Kritika

Fekete-fehér mágia – November

Életre kelt kaszák, hamvas lánytestbe bújt farkasok, néhány szem áfonyával rászedett ördög – Rainer Sarnet idehaza először az Észt Héten bemutatkozó, majd a Titanic közönségét is meghódító filmje, a November szurokfeketébe öltözteti az észt néplelket és igazi, egzotikus csemegeként tálalja fel.

Andrus Kivirähkot 2000-ben megjelent, Rehepapp ehk November című regénye egycsapásra a 21. század legsikeresebb észt írójává tette. A könyv, mely valójában egy paródia, népszerűségét annak köszönheti, hogy nem egyszerűen megragadja az észt lélek jellemzőit, de jó arányban keveredik benne a fekete humor, a romantika és az ősi, észt kultúrát átjáró varázslat is. Olvasói nem egyszer a legviccesebb regénynek nevezik, amit valaha a kezükbe fogtak.

A könyvből készített film – bár nem nélkülözi a humort – kevésbé vicces alkotás, sokkal inkább a történet misztikus oldalát ragadja meg. Én magam nem láttam még a Novemberhez hasonló filmet – ez nem értékítélet, inkább puszta tény, mennyire nem ismerem az észt kultúrát, és mennyire szokatlan az a világ, amit ábrázol. A történet a 18-19. századi Észtországban játszódik, de olyan, mintha egyenesen a sötét, pogány középkorba repítené a nézőt. Egy ősi szellemeket, erdei lényeket tisztelő faluban járunk, ahol a lakók egyetlen célja túlélni a hideg, csontig hatoló telet, amit a farkasok ordítása tesz még vérfagyasztóbbá. A túlélés érdekében minden megengedett, az emberek lopnak egymástól, a német földesúrtól, és ha kell, akár a túlvilági lényeket is megvezetik egy-egy trükkel. Egy ilyen erkölcstelen világban a szerelem lehet az egyetlen, ami nem áruba bocsátható. Liina (Rea Lest) szerelmes a falubéli Hansba (Jörgen Liik), aki viszont a német kisasszonyért (Jette Loona Hermanis) epekedik…

Rainer Sarnet filmje számos fesztiválon díjat nyert – köztük a tallini Black Night Film Festivál (PÖFF) legjobb észt filmnek járó díját –, és ez volt az ország Oscarra nominált alkotása is. Nem vagyok meglepve, hogy az Akadémia nem jelölte végül a Novembert a legjobb külföldi filmnek járó díj kategóriájában: annyira szokatlan, annyira bizarr alkotással van ugyanis dolgunk, hogy könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy megoszthatja nézőit.

Észt Hét 2018: Észt-magyar szürreál, makulátlan rosszindulat – interjú a November rendezőjével

Ami nem kérdés – bizonyítja ezt a Tribeca Fesztivál és az amerikai operatőrök társaságának elismerése is –, hogy Mart Taniel operatőr munkája parádés. A fekete-fehérben forgott film minden kockája mérnöki pontossággal tervezett, a kontrasztokra épített kompozíciók mindegyike mintha szurokfekete olajjal mázolt festmény volna.

Elképzelhetetlennek tartom, hogy ez a film hatásos lett volna színesben.

A kompozíciók ezen sötét láncolata mintha csak egy démonizált mesekönyv illusztrációja lenne – a képek tökéletesen illeszkednek a hősök hol elkeseredett, hol egyenesen romlott lelkiségéhez. A mese jó megjelölés arra, amit látunk – de ez nem a Disney-féle és-boldogan-éltek-míg-meg-nem-haltak típusú fabula, sokkal inkább a Grimmek hagyományait követő, horrorisztikus elemekkel vegyített történetmesélés, ahol a happy end kifejezetten csorbítaná a nevelő szándékot.

A mese része a sok-sok mágikus elem: feltűnnek itt a krattok, a fekete bűbáj segítségével lélekkel megtöltött, rabszolgaként robotoló tárgyak, vérfarkasok, akik lánybőrbe bújnak, elhunyt családtagok, akiket Mindenszentek éjjelén megvendégel a család, és megjelenik maga az ördög is, aki a falusiak lelkéért bizniszel, de csak áfonyalét kap a vérük helyett. Különleges utazás ez az észt folklór világába. Olyan messzire visz azonban ez az út, hogy a néző már nem mindig követi önként – ha megbabonázta, amit lát, talán az utolsó fordulóig követi a haláltáncot, ha azonban nem érti, az utolsó húsz percben már az órájára pillogva keresheti a visszautat a 21. század betonracionalizmusához.

https://vimeo.com/259303311

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya