Kritika

Nem vagyunk a kisangyalaid – Charlie angyalai

Elizabeth Banks összefogott Kristen Stewarttal, Naomi Scott-tal és az újonc Ella Balinskával és elkészítette Charlie angyalainak következő, girl powerrel teli fejezetét. Kérdés, hogy volt-e értelme…

Hollywood az elmúlt időszakban mintha alkotói válságban szenvedne: egyre kevesebb az eredeti ötlet, a franchise-ok mellett túlnyomó többségben remake-ek foglalják el mozitermeket. A producerek kreativitásán a #metoo által rájuk helyezett nyomás sem segít –

a női történeteket követelőket szintén a nosztalgiára alapozva igyekeznek lenyugtatni.

Úgyhogy az, hogy a Charlie angyalainak is folytatódnia kell (az új fejezet egyértelműen a korábbiak univerzumában játszódik), nem is volt kérdés. Illetve mégis: számomra nem magától értetődő az angyalok új generációjának létezése.

Mert bár nem szeretem a reboot-trendet, azt még belátom, ha a stúdiók olyasvalamiből sajtolnak ki még több pénzt, ami már eleve minőségi alkotás volt. Azt viszont nem, hogy miért kell olyan produkciókat is feltámasztani, amik eleve halva született projektek voltak. A Charlie angyalai „eredeti” (értsd: az első remake) verzióinál ugyanis kevesebb bugyuta akciófilm van, beleértve Tom Cruise összes világmegmentős meséjét is. Éppen ezért egyáltalán nem láttam értelmét visszatérni a Townsend Ügynökséghez, hiszen mégis ki akar szekunder szégyenben végigülni két órát?!

Az Elizabeth Banks által írt és rendezett változatban azonban nincs béna bérgyilkos – emlékszünk a Teljes gázzal hajszagolgatós hitmanjére? –, vagy valószerűtlen akciójelenet – az autósüldözésektől az eseménydús verekedésekig egészen hitelesek ezek a részek. Elsőre tehát azt hihetjük, hogy egy indokolatlan csoportos táncjelenetet leszámítva ezúttal megmenekültünk a ciki percektől.

Ám a 2019-es Charlie angyalai valami teljesen más miatt mégis kínossá válik: méghozzá az erőltetett girl powertől.

Ennek legmarkánsabb példája a főcím után minden kommentár nélkül bevágott, tamponreklámokat megszégyenítő montázs a világ lányairól, akik a legkülönfélébb tevékenységeket űzik. De a moziban ülve egyébként is olyan érzés fogja el az embert, mintha Banks kezében a forgatás alatt folyton lett volna egy lista, amin sorra húzta ki a kötelező elemeket. Közhelyes és idegesítő szexista beszólás? Pipa. Mansplaining? Pipa. Munkahelyi zaklatás? Pipa.

Utóbbi három eset a nemzetközivé nőtt Townsend Ügynökség kémhálózatába véletlenül belekeveredett lánnyal, Elena Houghlinnal (Naomi Scott) történik meg. Ő fejlesztette ki ugyanis azt az energiakockát, ami egy véletlen, apró hiba miatt a rossz kezekben tömegpusztító fegyverré is válhat. A főnöke, Fleming (Nat Faxon) azonban nem hagyja szóhoz jutni Elenát, amikor az megpróbálja elmagyarázni a problémát, ehelyett később eladja a találmányt Alexander Brocknak (Sam Claflin).

A tudós azonban nem akar belenyugodni abba, hogy a cég javítás nélkül dobná piacra a projektet, így kerül az Ügynökséghez.

A globális méretűvé nőtt szervezetben már a világ minden tájáról dolgoznak angyalok és Bosley-k – ami ezúttal nem egy név, hanem rang. (Kivéve az első Bosley-t, Johnt (Patrick Stewart), aki viszont épp most készül visszavonulni.) Elena az angyalból lett segítőt (Elizabeth Banks) kapja maga mellé, ekkor ismerkedik meg a társaival, Sabinával (Kristen Stewart) és Jane-nel (Ella Balinska) is. A lányok feladata lesz megszerezni a prototípust és a hat legyártott darabját a találmánynak, hogy megakadályozzák a rejtélyes főgonosz forradalmasított fegyverkereskedelmi ambícióit.

Akció közben azonban mind a négy nőt éri valamiféle atrocitás a férfiak részéről, mely karaktereket Banks filmje két személy kivételével úgy, ahogy van, kiherél. A Charlie angyalaiban csak az ügynököket segítő meleg mindenessel – nem véletlenül hívják őt a csajok Szentnek (Luis Gerardo Méndez) –, illetve a minimális szerelmi szálban felbukkanó pasival, Jane vonzalmának tárgyával (Noah Centineo) nincsenek problémák. A többi férfi egytől egyik vagy rendkívül ostoba, hímsoviniszta, vagy pedig kiiktatásra kerül: nyugdíjazzák, esetleg meghal. Ezen felül – vigyázat, enyhe spoiler! – elképzelhetetlenné válik, hogy netán nőnemű személy legyen a film főgonosza.

De Banks guillotine-ját még a címadó Charlie sem úszhatja meg.

Így a színésznőkre hárul a feladat, hogy elvigyék a hátukon a filmet. Ezzel nem is lenne baj, hiszen jól működik köztük a kémia és mindnyájan tehetségesek, még ha Kristen Stewart a popcorn-filmek közönsége előtt az Alkonyat-sorozat óta eddig nemigen tudta revideálni magát. Ezt azonban a rendező láthatólag személyes küldetésének tekintette – e listája pedig valami ilyesmi lehetett: mutassuk meg, hogy Stewartnak van mimikája (premier plánban grimaszol egy kislányra), képes a kiemelkedő színészi játékra (ő kapta a legtöbb alteregót). De ha ezt nem hinnék el a nézők, akkor lássák, hogy legalább vicces. Utóbbi aspektusban biztosan sikerrel jártak, hiszen meglepő módon működnek Stewart poénos mondatai, olyannyira, hogy a produkció humoros pillanatait döntő részben neki köszönhetjük.

A komikus elemek és az egészen izgalmas akciójelenetek mellett a remek érzékkel eltalált, külön a filmhez írt popslágerek miatt válik a Charlie angyalai közepesen szórakoztatóvá, valamint lesz viszonylag élvezhető még úgyis, hogy a franchise-ra jellemző szekunder szégyen nem veszett el, csupán átalakult.

Avatar

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya