Kritika

Ocean’s 74 – Ember a magasban

ember_a_magasban_man_on_wire„Az évszázad művészi bűntette” akár egy rablómozi is lehetne. Összeáll egy csapat (a kötelező belső emberrel együtt), kikémlelik a helyszínt, kijátsszák az őröket, és az éj leple alatt végrehajtják a – mit is? Performance-t? Őrültséget? Játékot?

A rablómozit sosem lehet megunni. Lefogadom, kétezer-egyszázban is készülni fog olyan film, ahol a személyiségtárolóból frissen szabadult, szimpatikus bűnöző a barátaival kirámolja a virtuális bankot (az utolsó félórában, másfél óra előkészület után). Arra viszont már nem mernék fogadni, hogy még egy ilyen dokumentumfilm elkészülhet kétezer-egyszázban, vagy valaha. Egyszeri őrültség egyszeri megörökítése az Ember a magasban.

Philippe Petit, francia huszonéves megszállott és rablómozi-rajongó, 1974-ben átsétált a World Trade Center két tornya között egy drótkötélen. Gyerekkora óta vágyott rá, hogy megtegye. Autodidakta módon tanult meg kötélen járni, amatőr eszközökből állította össze a felszerelést, haverokat és a haverok ismerőseit gyűjtötte össze a csapatába. Kileste az ikertornyok biztonsági rendszerét, igazolványt hamisított, szerzett egy belső embert. Kivárta a megfelelő időt. Kicselezte az őröket. Feljutott a tetőre, és aztán majdnem elbukott mindent, mert, éppen mint amikor a filmekben mégis közbejön valami apróság, lezuhant a kötél. És végül megcsinálta.

Nem véletlen a legjobb dokumentumfilm Oscarja meg a teherautónyi egyéb díj, az Ember a magasban roppant izgalmasan mutatja be a történteket és roppant szeretetre méltóan a szereplőket. Csakhogy közben alapvető kérdésekre nem válaszol. Kíváncsi lennék például a miértre: mi oka volt Petite-nek, hogy megtegye? Meg lehet magyarázni racionálisan? Van bármi értelme? A film nem árulja el, hogy művészeti teljesítmény, előadás volt-e a séta, vagy csak egy őrült ember játéka az életével. Hát miféle hajtóerő az, amiért a saját életét is kockára tette a főszereplő, és a főszereplő életét a csapat? – És aztán még egy csomó dologra nem derül fény: honnan futotta nekik repülőjegyekre, drótkötélre, felszerelésre, álruhára, hamis igazolványra, New York-i hetekre-hónapokra? Vitatkoztak-e az ötleten, volt-e, aki ellenezte? Hogyan számolták ki a tornyok kilengését, hogyan rögzítették a segédkábeleket?

Mindezekről nem szól a film, és mégsem érzem igazán a hiányt – el kell árulnom: a felemlegetésükkel fogást kerestem a filmen, azon keresztül Petit-en, mert a földhözragadt személyiségem, ami sose engedné, hogy én ilyesmit csináljak, gonoszul irigykedik rá. Valójában mindez a kérdés olyasmi, mint a költők életrajza és műveik elemzése az irodalomtankönyvben: nem maga a költészet, csak kiegészítés hozzá. Egy átlagos dokumentumfilm feltárta volna a hátteret, ahogyan a tankönyv is feltárja, egy átlagos dokumentumfilm elemezte volna a tettet, ahogy a tankönyv a verset. Az Ember a magasban semmi egyebet nem tesz, csak bemutatja a művet – a művészt, amint négyszázötven méter magasban sétál a kötélen. És ott hagyja az embert a kérdéseivel, mint a legtöbb jó vers.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya