Kritika

Nagy kövér magyar valóság? – Overnight

A Szezon után csalódva konstatáltam, hogy Török Ferenc is azon alkotók közé fog tartozni, akiknek egyszer, valahol a Moszkva tér környékén volt egy nagy pillanatuk. Ezennel megkövetem a rendezõt, az Overnight ismét olyan történet, ami hozzánk szól, mi több, rólunk.
 

Hogy mi volt az a bizonyos plusz, amitõl a Moszkva tér ütni tudott? Az, hogy mindenkinek volt egy hasonló sztorija. Török Ferenc fantasztikus stílus- és arányérzékkel tudta elmesélni az addig a nagy közös legendáriumban porosodó történetet, úgy, hogy abban mindenki magára talált. Így van ez valahogy az Overnighttal is. A film alatt többször bevillant az ötéves érettségi találkozóm, ahol egyik volt osztálytársam tíz kilóval a versenysúlya felett, rózsaszín ingben és hozzá harmonizáló nyakkendõben nyomta a marketing szöveget, miközben én azon morfondíroztam, hová is lett a világ dicsõsége… Ismerõs szitu, igaz? Nem? Ez esetben nézz magadra!

Az Overnight egyetlen napnak a története. Péternek (Bodó Viktor) 24 óra leforgása alatt egy világot átívelõ tranzakció segítségével kell elõteremtenie egy zsák pénzt, és ennyi idõ alatt kellene rendbe tennie teljesen összezuhant életét is. Hogy sikerül-e neki? Szinte mindegy. A film elején Török egy pörgõs kis sztorit sejtet, de ahogy egyre inkább haladunk elõre, lassan rá kell jönnünk, hogy ez a történet valójában nem az ittrõl és mostról beszél, nem arról, hogy megugorja-e hõsünk ezt a lécet, hanem sokkal inkább egy generáció meghasonlásáról, arról, hogyan megy el mellettünk az élet, miközben azt hisszük, vagy késõbb már nem is gondoljuk, hogy mi lennénk az élet császárai.

Ehhez a történethez Bodó kiváló választás volt. Huszonegynéhány évesen, jó pár filmszerep után fordított hátat a színészetnek – Török ezt a privát élményt mozgósította, amikor a filmbéli Péter kiszállásának megformálására kérte a színészt. Bodó hihetetlen természetességgel kelti életre a sztárbrókert, mit sem látszik rajta, hogy öt éve nem állt kamera elõtt. A film nagy stábbal dolgozik, a legtöbben nagyszerûen megtalálják benne helyüket, nehéz is kiemelni egyet-egyet közülük. Az Overnight azon ritka terepek egyikének bizonyult, ahol Eszenyi Enikõ mellett érvényesülni tudott az általa játszott karakter is, a színésznõ tõle szokatlan visszafogottsággal, meggyõzõen alakítja Ágit. Szõcs Artur az indiai szálban kinti kollégák partnereként bizonyít – nem kisebb színésznõvel, mint Tara Sharmával forgathatott együtt. A színésznõ neve nálunk talán nem cseng ismerõsen, de Bollywoodban százmilliók kedvence.

Volt egy pillanat, amikor megijedtem, hogy Török teljesen indokolatlanul hepi endet biggyeszt filmje végére, végül keserédes lezárással fejezte be a történetet. Valamivel  hosszabb elõkészítéssel talán kevésbé éreztem volna elnagyoltnak ezt a végkifejletet, de ettõl eltekintve az Overnight nagyon jó film lett, olyan, amilyennel szõkõévente egyszer örvendeztet meg minket magyar rendezõ.

Overnight
színes magyar filmdráma, 93 perc, 2007

rendezõ: Török Ferenc
forgatókönyvíró: Maros András, Török Ferenc
zeneszerzõ: Moritz Denis, Eike Hosenfeld
operatõr: Garas Dániel
jelmeztervezõ: Juristovszky Sosa
producer: Angelusz Iván, Kovács Gábor
látványtervezõ: Hujber Balázs
vágó: Barsi Béla

szereplõk:
Bodó Viktor (Péter)
Hanns Zischler (Fischer)
Petõ Kata (Rozi)
Szõcs Artur (Zolika)
Eszenyi Enikõ (Ági)
Máté Gábor (Fõnök)
Vajdai Vilmos (István)
Mészáros Béla (Rihárd)
Tilo Werner (János)
Nagy Ervin (Süni)
Gryllus Dorka (Anikó, Péter ex-neje)
Martinovics Dorina (Bernadett)
Gyabronka József (Taxisofõr)

IMDB-átlag: elsõként egy hetest adtam neki
www.overnight.hu

Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya