Fókuszban Kritika

Nem zártuk a szívünkbe – Nyitott szívvel

http://cranesareflying1.blogspot.hu/A Nyitott szívvel Marion Laine francia rendező második nagyjátékfilmje. Egy szívsebész házaspár életét ismerjük meg, akik az egymás és munkájuk iránti rajongásnak élnek. Bár a film olyan híres és jó színészeket vonultat fel, mint Juliette Binoche (nem kell bemutatni) vagy Edgar Ramirez (Carlos, A Bourne-ultimátum), a végeredmény csak felerészben jól sikerült darab.

Az új alkotás, mely a rendező első munkájához hasonlóan adaptáció, nem ér a Flaubert Egy jámbor lélek (Un coeur simple) című novelláját feldolgozó az Egyszerű szív nyomába. Pedig ugyancsak irodalmi alapból készült, nem klasszikusból, hanem egy fiatal és elismert kortárs író, Mathias Énard regényéből (Remonter l’Orénoque ) – enyhébb változtatásokkal.

A cím kétféleképp is értelmeződik a film kontextusában. Egyrészt a hivatásuk révén: betegek mellkasát nyitogatják, másrészt a magánéleti gondjaikat illetően. Egymás iránti rajongásukból még nem következik a teljes őszinteség, így a történet igen viharos lelki folyamatokat bemutatva azt is végigköveti, hogyan nyílnak meg egymás felé.

nyitott

Mila (Juliette Binoche) és Javier (Edgar Ramirez), legyenek bár nagy szerelmesek és a kórház legügyesebb sebészei, kapcsolatában nem minden tökéletes. Először is a férj erősen iszik. Ezt a helyzetet kezdetben nagyon finoman ábrázolja a rendező: míg a néző kezdetben csak apróbb jelekből következtethet rá, Javier környezete számára már a fil kezdetén világos ez a függőség. Ittasan megy dolgozni, és felettesei megtiltják, hogy műthessen. Munkahelyi gondjait igyekszik eltitkolni felesége előtt, aki szintén rejteget előle valamit. Egy abortusztervet. Mila egyáltalán nem akar gyereket, inkább férje tudta nélkül elvetetné. Természetesen mindkettejüknek szembe kell nézni a választási lehetőségekkel. Egyikük sem találja a helyét, megromlik a kapcsolatuk, és innentől kezdve, körülbelül a felétől, a film is. A veszekedések hisztérikussá válnak, minden megnyilvánulás szélsőségessé. A mozi elejét jellemző általános visszafogottság a gyerekkérdés megjelenésével eltűnik. Nagy érzelmi viharok és szájbarágós szimbólumok következnek, melyek előkészítik a happy endet helyettesítő szomorú véget sugalló, de végeredményben nyitva hagyott giccses záróképet.

nyitott2

Az előbbi negatívumok mellett megemlíteném az alkotás egy figyelemre méltó elemét, a díszletet. Két fontosabb belső térben folynak az események. Egyrészt a vásznon is sterilnek látszó, lecsupaszított kórházban, másrészt a főhősök otthonában, mely lakói lelkéhez hasonlít, kezdetben bensőséges és zegzugos, majd fokozatosan kiürül.

Viszont ez kevés egy jó filmhez. Legalábbis egy mindkét felében jóhoz: a Nyitott szívvel második felének didaktikussága igencsak beárnyékolja a korábbi, többé-kevésbé pozitív élményt. Tehát teljes hosszában inkább nem ajánlható. Juliette Binoche és Edgar Ramirez rajongóinak esetleg.

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. Az Interjú rovatot szerkeszti. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

1 Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

  • Azért, nem olyan rossz ez a film!

    Természetesen és nagyon szépen bemutatja a “szélsőséges” vagy inkább az “öntelt” emberek magatartását és egyéb sémákat.
    A főszereplő, Javier, aki mentálisan egy katasztrófa de egy “sikeres” öntelt sebész életét éli.
    Nem tudja elfogadni ha korlátozzák.
    Mint kiderül a szülei is és Ő is alkoholista.
    Nos, hogyan is tanulta volna meg kezelni a konfliktusokat?
    Mint, tudjuk a szenvedélybetegek inkább gerjeszteni szokták azt!
    S mikor megtudja, hogy szerelme terhes, szinte egész öntelt életét fenyegetve érzi.
    Elszigetelődik és vádlóvá válik, ellenséget keres és talál a szerelmében.
    Infantilis viselkedése előre vetíti a tragédiát.
    Döbbenetes volt az, amikor Javiernek újból adtak sebészi munkát és Ő visszautasította azt,
    mert az csupán egy szívbillentyű operáció volt.
    Számára nem is a beteg volt a fontos?!!!

    Ráadásul a fim felteszi a nagy kérdést is!
    Érdemes e, szabad e, teljesen őszintén megnyílnunk a másik előtt?
    Hova vezethet a teljes nyitottság?
    Lehet teljesen őszinte és mégis konfliktus mentes egy kapcsolat?
    A jövő nagy problémáit is boncolgatja a film.
    Vagyis az utódlást és a gyermekvállalást.
    A film végére a problémák fonalait mind a születendő gyermek köré tekerik fel.
    A mi generációnk már a sikert és a karriert előbbre helyezte a gyermekvállalásnál.
    A jövő nemzedéke talán annyira szereti majd önmagát és olyan számára teljes világban élhet,
    hogy gyermekre nem is lesz szüksége?
    A sok számomra feltett kérdésre a film egyfajta választ is ad.
    Az élet megy tovább s közben mindenki áldozat lesz.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..