Moziban

Nő stukkerrel – Egy kis szívesség

A filmben két nő barátságának lehetünk tanúi, ám az események váratlan alakulása mind bonyolítja a kapcsolatukat. Egy kis szívesség – erre kéri a csendes, visszahúzódó Stephanie-t (Anna Kendrick) újdonsült, nagyvilági barátnője Emily (Blake Lively), innentől pedig beindul a gépezet, és már semmi sem az, aminek addig látszott.

A rendező Paul Feig Hollywood sikerembereként eddig számos vígjáték szerzőjeként vált ismertté. Filmjeiben vonzódik a merész, szabad szájú nőkhöz, olyan erős női karakterekhez, akiknek nem kell a szomszédba becsöngetni egy kis vagányságért –, így nem is csoda, hogy Melissa McCarthy egyik kedvenc színésznője. 2013-as, A női szervek című filmjében egy nagyképű FBI-ügynök és egy egyszerű, ám annál mocskosabb szájú bostoni rendőrnő vetélkedik egymással, míg két évvel később A kémben a világ első igazi női titkosügynöke indul bevetésre. Paul Feig szeret a filmjeiben egymástól igen különböző személyiségű nőket felvonultatni, s a köztük lévő karakterológiai különbséget alaposan kiaknázza a történet során. Nincs ez másképp legújabb filmjében, az Egy kis szívességben sem, mely Darcey Bell, egy Chicagóban óvónőként dolgozó fiatal írónő első, nagysikerű regényéből készült.

Stephanie egyedülálló anyukaként él egy csendes kisvárosban, amikor is egy nap megismerkedik kisfia iskolatársának anyukájával, a gyönyörű és titokzatos Emilyvel. Ez az újdonsült barátság fenekestül felforgatja Stephanie unalmas özvegy életét, hiszen addig csupán háziasszony vlogjával tartott kapcsolatot a világgal. Emily életét azonban minden nő megirigyelné. Bámulatos karriert futott be egy híres New York-i divatcégnél, csodás luxusházban él elképesztő fényűzésben – s mindezt pukkasztóan lazán teszi. A két eltérő karakterű nő ezután délutáni koktélozások közepette feltárja egymás előtt lelke titkait.

De, mint később kiderül, az italtól bódultan bevallott „nagy titkok” bizony csak a felszínét kapirgálják a teljes igazságnak.

Egy nap azután Stephanie-t arra kéri újdonsült barátnője, hogy délután az ő kisfiát is hozza el az iskolából – s ez a kis szívesség váratlan események sorozatát indítja el. Emily rejtélyes módon eltűnik, és Stephanie onnantól fogva mindinkább együtt aggódik Emily jóképű férjével, Seannel (Henry Golding). Az eltűnt Emily utáni nyomozás során azután egyre sötétebb titkok kerülnek felszínre.

Szó se róla, Paul Feig misztikus thrillerként besorolt filmje valóban tartalmazza a műfaj majd’ minden ismertetőjegyét. A modern miliőben játszódó film átlagemberekről szól, egy veszélyhelyzetbe került protagonista hősnő köré építve a rejtély kibogozására irányuló cselekményt, melyben az eltűnt nő közvetlen környezetének interakciói is fontos szerepet kapnak. Az is kétségtelen, hogy az Egy kis szívesség című filmben a lélektani hadviselés éppúgy alakítja a film cselekményét, mint az akciódús jelenetek, emellett még a thrillereket oly annyira jellemző suspense-dramaturgia is itt-ott felbukkan.

És mégis. A kétórás film első órájában lassan csordogáló események unalmát felváltó váratlan fordulatok ellenére is, a virtigli thillereket átható borzongás teljességgel hiányzik ebből a filmből. Talán mert e „váratlan fordulatok” már unásig ismertek más thrillerekből, a műfaj kedvelőinek így joggal tűnhet úgy,

mintha egy filmtörténeti second-handből turkálták volna ki a film alkotói.

A misztikusnak szánt egyetlen jelenet pedig annyira szánalmasan közhelyesre sikeredett, hogy itt-ott kis kacaj hangzott fel a nézőtéren. Az élet sötét oldalára fókuszáló Egy kis szívesség című misztikus thriller a film befejezését tekintve akár a műfaj paródiája is lehetne, de a rendező addigi vígjátékainak sorába mindenképp illene.

Bár misztikus thrillernek épp, hogy csak elfogadjuk, néhány dolog azért érdekessé és élvezhetővé teszi Paul Feig legújabb alkotását. Ilyen elgondolkodtató dolog a „semmi nem az, aminek látszik” jegyében az emberi kapcsolatok szövevényességének és sérülékenységének ábrázolása a filmben. Mennyiben hihetünk egy másik ember szavában? Kölcsönös bizalomra kell-e épülnie egy barátságnak, vagy működik úgy is, ha az egyik fél érzelmileg csüng a másikon, és az kihasználja ezt a csodálatot, és eszközként kezeli a másikat? A Stephanie–Emily–Sean trió kapcsolatának alakulása a filmben ezeket a kérdéseket a végső határig feszegeti.

A film másik érdekes problémafelvetése a modern anyaszerep kérdése,

melyről a gyerekek iskolájának szülői értekezletén látottak-tapasztaltak adnak némi ízelítőt, de főként a két főszereplő, Stephanie és Emily anyaszerep-felfogása kínál némi elgondolkodni valót. Ám ezek közül is legizgalmasabb talán a magányos, gyermekét egyedül nevelő nőként élő Stephanie vlogolása. A kisfia iskoláján kívül egyetlen kapcsolata ez a világgal, az Emily rejtélyes eltűnésének alakulásáról szóló napi híradásaival azonban képes óriási követőtábort generálni magának, akik barátságos levelek százaival árasztják el naponta. A személyes kommunikációnak ez a sajátos formája egy olyan modern, személytelen világot vizionál, melyben magányosan is lehet százezrek barátjának lenni. A filmben Stephanie vlogolása önálló eseményalakító szál, melyre felfűződik a történések értelmezése is.

Az Egy kis szívesség látványvilága, a connecticuti kertváros és a cselekmény további helyszíneinek stílusos vizuális megjelenítése némiképp a tartalomért is kárpótol, ám a film legnagyobb érdeme mégis a két főszereplő nő, Anna Kendrick és Blake Lively összjátéka. Lively zseniálisan játssza a cinikus-rejtélyes asszonyt, akibe csak a Martini-koktél tud igazán életet lehelni. Anna Kendrick pedig még némi karakterfejlődést is belevisz a szende, visszahúzódó, ám a film végére igencsak „ütős” női karakterbe.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..