Kritika

Nomen est – Gyilkos szezon

Gyilkos szezon

Gyilkos szezon

Travolta átlövi De Niro lábát, és felakasztja a lyuknál fogva. Ígéretesen hangzik? A Gyilkos szezon tele van abszurd erőszakkal, de ezen kívül semmi értelme.


A film

Nomen est omen. A „gyilkos szezon” szótársítás értelmetlen, akár a film. Valaki beüthette a két szót külön-külön egy fordítógépbe, aztán az eredményt rácsapta a DVD-borítóra. Nesze nekünk. (Eredetiben „Killing Season”, ami egyébként szintúgy nem jelent sokat.)

Mer’ ugye ha gondolkodni kellene, az már munka lenne. A film írói se voltak hajlandók megerőltetni magukat. „Háborús ellenfelek megküzdenek bűneikkel tíz év múlva”; ez az egyszerű felütés csak nem igényel sok kifejtést… Robert De Niro eleve úgy néz ki, mint akinek a bűntudat szántogatja az arcát kétszer is napjában, Travoltára pedig ráadunk egy őrült körszakállt, oszt jó lesz.

Nesze nekünk.

A történet elvileg a bosszú és a megbocsátás, a puszta túlélés és az értelmes élet, a titkok és a bűnbocsánat közötti választásról szólna. Csakhogy az alkotók nem bírták kidolgozni az ígéretes alaphelyzetet, és a két színész sem segíthet a forgatókönyv minőségén. Ha már vívódó karaktert kell alakítani, De Niro igazán remek választás, ezt el kell ismerni. (Egyébként az első jelölt Nicolas Cage volt.) Tekintetében az első képkockától ott van a sötét múlt – vagy inkább a mozdulataiban, a visszafogott erejében. Arca sokkal jobban bezárja a magányába, mint az erdő borította hegyek. Mégsem elég önmagában. Egy egyszerűre meg(nem)írt lelket a legjobb színész sem tölt meg tartalommal. Benjamin Ford üres: valaha elkövetett egy rosszat, és azóta ebből áll a lelke, egy filmsablon-érzésből. Ilyen ember nincs.

Gyilkos szezon

John Travolta pedig nem lesz attól De Niro méltó párja, hogy a hihetetlen arcszőrzetek történetének legelképesztőbbikét viseli, sőt, meg sem szerbül tőle. Önmagához képest kiemelkedőt alakít, öröm nézni. De nincsenek egy súlycsoportban ők ketten. Ami azért baj, mert a két szerep viszont egyenrangú.

A veteránok lelki sérülései régóta kedves témát jelentenek a filmművészet számára, így hát ember legyen a talpán, aki újat mond. A lehetőség megvolna: az Egyesült Államokban most is közbeszéd témája az aktív és leszerelt katonák kimagasló öngyilkossági aránya. Erre hát bátran reflektálhat az alkotó: „Benjamin Ford” pszichés problémái tökéletesen relevánsak, és a balkáni háború is jó időzítés lenne. Egy adag valódi bátorsággal csípős (vagy ami még jobb: okos) összevetést kínálhatna fel ez a film a két ellenfél hasonló traumái között. Megláttatni, hogy minden katona ugyanúgy szenved a harcmezőn, legyen amerikai különleges osztagos vagy szerb mészáros: ez a kurázsi, nem a vér meg a gore!

De hát, miként a cím, a film sem mond végül semmit, feleslegesen üli végig az ember ezt a másfél órát. A Gyilkos szezon múló emlék. Legföljebb Travolta fizimiskája marad meg belőle. Az az arc egy ideig éppúgy kísért, mint a citromleves-sós waterboarding, és éppúgy be is kellene tiltani.

A lemez

1.990 forint sok a filmért is meg a csupasz lemezért is. Az angol 5.1-es hang mellé csak DD Surround magyar hang jár, valamint egy felirat. Ennél sokkal értékesebb kiadványok is kaphatók hasonló áron. Más kérdés, hogy megértem, a kiadó miért nem akart extrákat pazarolni erre a Tesco-alsópolcos filmre.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya