileg őt illető milliárdos vagyon helyett nevetség tárgyává válik. Ugrunk tíz évet és már röhejes kosztüm nélkül, a megtéveszthetetlen Larry David-külsővel találkozunk. Az általa játszott karakter megkopaszodva él (mindkét értelemben) egy isten háta mögötti szigeten, ahol szerencsére senki nem ismeri, egészen addig, amíg oda nem költözik a multimilliárdossá vált ex-bizniszpartnere. Főhősünkben ekkor felhasadnak a régi sebek, és elhatározza, bosszút áll.

clearhistory3

Nemcsak Larry David karaktere, de maga a cselekmény is – annak ellenére, hogy az alapszituáció kissé elrugaszkodottabb – a Félig ürest idézi. Aki már látott a sorozatból epizódot, tudja, mire számíthat: lassú felépítés, amelyben megágyaznak a később, a játékidő utolsó harmadában sortűzszerűen eldurrogtatott poénoknak, ahol minden-mindennel összefügg. Az Előzmények törlése ráadásul konkrétan tematizálja ezt a vígjátéki építkező-metódust a cselekmény során elhelyezett bombák és egy végső detonáció képében, mint egy fajta meta-humor. A film teljes egészében a szituációkban rejlő komédiára épül, ráadásul a verbális humor elhanyagolásához hozzájárul, hogy a párbeszédek jelentős részben improvizáltak.

clearhistory2

Sajnos ami működik harminc percben, nem mindig működik másfél órában. Az Előzmények törlésénél az igazán ütős poénokra egy teljes órát kell várni. Hiába a tévés és mozis sztárokból összeverbuvált, hatalmas szereplőgárda (olyan nevekkel, mint Kate Hudson, Michael Keaton, Eva Mendes, Jon Hamm, Bill Hader és Danny McBride), valamint Larry David szerethetően antiszociális karaktere – nem elég, hogy lekösse az átlagnézőt. Aki nincs tisztában a komikus személyével, annak nem sokkal szolgál a film. Ráadásul hiába várnánk a megtriplázott játékidőtől megtriplázott összefüggésrendszert, ami egy sokkal nagyobb klimaxba torkollik a végén, valójában olyan az egész, mintha egy sodrófával nyújtottak volna el egy Félig üres-epizódot. Az Előzmények törlése mindezek ellenére sem esik a rossz film kategóriájába, ám Larry David-rajongókon kívül talán keveseknek nyújthat kielégítő élményt. A mester szerelmeseinek viszont hiánypótló lehet, amíg várnak a Félig üres esetleges kilencedik évadára.

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Dobi Ferenc

Ez a szerző még nem töltötte fel bemutatkozását. Ígérjük, hamarosan pótolja!

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com