Kritika

Oilman – Vérző olaj

Kiből lesz a sikeres vállalkozó? Vajon csak a törtető, mindenkin átgázoló lelketlen emberek lesznek sikeresek? Vagy éppen fordítva – a siker tesz ilyenné mindenkit?

Bár elsőre furcsa megközelítésnek tűnik, de a vadnyugat nem csak a revolverhősök, cowboyok és aranyásók világa volt a századfordulón, hanem az induló olajiparé is. Ekkor alakultak a nagy olajvállalatok, és ekkor volt, hogy az addig értéktelen földterületek ára hirtelen a csillagos égig szökkent, ha kiderült, hogy folyékony arany rejtőzik a mélyben.

Daniel Plainview ezekben a zavaros időkben válik oilmanné, vagyis olajvállalkozóvá. Alulról kezdi, de felfelé tör, elemi erővel, mint a kútból az olaj. És, mint a fekete massza, pusztít. Vagy talán pont a ragadós feketeség öli ki belőle a lelket?

A film fő problémája az, hogy a Daniel Day-Lewis által megszemélyesített karakternek egyszerűen nincs ellenfele. Akármelyik mellékszereplőt nézzük, a prédikátort, a testvért, a mérnököt vagy a fiát, pehelysúlyúak hozzá képest. Nem tudnak befolyással lenni rá, nem tudjuk komolyan venni őket, és nem tudjuk nem észrevenni, hány nagyságrenddel jobb színész Day-Lewis. Ő maga viszont brillírozik – az egyik legjobban megformált ellenszenves antihős, akit valaha láttam.

there_will_be_blood2

Kár, hogy ugyanez a filmről nem mondható el. Igaz, nagyszerűen megrajzolja ezt az amúgy nem általánosan ismert világot. Igaz, gyönyörűek a képek, mellbevágó a hangulat, és erős a dráma. De mintha Paul Thomas Anderson maga sem tudta volna, mit is akar ezekkel az eszközökkel elérni. Beletett „mélyenszántó” gondolatokat, de ezek valójában közhelyek, vagy még csak azok sem – egyszerűen semmitmondóak. Van benne egy kis vallásos szál, van benne egy kis erkölcsi boncolgatás, egy kis társadalmi fricska a ma is fontos szerepet játszó olajiparnak, de semmi olyan, ami megérné a valóban hiba nélküli kidolgozást.

 

Ehhez vegyük hozzá a két és fél órás hosszt, és a kellemetlen, nyomott hangulatot, amit részben az okoz, hogy lehetetlenség azonosulni a főszereplővel, és máris kétségessé válik, hogy ezt a sokak által epedve várt Vérző olajat érdemes-e megnézni.

Szerény véleményem szerint igen, de érdemes felkészülni rá, hogy esetleg nem felel meg az előzetes várakozásunknak.

Avatar

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya