Kritika

Nemes egyszerűség – 300

300
Csak képzeld el bekeretezve.

300„A digitális filmművészet újabb csúcspontja”, mondtuk a 300-ról: most a folytatás tiszteletére felelevenítjük (és felújítjuk) akkori kritikánkat.

300 csupa dinamizmus. Ha háborog a tenger, akkor hegynyi magasak a hullámok és flották süllyednek el, ha süt a nap, akkor izzóan tűz, és a ködön át rejtélyes fényekkel vonja be a világot. Megnyugvás nincs. A film egyik legzseniálisabb képén a szirtről hullanak le a perzsák, mögöttük a napkorong, és tolja őket a spártai falanx. Képzeljük el ezt a képet bekeretezve, egy múzeum falán! Ugye stimmel?

Hát még mozgóképként!

300 olyan, akár egy megelevenedett tizenkilencedik századi romantikus festmény; nem csak fantasztikus látványvilága, hanem egész stílusa, története, szereplői révén. Láttunk már életre kelt digitális világot, fantasyt és képregényt is, de festményt még nem – a 300-ig.

2007-ben a digitális filmművészet újabb csúcspontja született meg Frank Miller és Zack Snyder közös alkotásával. Manapság nemigen hallani olyan hangokat, amelyek a számítógépektől féltik a hetedik művészetet, de ha lennének is ilyenek, a 300 ellenükben az egyik legerősebb bizonyíték. A „lélegzetelállító” jelző – amellett, hogy szó szerint igaz – egyszerűen hatástalan, ha jellemezni kell a látvány erejét még ma, 2014-ben is. Bármennyit is fejlődött a technika maga, a 300 művészete, melyben minden képkocka egy-egy festmény, ma is megáll.

300
Csak képzeld el bekeretezve.

A képvilág egyszerű, ez tagadhatatlan. Éles színek, őrjöngő arcok, semmi visszafogottság. De a 300 következetes. Ugyanezzel a valóban nemes egyszerűséggel történik a filmben minden: a karakterek vagy gonoszak, és akkor romlottságuk mindent elsöprő, vagy hősök, és akkor a bátorság és kitartás mintaképei.

A film jelentős vitákat kavart. Esztétikája megosztónak bizonyult (Richard Roeper, Chicago Sun Times: „a képregényből készült filmek Aranypolgára”, Roger Ebert: „legnagyobb problémám a filmmel, hogy annyira véráztatta”). Végül a rajongók kerekedtek fölül, és hét év távlatából a 300 mérföldkőnek számít. Internetes mémek eredtek belőle. Rekordokat döntött a jegypénztáraknál. Fantasyvá egyszerűsített történelemképe sokakat háborított fel, közük, igen mélyen, a mai Iránt; Teherán forrongott a bemutató után, az Iráni Művészeti Akadémia pedig hivatalos panaszt nyújtott be az UNESCO-nak. És megjegyzendő, hogy van igazságuk: míg a „szabad” Hellászban és különösen a Lakedaimónban elfogadott volt a rabszolgaság, a „rab” Perzsiában akkor már betiltották – hogy csak egyetlen példát emeljek ki.

300A film azonban fütyül az efféle árnyalatokra. Ha elfogadjuk a képvilág egyszerűségét, akkor el kell fogadnunk az eposzian buta sztoriét is, a kettő ugyanis kéz a kézben teremti meg a 300 elsöprő erejét: összetartoznak. Miért, ki mondja, hogy az Iliász puszta története okos?

300 mozgóképbe öntött himnusz a hősiességhez. És egyetlen himnusz sem szándékozik a megénekeltek esendőségét bemutatni.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya