Kritika

Nincs kegyelem

nincs kegyelemSuha Dénest gyilkossággal vádolják. Ártatlan, de a jog útvesztőjében esélye sincs a rosszindulattal szemben. Hiába tagad, hiába próbál kikerülni az egérfogóból, már hurkolják köré a kötelet: számára sem a rendőrségen, sem a bíróságon, sem otthonában nincs kegyelem.

A történet igaz: valódi nevén Pusoma Dénes kálváriáját sokan ismerik. Egy eldugott faluban meggyilkolnak egy idős férfit. Az áldozatnál alkalmi munkát végző „Suha” Dénest tanúként idézik a rendőrségre, de rövidesen már őt vádolják. Két rutinos vizsgáló tiszt végül is beismerő vallomást csikar ki belőle: az ítélet nyolc év börtön. Suha két év négy hónapot tölt a hűvösön, amikor egy véletlen folytán megtalálják az igazi gyilkost. Hazatérhet, de faluja kiközösíti, munkát nem kap senkitől: hogy életét fenntartsa, néhány tízezer forintos adósságba keveredik, amit az állami kártérítésből szándékozik megadni. A kártalanítási per azonban egyre húzódik, közben hitelezői elveszik házát, már laknia sincs hol. Végső kétségbeesésében felakasztja magát.

Mit tehet egy jószerével írástudatlan ember a jog bonyolult világában? Mennyit érhet el, ha még a tárgyaláson feltett kérdéseket is le kell egyszerűsíteni neki? Az ilyen ember feltétlenül a vele foglalkozók jó- vagy rosszindulatára, nemtörődömségére vagy szakszerűségére van utalva, akár egy gyerek. Suha Dénesnek pedig csak hanyagság és rosszindulat jutott kegyelem helyett.

A kiszolgáltatott helyzetet, annak urait és áldozatait kitűnően mutatja be a Nincs kegyelem. Hiába játékfilm, mégis azzal az érzéssel nézzük, mintha a valóságot látnánk, minden mozzanatában hiteles. Pedig nem lehetett könnyű munka megformálni a nyomozókat, a bírónőt, a cellatársakat, a falusiakat, megérteni és megértetni az egymástól messze-távol álló emberek gondolkodásmódját. Hogy sikerült, az a remek forgatókönyv, ügyes rendezés és elsőrangú színészi játék közös sikere.

A történetet lineáris elbeszélés helyett a közepéről, a börtönből kezdve meséli a film, jó ütemben adagolva a (mindig indokolt) visszaemlékezéseket, az előzmények felelevenítését. A cellában, a tárgyaláson és a múltban játszódó jelenetek egyensúlya tökéletes. A rendezőn, Ragályi Eleméren meglátszik hosszú és sikeres operatőr múltja: igen erős képi világot teremtett filmjéhez. De a legnagyobb dicséret mégis a színészeket illeti. Közhely ugyan ezt említeni a filmkritikákban, de egyszerűen egybeforrtak a szerepükkel, mintha nem is játszanának – kivétel ez alól a nyomozót alakító Eperjes, aki eltéveszthetetlenül önmagát hozza, és a cellatárs Csuja Imre a maga eleven, gazdag játékával, de ezek sem negatív kivételek. A főszereplő Nagypál Gábor is tökéletes választás volt, egy pillanatra sem inog meg következesen adott, átélt szerepében.

Ragályi Elemér a kétes Csudafilm után értékes alkotást rendezett: mondhatni, a realista filmek mintapéldáját. Gratulálunk neki és mindannyiuknak. És legalább egy film idejéig együtt érzünk a kiszolgáltatottakkal.

Nincs kegyelem
magyar dráma, 71 perc, 2007

rendezte: Ragályi Elemér
forgatókönyvíró: Ragályi Elemér, Magyar Elemér
operatőr: Ragályi Márton, Ragályi Elemér

Szereplők:
Nagypál Gábor
Csuja Imre
Gazsó György
Eperjes Károly

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya