Kritika

Nincs megoldás – Veszettek

Veszettek

veszettekGoda Krisztina „gárdafilmje” akár egy jó kis politikai krimi is lehetett volna, ha jobban tud vagy akar elszakadni a hazai aktuálpolitikától. Így minden meglévő értéke ellenére csak a felszínt kapargatja, csak a kérdéseket tudja feltenni.

Cui prodest? – szól a kérdés kezdetektől napjainkig szinte minden helyzetben. Kinek érdeke? – tegyük fel ugyanezt magyarul szinte bármikor, de különösen egy ilyen film kapcsán, mint a Veszettek. Nem lehet megkerülni a kérdést, hogy miért ők és miért most készítik el ezt a társadalmi parabolának szánt, de valójában kőpolitikus alkotást. Ez semmiképpen sem az a portál, ami belemenne részletekbe, de mégsem tudom kiverni a fejemből, hogyan, miért és miért most készítteti el a „gárdafilmet” az ország legfideszesebb producere az ország egyik legjobb műfaji filmes rendezőjével. Persze minden eddiginél aktuálisabb a rasszizmus kérdése, csak hogy mindig problémára igaz, hogy minden eddiginél aktuálisabb volt, van és lesz. Azért szépen lassan elcsitul bennem a nagy kíváncsiság, és megpróbálok a filmmel foglalkozni.

Nem megy könnyen. Talán éppen ezért, mert a filmes elemek, a forgatókönyv, a színészek, a rendezés és a többi nem köt le annyira, mint a fenti kérdés. Meg kell hagyni: kevés a Veszettek olyan jelenete vagy aspektusa, ami igazán általánosítani, tanmesébe illően elgondolkodtatni tudna, és nem foglalkoztatna aktuálpolitikai kérdésekkel.

Nem mondom, érdekes politikai thriller, amolyan A hatalom árnyékában magyar verzió lehetett volna a Veszettek, ha nem bonyolódna bele a telepiek és a nem telepiek feloldhatatlan ellentétébe, vagy ha már megtette, akkor túlesett volna a holtponton. Mert így a legtöbb, ameddig eljutunk, az a demagógia. Hiszen mindenki ismeri a problémát, a történet szereplői is majdnem teljesen beazonosíthatóak. A fiatal, lendületes, friss, új erőt hozó rendőrkapitány módszerei teljesen különböznek elődeitől, úgy is néz ki, meg tudja szólítani, össze tudja fogni a város nehéz helyzetű, priuszos, de jóravaló fiatal srácait. A balhés városban gyorsan terjedő rendből hamar önbíráskodás lesz, ami csak újabb konfliktusokat és morális aggályokat is felvet. Ki ítélheti el a másikat, és ki mondja, hogy eddig és ne tovább? A fiatal rendőrkapitány biztosan nem, az önkéntes félkatonai szervezet tagjai pedig hamarosan létrehozójuk politikai karrierjének keménylegényei lesznek.

veszettek

Nem titkolja a stáb a borsodi problémák, a cigány-magyar ellentétek, a sok évtizedes szocialista jelenlét és a fiatal erő, a Jobbik „megoldásának” direkt áthallásait. A filmet nagyrészt Kazincbarcikán és Ózdon vették fel, ahol ugyanez a történet megvalósulhatott, vagy tán meg is valósult. Az eredeti problémák megléte és az új rend kialakítása is valahogy így történhetett, ahogy a régi képviselői is visszaköszönhetnek az ózdi lakótelepen. A gond nem a pontos megidézés, hanem az, hogy csak eddig tart a történet, és nem tovább. Ha a főszereplők motivációja elnagyolt, az egész történet súlya nem tud akkorát nyomni. Akkor maradnak a közhelyek, és a felesleges szerelmi szál a szép roma lány és a jólelkű, de az eseményekkel sodródó gárdista fiú között, akiből pedig akár még élsportoló is lehetett volna a lány edző apjának segítségével. Hát persze, régen minden jobb volt. Nem való ez egy politikai krimibe.

Pedig alapvetően fontos kibeszélnivaló témához és megfelelő színészekkel nyúltak az alkotók a filmben: noha akadnak esetlenségei, mégis jó a vásznon látni a főszereplő testvérpárt, Klem Viktort és ifj. Vidnyánszky Attilát, Fenyő Ivánban pedig az új, tökéletesen kétértelmű rendőrfőnököt, ez ad némi dinamikát a mozinak. A címért pedig külön ötös jár: a fiúk, akik egyesek szerint meg-, mások szerint inkább elveszettek ebben a világban. A témát azonban sajnos nem most fogjuk kibeszélni. Nem nagyon jutunk közelebb a megoldáshoz: ez a film csak morzsákat tud csipegetni, a felszínt kapargatja, ezzel pedig önhibáján kívül inkább továbbmélyíti a szekértáborok közötti különbséget, ahelyett, hogy társadalmi konszenzust segítene találni.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya