Kritika

Ó, Sandler, miért vagy te Sandler? – Hubie, a halloween hőse

hubie-a-halloween-hőse-julie-bowen-adam-sandler

A Hubie, a halloween hőse ötven százalékban Adam Sandler, ötven százalékban Sandler all star gála. Nehéz eldönteni, hogy melyik része miatt rosszabb a film.

Adam Sandler a Csiszolatlan gyémántban nyújtott maradandó alakítása után visszatért a hazai terepre és középső ujját peckesen feltartva a filmművészet felé mutatta. A Hubie, a halloween hőse egy igazi buta, bunkó és rasszista olvasata a családi romkomoknak, amit a szezonális hóbort inkább ront, mintsem megmentene. Már Adam Sandlert lehúzni is olyan unalmas, de mi mást tehetnék, ha mazochista módon erre vágyik?

Hubie Dubois (Adam Sandler) Salem helyi, de világraszóló vesztese. Beszédhibája és hóbortossága miatt mindenki bántja őt, ami miatt akár szánalmat is ébreszthetne a nézőben, de a Sandler-kreténség mindent letarol és egy azonosulhatatlan ostoba fajankót farag a főhősből. Hubie amióta csak az eszét (?) tudja, szerelmes a város legkedvesebb, legcsinosabb, legjószívűbb nőjébe, Violet Valentine-ba (Julie Bowen). Violet nem olyan rég szakított a város menő rendőrével (Kevin James), így egyedül neveli három, amúgy is adoptált gyerekét.

Ennyi információból következtethetünk a film végére, igen, az lesz… Ebben a filmben a baromságnak a halloween ad keretet, aminek Hubie az önjelölt őrzője.

Feladatát nem tudja jól végezni, mivel egy hangosabb zümmögő neonlámpától is halálra rémül, és ezt vagy százszor látjuk is. Jó poén, nem? Ebben az évben furcsaságok sora borzolja a kedélyeket, emberek tűnnek el, idegen vérfarkasnak hitt emberek tűnnek fel Steve Buscemi személyében, és még egy szökött beteg is menekülőben van a közeli elmegyógyintézetből. Persze mindez nem állíthatja meg a jószívű Hubie-t, aki időközben és szívet melengetően rájön, hogyan álljon ki magáért.

hubie-a-halloween-hőse-adam-sandler

Adam Sandler már többször bebizonyította, hogy tudja, mi az a színészet. Számomra először a The Meyerowitz Stories kapcsán vált világossá, hogy Sandler számára a kreténség egy döntés. A tavalyi Csiszolatlan gyémánt apropóján pedig egy mondatban lehetett említeni Adam Sandlert és az Oscar-díjat. Ezek után retrospektív módon újraértelmezhettük a Sandler életművet, amiben akadnak nézhető darabok. A Spangol vagy Az 50 első randi nemhogy nézhető, de egyenesen jó filmek, igaz, nem Sandler megszokott humora miatt, hanem annak ellenére. Ha mélyebbre akarunk ásni, akkor a valódi önvallomás A vizesnyolcas, az Apafej vagy a Sátánka háza táján vár ránk. Ezek a filmek a százszázalékos Adam Sandler telítettséggel is egy szégyenteljesen ostoba módon, de mégis szórakoztatóak.

A Hubie, a halloween hőse pedig még ennek az erőteljes butaságnak is csupán az árnyéka tudott lenni.

A cselekmény annyira bárgyú, hogy ez a vicc már egy újszülött torkán sem menne le. Jó-jó, de itt van az amerikai televíziós és alpári humor színe-java – gondolhatnánk. Ez mind igaz, Maya Rudolph, Tim Meadows, Rob Schneider, de még Shaquille O’Neal ex-kosárlabdázó és az egykori nagymenő Ray Liotta is kapott kisebb-nagyobb szerepet, de minek is? Az epizód-, mellék-, de még a főszereplő is olyan fáradtsággal mond el minden mondatot, hogy én érzem a fájdalmat helyettük. Engem lepett meg legjobban, hogy Rob Schneider a legelviselhetőbb. Mindössze négy jelenete van, abból kettőben beszélnie sem kell, de neki elég lenne ennyi is, hogy felidegesítsen. Nos, ez mégsem történt meg, már Schneider sem a régi.

hubie-a-halloween-hőse-kevin-james-adam-sandler

A Hubie, a halloween hőse vígjátékként megbukik, de a halloween ünnepe teret ad egy másik műfajnak is. Mondjuk együtt! A horrornak. A horrorvígjáték egy nagyon izgalmas műfajkevercs, de itt azért erről szó sincs. Bejáratott horrortoposzok újramondása viszont bőven van. A kamuijesztgető tinédzsert annak rendje és módja szerint elkapja a „gyilkos”, a teliholdat ugató Steve Buscemi tényleg vérfarkas(ként viselkedik), és az elmegyógyból megszökött titokzatos idegen egyszer keményen rám hozta a frászt. Az összképet viszont nem ez jellemzi.

Csetlés-botlás, beszédhiba és más emberi gyengeségek kifigurázása, amin jóízűen és szégyenteljesen sem lehet nevetni.

Egy Adam Sandler filmnél mindig kérdés, hogy hol érhető tetten a rendező. A Sátánkát is levezénylő Steven Brill munkáját kereshetjük, de ember legyen a talpán, aki nyomára lel. Ez a film ugyanaz, mint az előző egytucat: agy vidámpark Sandlernek és felnőni nem tudó, vagy nem akaró barátainak. A Gyagyás gyilkosság, a Nevetséges hatos vagy akár A másik Missy (hogy ne csak Sandler filmmel példálózzak) jól elkerülik manapság már a mozikat, úgy tűnik, több esélyük van a Netflixen. A Hubie azonban még ebben a ligában sem esélyes.

A Hubie, a halloween hőse olyannyira indokolatlan, hogy feltehetjük a kérdést: mi van, ha ez több, mint aminek először látszik? Egy bullyingba belerokkant férfi delíriumos álma halloween éjszakáján, aki még a neki rosszat okozókon is erkölcsösen áll bosszút. Belemagyarázhatunk bármit, de az okot a film nem szolgáltatja. A filmértők fáradhatatlanul keresik az értelmet minden filmben, jobbára nemhiába, de a Hubie, a halloween hőse ennél jóval egyszerűbb. Nevettetni akar, de nem megy neki. Ez az agykikapcsolós film alfája és omegája. Aki erre vágyik, uccu, de másoknak nem lesz több, mint értelmetlen jelenetek egymásutánja, ami után kívánjuk, hogy bárcsak mi álmodtunk volna.

A film a Netflixen látható.

Nagy Tibor

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya