Kritika

Nincs új a nap alatt – Amerikai bérgyilkos

Az Amerikai bérgyilkos egy közhelyes, fordulatoktól mentes kísérlet egy lehetséges franchise elindítására, amely a Vince Flynn-regényekből ismert Mitch Rapp eredettörténetére fókuszál.

A Vince Flynn regényéből – amelyről korábban bizakodóan azt írtam, hogy egy „feszült, mozgalmas és érdekfeszítő akciófilm alapanyaga lehet” –, készült Amerikai bérgyilkos az előzetes feltevésekkel ellentétben sajnos súlytalanra és kissé szedett-vedettre sikeredett. Ennek magyarázata lehet talán az, hogy az adaptáción egyszerre négy forgatókönyvíró – Stephen Schiff (Tőzsdecápák: a pénz nem alszik), Michael Finch (November Man), Edward Zwick (Jack Reacher: Nincs visszaút), Marshall Herskovitz (Jack Reacher: Nincs visszaút) – is dolgozott, akiknek a Bérgyilkos, és a kronológiailag nyolcadik, Consent to kill címet viselő kötet – melynek jogait a CBS már évekkel korábban megvásárolta – történeteit összegyúrva kellett (volna) épkézláb forgatókönyvet eszkábálni.

Ők azonban egy új, harmadik sztorit találtak ki, egy-egy motívumot megtartva a regényekből. Hiba volt.

A Bérgyilkos alapkoncepciója – hogyan s miért válik Mitch Rappből (Dylan O’Brien) a CIA egyik gyilkológépe; milyen Mitch és kiképzője kapcsolatának dinamikája; hogyan viseli Stan Hurley (Michael Keaton) a kínvallatást, és főbb szereplői [(a két említett ügynökön kívül Irene Kennedy (Sanaa Lathan) és Stansfield igazgató (David Suchet)] –, illetve a Consent to Kill egyik főbb konfliktusa (nukleáris bomba jelentette fenyegetés) alkotják az Amerikai bérgyilkos gerincét. Az antagonista azonban már a négy író fejéből pattant ki: Szellem (Taylor Kitsch) gyakorlatilag Mitch Rapp negatív ellenpólusa, egy olyan ember, akivé akár Rapp is válhat, ha továbbra is olyan önfejűen, vakmerően és meggondolatlanul viszonyul az akciókhoz, mint eddig. Szellem motivációi nem meggyőzőek, nem jelent valódi veszélyt, létezése abszolút elhanyagolható, az író-kvartett pedig jobban tette volna, ha Szellem karakterének ötletét is elveti, és hagyja az orosz szélsőségeseket és/vagy az arab terroristákat terveket szövögetni Amerika megsebzéséről. A négy férfi Szellem mellett egy Annika nevű török kém szerepét is kitalálta, hasonlóan ügyesen és alaposan, mint az előbb említett félelmetes gonosztevőt. Annika motivációi sem megalapozottak, történetszála elhanyagolható, a karakteréhez köthető, a filmben az egyetlen fordulatnak csúfolt esemény pedig gyengébb, mint Mitch Rapp önuralma, mikor személyes ügyként kezeli a terrorista-vadászatot.

És Rapp márpedig személyes vendettaként áll CIA-ügynöknek, hiszen a terroristák megölték a menyasszonyát, Katrinát (Charlotte Vega). Egy gyönyörű, napsütéses ibizai tengerpart válik egyik pillanatról a másikra brutális vérfürdővé, amikor az addig meglapuló támadók vaktában lövöldözni kezdik a nyaralókat. A közelmúlt terrortámadásaira reflektáló nyitójelenet szívfacsaróan valóságosan mutatja be a fojtogató pánikot, a kétségbeesett, reményvesztett menekülést, s a kínt, mikor a szemed láttára végzik ki a szerelmedet. A feszültség Conrad Buff, vágó és Enrique Chediak, operatőr közös munkájának köszönhetően vált ilyen plasztikussá. Az ő szakértelmük tükröződik a film csúcspontján is, amely lenyűgözően ábrázolja a tehetetlenséget, és a víz pusztító erejének fenyegetését.

Michael Cuesta, a Homeland és a Jobb, ha hallgatsz rendezője bár tapasztalt a terrorelhárítást tematizáló akciófilmek készítésében,

mégsem tudott egy összeszedett, feszes, izgalmas produkciót alkotni, az így keletkező hiányérzetünkről véres, naturalisztikus ábrázolásmóddal és igen hatásosan megkomponált harcjelenetekkel igyekezett elterelni a figyelmünket.

Az Amerikai bérgyilkos elméletileg ugyan Mitch Rapp eredettörténetét kívánja bemutatni, és Az útvesztő-sorozatból ismert Dylan O’Brien minden tőle telhetőt megtesz (Rapp fájdalmát, dühét és szinte túlzott magabiztosságát hitelesen tolmácsolja), azonban mégis a Michael Keaton által megformált tapasztalt kiképző, Stan Hurley került a film középpontjába. A rendezés sutaságán kívül, ez abszolút a második aranykorát élő Keatonnak köszönhető, aki alakításával szinte minden jelenetet ellopott a többi színész elől.

Bár az Amerikai bérgyilkosban meglett volna a potenciál egy friss, az akciófilm műfaji jegyeit eredetien használó popcorn movie-ra, azonban néhány hiba, de legfőképpen a koherencia hiánya megakadályozza ebben. Ettől függetlenül a készítők több mint valószínű, hogy folytatni fogják a Mitch Rapp kalandjairól szóló regények feldolgozását, mivel a CBS sem maradhat ki napjaink franchise-őrületéből.

Rakita Vivien

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..