Kritika

A vágyak csapdájában – Nők férfiak nélkül

A muszlim világ nőellenességének igazán érzékletes bemutatására csak női rendezők lehetnek képesek. A tavalyi Titanic Filmfesztivál versenyprogramjában szereplő iráni film, a Három asszony (rendezője: Manijeh Hekmat) után idén a miskolci Cinefest is ígéretes bizonyítékot szállított a nyitóállítás alátámasztására. A Nők férfiak nélkül globális sikerét azonban a forgatás szomorú háttértörténete árnyékolja be. Rendezőnőjét, Shirin Neshatot ugyanis kitiltották Irán területéről, ezért első nagyjátékfilmjét kénytelen volt európai pénzből iráni emigránsokkal Marokkóban elkészíteni. Emiatt a Miskolcon elnyert, Pressburger Imréről elnevezett fődíj is csak újabb bódító fájdalomtapasz lehet valahol a velencei jutalmak közelében.

Shirin Neshat tér-idő utazásra invitálja, s 1953 Iránjába kalauzolja nézőjét. Egy olyan tragikus korszakba, amikor az ország sarjadó demokráciáját a brit és amerikai hatalom tépi ki tövestül, puccsal hatalomra juttatva a diktatúrára törekvő Pahlavit. A történelmi események valós és eszmei forgatagába azonban egymástól személyiség és a társadalmi ranglétra alapján is teljesen különböző nők keverednek bele. Csupán annyi közös észlelhető bennük, hogy mindannyian a csador bénító „védelme” alól próbálnak szabadulni.

Fakhri történetesen egy tábornok felesége, akit despotikus ura egy fiatalabb asszony hazahozatalával fenyeget, s aki egyre nagyobb érdeklődést mutat a tilalmas nyugati kultúra iránt. Vele szemben áll Faezeh, aki egészen megerőszakolásáig kitart a férfiak uralta világ mellett. Zarin – egyébként Tóth Orsolya alakítja – prostituáltként már bele is őrült ebbe a közegbe, amit egy brutálisan rituális fürdőjelenettel ábrázol a rendezőnő.   A legradikálisabb karakternek azonban Munis számít. Egy szépséges idealista, akiben megért a forradalom szele, s legszívesebben az utcán harcolna az iráni nép és nőtársai jogaiért a tüntetőkkel. Bátyja feszélyező szabályaitól azonban csak az öngyilkosság révén tud szabadulni, s ez a tette illetve varázslatos feltámadása egy egzotikusan szürrealisztikus-misztikus fátyolt/csadort kölcsönöz a filmnek.

A Nők férfiak nélkül tengelyét az erős kontrasztok alkotják. A négy karakter eltérő egyéniségei mellett a két központi helyszínből – a Kert és a város – fakadó ellentétek működtetik igazán a filmet.  Shirin Neshat ráadásul ügyesen titkolózik, ráerősítve a misztikus hangulatra. A nők történeteit párhuzamosan bontja ki, azonban életük sorsfordító eseményeinek tényszerű megtörténtéről sosem ad kézzel fogható bizonyítékot.  Miközben a városban történelmi jelentőségű események zajlanak elsősorban férfiak részvételével, addig a Kertben elnyomott nők élhetnek biztonságos remeteéletet, vágyaikat kivetítve az igéző környezetre. Emiatt tűnhet úgy, mintha a Kert egy problémák feletti, saját tér-idő kontiniummal rendelkező világ lenne, egy bódító Paradicsom, amely távol tartja a világ zaját, azonban annak minden fájdalma mellett, minden örömét is. A remeteként való elzárkózás pedig sosem lehet azonos a szabadság eszméjével.

A Nők férfiak nélkül ízig-vérig női film, hiszen női rendező forgatott egy kiemelkedő kortárs iráni írónő (Shahrnoush Parsipur) tolla alapján, középpontjában négy női karaktert mozgató drámát, nemcsak nőknek. Nemcsak nőknek, mert pontosan az ilyen típusú történetekből tanulhat a legtöbbet a patriarchalizmus mocsarába süllyedt férfiember a gyengébbik nem vágyairól és elkötelezettségéről, valamint nemcsak nőknek, mert a Nők férfiak nélkül inkább számít mélyreható társadalmi drámának, mint holmi feminista szirupcsodának.

Nők férfiak nélkül (Zanan-e bedun-e mardan)

színes, feliratos, német-osztrák-francia filmdráma, 95perc, 2009

rendező: Shirin Neshat
író: Shahrnoush Parsipour
forgatókönyvíró: Shirin Neshat
zeneszerző: Ryuichi Sakamoto
operatőr: Martin Gschlacht
vágó: Jay Rabinowitz

szereplő(k):
Shabnam Toloui (Munis)
Pegah Ferydoni (Faezeh)
Arita Shahrzad (Farrokhlagha)
Tóth Orsolya (Zarin)
Navíd Akhavan (Ali)
Bijan Daneshmand (Abbas)
Mina Azarian (Zinat)
Rahi Daneshmand (katona)

Imdb-átlag: 6,4.

http://www.womenwithoutmenfilm.com/

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com