Kritika

Napsütés – Az igazi kaland

Csupa napfény ez a film, egész hétre elegendő optimizmus-adag. A meleg színekben ábrázolt történet kevés konfliktusa is feloldódik, mint a nyári felhők, és egy derűs, kissé komolytalan tanmese marad utánuk – még inkább, tündérmese, amit csöppet sem zavar, hogy a valóságon alapul.

Egy család, aminek nagy szüksége van az újrakezdésre, házat vásárol vidéken, a házzal pedig egy omladozó állatkert is együtt jár. Zajos szomszédok helyett ezentúl zebrák, medvék, tigrisek, oroszlánok népesítik be az apa és a két gyerek életét. Egészen úgy hangzik, mint egy mese, és a tény, hogy valós eseményekre épül, csöppet sem evilágiasítja. Az igazi kaland, eredetileg We Bought a Zoo az azonos című könyvön alapul (kritikája nemsokára a Filmtekercsen), a könyv pedig az író Benjamin Mee saját életén. És egyik sem hagyja, hogy holmi realizmus az útjába álljon.

Cameron Crowe rendező (Vanília égbolt, Jerry Maguire, Majdnem híres) nagy erőfeszítéseket tett, hogy a valódi történet el ne ronthassa a tündérmesét. Az összes karakter szeretnivaló, még a legmorcosabb is csak amolyan morgós medve. A párok magától értetődően találnak egymásra. A pénz, mint a csoda, terem meg valahol a háttérben, hogy aggódni ne kelljen miatta. A világ legaranyosabb hétévesévé megírt Maggie Elizabeth Jones annyit van a vásznon, amennyit csak lehet neki, és beszél, kacag, ámuldozik, futkos. A fénykezelés és színezés a meleg színekre épül; a kritika címén egy percet se kellett gondolkodnom, mert az első szó, ami eszembe jutott, a napfény volt. A konfliktusokat pedig gondosan távol tartották a realitástól.

Annyira, hogy alig akad egy-két borús pillanat. Az egész sztori felütése az, hogy nemrég meghalt az édesanya, de ez a halál nagyon éteri valami: beszélnek róla, de érzelmileg alig befolyásolja a filmet, szinte semmit sem árnyékol be. (Szinte, mert ha tényleg semmit sem foglalkoznának vele, alighanem szívtelen maradna a film.) Két konfliktusforrás adódik: a rajzfilmesen gonosz inspektor, akinek minden egyes mozdulata önmaga karikatúrája, és a lázadó tinifiú, aki viszont, egyetlenként a filmben, tényleg idegesítő, és erősen hiányolja a nevelő apai pofont. (És/vagy egy pszichiátert.) Valamennyi probléma aztán úgy feloldódik a napsütésben, mint a nyári felhők.

Szkeptikus vagyok a tekintetben, hogy a valóságban ilyen gondtalanul zajlott volna ez a történet. Valódi emberek Benjamin Mee-énél kisebb felelősségtől is álmatlan éjszakákat és ingerült nappalokat szenvednek át, a valódi medvék pedig rendszeresen megölik ezeket a valódi embereket, amikor a szabadban valóban összefutnak velük. Csakhogy a gondtalanság és derű nem elsősorban az eseményektől függ, hanem, mint azt minden egészséges önismerettel bíró ember tudja, az események interpretációja határozza meg a hangulatot. Benjamin Mee számára az egész egy nagy kaland. Ez a film egyike azoknak a ritka példáknak, amikor a magyar cím jobb az eredetinél: az igazi kaland, amit a család átél, változtatja simává és napfényessé a különben biztosan bonyolultabb sztorit.

Ettől a belátástól függ Az igazi kaland egész értéke. Ugyanez a történet, ugyanez a film giccsbe is fordulhatott volna, egyedül a vállalt, jól megindokolt, elmagyarázott derűlátás őszintesége mentette meg tőle. A napsütés nem giccs, hanem valóságosan melengető, jó érzés: szép munka.

Értékelés: 7/10.

Az igazi kaland (We Bought a Zoo)
színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték, 123 perc, 2011

rendező: Cameron Crowe
író: Benjamin Mee
forgatókönyvíró: Cameron Crowe, Aline Brosh McKenna
zeneszerző: Jon Thor Birgisson
operatőr: Rodrigo Prieto
producer: Julie Yorn
vágó: Mark Livolsi

szereplők:
Matt Damon (Benjamin Mee)
Scarlett Johansson (Kelly Foster)
Maggie Elizabeth Jones (Rosie Mee)
Elle Fanning (Lily Miska)
Thomas Haden Church (Duncan Mee)
Patrick Fugit (Robin Jones)
Carla Gallo (Rhonda)
John Michael Higgins (Walter Ferris)

szinkronhangok:
Kaszás Gergő (Benjamin Mee magyar hangja)
Bánfalvi Eszter (Kelly Foster magyar hangja)
Nagy Blanka (Lily Miska magyar hangja)
Kőszegi Ákos (Duncan Mee magyar hangja)
Géczi Zoltán (Robin Jones magyar hangja)

IMDb
www.weboughtazoo.com

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés